نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳/ پزشکیان و جلیلی راهی دور دوم شدند

با پایان یافتن مهلت رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، از دقایق اولیه بامداد شنبه نهم تیرماه کار شمارش آراء در شعب مختلف آغاز شد و محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات از ساعت ۳:۳۰ بامداد در چندین نوبت با حضور در جمع خبرنگاران، آمار تجمیعی وزارت کشور را اعلام کرد.

بر اساس آخرین آماری که در ساعت ۱۱:۳۰ از سوی اسلامی اعلام شد، از مجموع ۲۴.۵۳۵.۱۸۵ رأی ماخوذه، مسعود پزشکیان ۱۰.۴۱۵.۹۹۱ رأی، سعید جلیلی ۹.۴۷۳.۲۹۸ رأی، محمدباقر قالیباف ۳.۳۸۳.۳۴۰ رأی و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶.۳۹۷ رأی را از آن خود کردند.

طبق اصل ۱۱۷ قانون اساسی، فردی می‌تواند در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود که اکثریت مطلق (نصف + یک) آراء ماخوذه (شامل آرای صحیح و باطله) را به دست آورد؛ یا به عبارت دیگر یک رأی بیشتر از مجموع آرای نامزدهای دیگر و آرای باطله کسب کند. در غیر این‌صورت، انتخابات با حضور دو نامزدی که بیشترین رای را به دست آورده‌اند، به دور دوم کشیده خواهد شد.

بر همین اساس، با توجه به اینکه هیچکدام از نامزدها نتوانستند نصف به علاوه یکِ آراء ماخوذه را از آن خود کنند، دو نفر اول (آقایان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی) جمعه هفته آینده ۱۵ تیرماه در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با هم به رقابت خواهند پرداخت. در دور دوم برخلاف دور اول، هر نامزدی که حتی یک رای بیشتر از نامزد دیگر به دست آورد، پیروز انتخابات خواهد بود.