رفع تراز منفی تولید و مصرف برق دست کم ۱۰ سال زمان‌ می‌برد/ ناترازی تولید و مصرف برق هرسال میزان کمبود را بیشتر می‌کند

پرویز محمدنژاد ، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص قطعی‌های مکرر برق و کمبود برق در فصل تابستان بیان کرد: سال‌های ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مکررا درمورد تراز منفی برق صحبت شد و امسال نیز تراز منفی برق را اعلام کردیم. معنای مفهومی این مسئله آن است که این تراز منفی از قبل ایجاد شده است یا به عبارتی مقدار تولیدشده برابر مصرف نبوده است و مصرف از تولید پیشی گرفته است.

وی افزود: در سال‌های گذشته میانگین سالانه حدود ۳ هزار مگاوات رشد مصرف داشتیم. اما درسال‌های قبل به اندازه نیاز مصرف، تولید نشد و این یعنی عقب افتادگی و ایجاد تراز منفی درطول چندین سال. متاسفانه این تراز منفی به روزهای فعلی رسیده و ادامه دار است.

محمدنژاد ادامه داد: در سال گذشته رسما ۱۴ و نیم هزار مگاوات تراز منفی را اعلام کردیم. سال گذشته حدود ۶.۰۲ مگاوات برق تولید شد و ازطرفی هم ۳.۰۷ مگاوات رشد مصرف داشتیم. اگر این آمار را جمع و تفریق کنیم در سال ۱۴۰۲ تراز منفی به ۱۲ و خرده‌ای مگاوات رسید.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: درسال جدید نیز پیش بینی می‌کنیم اگر ۵ درصد افزایش مصرف برق را که تجربه سال گذشته تجربه کردیم، سال گذشته ۶۴ مگاوات میزان مصرف برق در سال جاری به ۷۲ مگاوات مصرف در پیک مصرفی رسیدیم که به معنای رشد بسیار بالاست.

او می‌گوید: در سال جدید هدفگذاری شده است که تا شهریورماه بالای ۷ مگاوات تولید شود و در مدار برق قرارگیرد. تقریبا می‌توان گفت از ۶۹.۵ به ۷۲ مگاوات مصرف برق رسیدیم، ۳ و نیم مگاوات افزایش مصرف داشتیم. بنابراین در سال آینده مجددا نزدیک به ۹ هزار مگاوات تراز منفی خواهیم داشت.

محمدنژاد عنوان کرد: این تراز منفی به همین شکل تا دست کم ۷ سال آینده باقی خواهد ماند و نمی‌توانیم به صفر برسیم یا تولید را برابر با مصرف کنیم یا تراز مثبت را رقم بزنیم. حال باید برای تراز منفی چه کنیم؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد که اگر در ۵ سال دیگر به تراز صفر برسیم هم برای مجلس و دولت پسندیده نیست و حتی دولت و وزارت نیرو نیز این را نمی‌پسندد. اما عقل و منطق می‌گوید باید کاری کرد.

وی افزود: امروز نیاز اولیه کشور در حوزه انرژی مدیریت مصرف است که باید آن را جدی بگیریم. اخیرا در کمیسیون بحث کاهش مصرف گاز را برای زمستان پیش‌رو داریم و هم‌اکنون حساب می‌کنیم که ۳۰۰ میلیون تراز منفی سال جدید را باید چه‌کنیم.

رفع تراز منفی تولید و مصرف برق دست کم ۱۰ سال زمان‌ می‌برد/ ناترازی تولید و مصرف برق هرسال میزان کمبود را بیشتر می‌کند

این نماینده مجلس یادآورشد: در ۲ سال اخیر مجلس تکالیف بسیار مناسبی را در قوانین برای دولت ایجاد کرده است که بیشتر آن‌ها به جای کم مصرف کردن، در حوزه استفاده بهینه از مصرف است. تاکید بر این تا مقدار بهینه مصرف را رقم بزنیم و به همین واسطه در کمیسیون انرژی بحث افزایش نا به هنگام و سریع افزایش مصرف گاز را داشتیم.

محمدنژاد ادامه داد: به همین دلیل به دولت تکلیف کردیم ۲۰ میلیون بخاری گازی که غیراستاندارد هستند و مصرف انرژی بالایی دارند باید نعویض شوند اما دولت هنوز این اتفاق را رقم نزده است. اگر این ۲۰ میلیون اصلاح شود، تقریبا ۹۰ الی ۱۰۰ هزار میلیون متر مکعب صرفه‌جویی خواهیم داشت و این عدد بزرگی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: مجلس این قانون را به دولت تکلیف کرده و منابع مورد نیازش را دیده است. بنابراین این کار باید انجام شود و با انجام این کار اگر مصرف کل کشور که در سال گذشته ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده است به کمتر از ۷۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید و این گام بسیار بزرگی است.

او تاکید کرد: در حوزه برق نیز همین کار را کردیم و بحث جدول اصلاح رویه مصرف را تنظیم کردیم و طوری تنظیم کردیم که ۷۵ درصد مردم که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و واقعا انرژی را به درستی و خوب مصرف می‌کنند، اگر به این افراد برق مجانی نیز بدهیم و حسابشان را صفر کنیم باز هم چندین برابر سود کرده‌ایم. بیشترین مشکل ما کسانی هستند که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند و باری به هر جهت مصرف می‌کنند.