صادرات ایران به عراق به‌دلیل فشارهای آمریکا کاهش یافته است

حسن همتی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد نقش آمریکا در کاهش صادرات ایران به عراق گفت: امروز دشمنی آمریکا و عواملش چه منطقه‌ای و چه داخلی، یک جنگ عیان است و برای تمام دنیا آشکار شده است.

وی افزود: آمریکا از رویارویی نظامی یا سایر اقدامات مشابه با ایران عاجز شده است و به این نتیجه رسیده که دیگر به هیچ وجه نمی‌توان با ایران مقابله کرد، مگر از راه تحریم‌ها.

همتی ادامه داد: تحریم‌ها نیز چندین شکل دارد. نخست اینکه خود ایران را تحریم کند که این کار انجام شده است. دوم اینکه سیستم‌های اداری و شرکتی کشور را تحریم‌ کند که کرد. پس از این کار نیز نوبت رسید به افراد و بخشی از مدیران و فرماندهان نظامی یا حتی مسئولان متوسط و برخی نمایندگان که تحریم شدند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: راهکار بعدی آمریکا برای دشمنی با جمهوری اسلامی ایران فشار به کشورهایی بود که با آن‌ها ارتباط خوبی داریم ازجمله عراق که این روزها شاهد کاهش صادرات ایران به عراق هستیم.

او اظهارداشت: آمریکا برای به ثمر نشاندن سیاست‌ها و فشارهای حداکثری خود علیه ایران از تمام فشارهای اقتصادی استفاده می‌کند. اما من نمی‌دانم که چرا دولتمردان ما می‌نشینند و تماشا می‌کنند تا آمریکا روز به روز دایره تحریم هایش را بیشتر کند؟

همتی ابرازکرد: وزارت امور خارجه و اقتصاد و صمت باید راه‌هایی برای لغو یا خنثی‌سازی تحریم‌ها پیدا کنند و به مجلس ارائه دهند. سیاست آمریکا تا به امروز تغییری نکرده است اما نمیدانم چرا هنوز سیاست ما در اقتصاد مقابله‌ی نشده است!

نماینده مردم تکاب درمجلس افزود: شاید برخی از وزارتخانه‌های کشورمان قدرت مقابله یا سیاستی برای آن ندارند. طبیعتاً این مسئله برای نمایندگان مجلس قابل قبول نیست و دولتمردان باید راهکار ارائه دهند. به طورمثال می‌توانند ارتباطشان را با کشورهای همسایه از طریق مختلف تقویت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ابرازکرد: یا راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌ اتخاذ کنند دولتمردان فقط می‌نشینند تا آمریکا علیه ما تحریم وضع کنند. ما باید حالت آفندی داشته باشیم نه حالت پدافندی.

صادرات ایران به عراق به‌دلیل فشارهای آمریکا کاهش یافته است

او تاکید کرد: هر کجا که موضع پدافندی گرفتیم شاهد عقب نشینی طرف مقابل بودیم. اکنون آمریکا و غرب علیه ما در باطن و ظاهر شمشیر را برداشته است ما نیز باید علیه آن‌ها شمشیر را برداریم و رفتار مقابله به مثل می‌تواند از طریق وزارتخانه‌های اقتصادی و مربوطه باشد. همتی درانتها اظهارداشت: اگر دولتمردان برای مقابله و خنثی‌سازی تحریم‌ها قانونی نیاز دارند ما آماده همکاری هستیم و هر کاری از مجلس بربیاید کمکشان خواهیم کرد. حالت انفعال درمقابل دسیسه‌های آمریکا به ضرر مردم و کشور است.