واریز سود سهام عدالت معطل حدود ۵۰۰ میلیارد تومان!

واریز سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ که به سبب دلایل مختلف از جمله بدعهدی برخی از شرکت‌ها سه مرحله‌ای شد؛ سودی که دو مرحله آن قبل از سال واریز شده بود.

سود سهام عدالت که قرار بود مرحله سوم و تسویه آن بنابر وعده مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار خردادماه عملیاتی شود و او در همین راستا فروردین‌ماه در رسانه ملی گفته بود: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کنید.

اما حالا بیش از سه ماه از این وعده می‌گذرد و همچنان نه تنها واریز سود سهام عدالت محقق نشده بلکه هنوز مقداری از این سود هم وصول نشده است؛ در همین رابطه به تازگی ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: الباقی سود سهام عدالت از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تسویه شده است و تنها شرکت مپنا برای عملکرد سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که تاکنون پرداخت نشده است.

در ادامه این مقام مسئول اظهار کرد: در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقی مانده هم به آن اضافه شود حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.

سود مرحله سهام عدالت ناقص واریز خواهد شد؟

او در پاسخ به این پرسش که بناست این سود واریز شود یا باید همچنان منتظر مپنا بود؟ گفت: در این خصوص شورای عالی بورس تصمیم گیری می‌کند.

در ادامه هم محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از سمت سپرده‌گذاری به شکل مکرر برای وصول سود اقلام به پیگیری شده، اما همچنان واریز سود سهام عدالت تکمیل نشده است و ما همچنان منتظر تکمیل آن هستیم.

همچنین روز گذشته هم سازمان بورس اعلام کرده با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را به‌موقع پرداخت نکرده باشند، برخورد می‌کند و هفته گذشته سپرده‌گذاری مرکزی برای پنجمین بار با شرکت «مپنا» مکاتباتی داشته است. علاوه براین، سازمان بورس نیز پیگیر است تا سود سهام عدالت از شرکت مربوط وصول شود.

اما همانطور که مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده تنها حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت از سمت شرکت مپنا وصول نشده که در همین راستا هم روز گذشته از سمت مسئول این سازمان اعلام شده است: مپنا امروز بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان طلب حسابرسی شده از کارفرمایان دولتی دارد و طی مکاتبات متعدد با مبادی ذی‌ربط آمادگی خود را برای تسویه بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی سود سهام عدالت از محل مطالبات، سهام و یا دارایی‌های غیرنقدی اعلام نموده است، با این حال تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نشده است و چهارشنبه چهارم مهر ماه نیز مذاکره با دبیر کارگروه عدالت پیشنهادی بر اساس مصوبه هیأت مدیره مپنا اعلام و مقرر شد در صورت تایید، مپنا طی اقساط منطقی بر اساس وصول مطالبات از کارفرمایان دولتی، مبلغ بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی خود را تسویه نماید.

تصمیم‌گیری در خصوص پرداخت کامل سود سهام عدالت عملکرد سال ۱۴۰۱ از سمت گروه مپنا در حالی است که حالا بسیاری از شرکت‌های مجموعه سهام عدالت مجامع ۱۴۰۲ خود را هم برگزار کردند و به نظر می‌رسد باید پیش از این در خصوص این طلب تصمیم‌گیری صورت می‌گرفت!

اما نکته دیگر سود عدالت، وصول ۲۴.۵ هزار میلیارد تومانی این سود و چشم انتظاری برای واریز تنها ۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است؛ موضوعی که بسیاری از سهامداران حالا این مطالبه را دارند که واریز این سود معطل باقی نماند و هر چه سریع‌تر واریز آن تعیین تکلیف شود؛ بحثی که می‌طلبد سازمان بورس به عنوان متولی آن را به شکل جدی پیگیری کند تا شورای عالی بورس در خصوص آن هرچه سریع‌تر تصمیم مناسب را اتخاذ کند.