بودجه سال 1400 قابل قبول نیست/ 40 درصد از درآمدهای بودجه مبتنی بر نفت است

بودجه ۱۴۰۰ چندی پیش توسط دولت به مجلس یازدهم ارائه شد اما نمایندگان مجلس معتقدند که این بودجه ضعف های بسیاری دارد.

جعفر قادری ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد درآمدهای پیش بینی شده در بودجه سال 1400 و میزان درآمدهای نفتی بیان کرد: به نظر می رسد که دولت با بودجه سال آینده خوشبینانه برخورد کرده است و حدود 190 هزارمیلیاردتومان برای درآمدهای حاصل از صادرات نفت درنظر گرفته است که رقم درشتی است.

وی افزود: دولت فرض کرده است که احتمال لغو تحریم ها وجود دارد اما نمی توان به احتمالات تکیه کرد. ما باید بتوانیم معادل این درآمدها هزینه دهیم. ازآنجا که درصورت تصویب و ابلاغ هزینه های بودجه امکان کاهش و تغییر آن ها وجود ندارد باید دقت بیشتری کرد اما درآمدها حالت عدم قطعیت دارند. بنابراین مشکل ایجاد می شود.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه انتقاداتش درباره بودجه 1400 اظهار داشت: موضوع دیگری هم که دولت پیش بینی کرده این است که اگر درآمدهای نفتی محقق نشد از طریق فروش اوراق سلف نفت امکان تامین منابع درآمدها را به وجود بیاورد که آن نیزپیشخور کردن درآمدها و انتقال هزینه ها به آینده است و می تواند مشکلات جدی درآینده ایجاد و نقش قابل توجهی از بودجه را برای بازپرداخت اختصاص دهد.

40 درصد از درآمدهای بودجه 1400 مبتنی بر نفت است

این عضو کمیسیون بودجه مجلس اظهارکرد: در بودجه لازم است که صندوق توسعه ملی مورد توجه قرار گیرد که منابع آن را نیز باید جزء درآمدهای نفتی به حساب آورد. اما در بودجه سال آتی چنین چیزی دیده نمی شود. بنابراین وضعیت بودجه قابل قبول و خوب نیست و نمی توان خیلی به نوع بودجه نویسی دولت نمره خوبی داد.

بودجه 1400

وی ادامه داد: انتظار می رفت که راه ها باز شود تا بخش خصوصی فعال و تحرک بیشتری داشته باشد و ازمحل مشارکت خصوصی و عمومی غیردولتی طرح های عمرانی اچرا و احیا شود و با واگذاری اموال دولت با واگذاری طرح ها و پروژه های فعال اقتصادی و صنعتی سهم دولت در اقتصاد و به تبع آن هزینه ها نیز کاهش یابد. اما چیزی که اکنون اتفاق افتاده است یک بودجه کاملا نفتی است و حدود 40 درصد از درآمدهای بودجه مبتنی بر درآمدهای نفتی است.

قادری تصریح کرد: وضعیت فعلی قابل قبول نیست و اگر مجلس مسائل موجود در بودجه سال 1400 را اصلاح نکند، دولت آینده با مشکلات جدی مواجه می شود. بنابراین مجلس رویکرد اصلاحی به ایرادات و اشکالات بودجه سال 1400 خواهد داشت