دولت نمی‌تواند طرح مسکن مهر را تعطیل کند

 سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گردهمایی دانشجویی حامیان ابراهیم رییسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که عصر امروز در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: ۴ سال از انتخابات ۹۲ گذشت؛ این افتخار تفکر انقلابی است که به رای مردم احترام می گذارد و محترم می شمارد.

وی افزود: ملت ما در این ۴ سال تجربه ای را پشت سر گذاشت و بهترین فرصت است تا به ارزیابی وعده ها بپردازیم. ما با وجود اینکه به رای مردم احترام گذاشتیم و به منتخب مردم تبریک گفتیم، اما عرض کردیم که کار ما تازه شروع شده است.

جلیلی ادامه داد: تفکر انقلابی، تفکری است که در نگاه او توقف معنا ندارد. تا مادامی که انقلاب هست، تفکر انقلابی هم حضور دارد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه امروز فرصت مناسبی است تا برای دیدن ۴ سال گذشته برای ۴ سال آینده تصمیم بگیریم، گفت: تفکر انقلابی، صحنه انتخابات را میدانی برای چالش عقلانی می داند. تفکر انقلابی می خواهد بگوید امروز اگر ملت ما می خواهد تصمیم جدید بگیرد، به خاطر تهدیدات موهوم آینده نیست.

جلیلی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: در این ۴ سال، هزینه ها افزایش یافت و در عین حال، سرمایه های نظام کاهش پیدا کرد. در سرمایه های ملی یا بتن ریخته شد یا اینکه مواد به بیرون منتقل شد.

وی با اشاره به برجام افزود: امروز نه تنها به روح برجام بلکه به متن آن نیز تعهدی وجودی ندارد. کسانی که بیان می کردند باید در این مسیر عزت ملی حفظ شود، باید پاسخ بدهند.

جلیلی با بیان اینکه باید صحنه را به چالش عقلانی تبدیل کنیم تا عده ای اجازه موج سواری پیدا نکنند گفت: ما در سال ۹۲ به منتخب مردم احترام گذاشتیم اما وظیفه این بود که راه حل صحیح باید چگونه پیگیری شود.

وی با بیان اینکه حل مشکلات به تلاش، زحمت و رویکرد صحیح نیاز دارد اظهار کرد: در مسکن مهر، ۱.۵ میلیون مسکن تحویل داده شد. حالا شاید دولت جدید بگوید من به این طرح ایراد دارم؛ اشکالی ندارد اما نمی تواند طرحی را در جامعه ای که سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج دارد، تعطیل کند و در کنارش، جایگزینی هم نداشته باشد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اشتغال تولیدشده از درون طرح های مسکن گفت: مصالح، نیروی انسانی و مهندسی از موضوعاتی است که درون کشور وجود دارد. اینکه دیگر منتظر برجام نیست.

جلیلی با اشاره به شعار روحانی مبنی بر چرخش چرخ سانتریفیوژها و کارخانه ها گفت: ارزیابی های امروز چه می گوید؟ آیا امروز چرخ کارخانه ها می چرخد؟ وضع موجود چیست؟

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با طرح این سوال که اگر ما می خواهیم از کسی حمایت کنیم قرار است چه اتفاقی رخ بدهد گفت: اگر امروز از حجت الاسلام رییسی حمایت می کنیم، به خاطر این است که از او می خواهیم روند جدید دنبال شود.

جلیلی با اشاره به لزوم اصلاح نظام بانکی برای داشتن یک اقتصاد قوی، تصریح کرد: اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی اجرایی شود، باید اصلاح بانکی صورت بگیرد. آن چیزی که خود آقایان آمار می دهند، تنها ۲۵ درصد از نظام بانکی را اصلاح کرده‌ اند؛ یعنی اینکه باید ۱۲ سال کار دست آقایان باشد تا اصلاح ساختار بانکی صورت بگیرد یا نگیرد.

وی با اشاره به معوقات بانکی دولت گفت: معوقات بانکی دولت امروز به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. عده ای که مردم را از تحریم های موهوم می ترسانند، باید بگویند آرامش مردم در چیست؟ آرامش در این است که مردم شغل داشته باشند یا اگر شغل دارند، از دست ندهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جریان انقلابی نباید به این متهم شود که فقط شعار می دهد و برنامه ای ندارد گفت: جریان انقلابی برای اداره کشور هم حرف دارد و هم برنامه و آن را به بهترین شکل انجام خواهد داد.

جلیلی با بیان اینکه کسانی به هر دلیلی دارند بیان می کنند که وضع فعلی، مطلوب است یا برای بهتر شدن باید به سراغ برجام های بعدی برویم گفت: ما می گوییم که این موضوع صحت ندارد. ما بر اساس ادله می گوییم که می توانیم گام های بزرگ برداریم و موفقیت های بزرگ داشته باشیم.

وی با اشاره به انتقادات نسبت به آمارهای برخی نامزدها مبنی بر ایجاد اشتغال گفت: شاید کسانی بتوانند بهتر از شما اشتغال ایجاد کنند. حتما شما نمی توانید؛ چرا ضعف های خود را مبنا قرار داده اید و می گویید که بالاتر از آن شاخصی وجود ندارد؟

جلیلی همچنین با اشاره به ادعای مسئولین دولتی مبنی بر اینکه ایجاد اشتغال، نیازمند سرمایه گذاری خارجی است تصریح کرد: چه کسی گفته که ایجاد شغل به سرمایه گذاری خارجی ارتباط دارد؟ با ظرفیت های کشور، می توان شغل ایجاد کرد اما این مساله به رییس جمهوری بستگی دارد که می خواهد که وارد میدان شود.