به گزارش فارس، نشست گروه کشورهای "هفتاد و هفت بعلاوه چین" روز گذشته در مقر یونسکو در پاریس پایتخت فرانسه با ۱۲۴ عضو برگزار شد.

محمد رضا مجیدی سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو در سخنانی در خصوص ترور شهید مصطفی احمدی‌روشن، با حمایت بی‌سابقه کشورهای عضو تصمیم گرفت بیانیه‌ی مشترکی را با امضای کلیه اعضا خطاب به مدیرکل یونسکو تهیه و طی آن از نامبرده درخواست محکومیت این اقدام را بنمایند.

نماینده کشورمان افزود که در این اجلاس طی سخنانی خطاب به جمع حاضر گفته شد: " همه سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو یونسکو خبر شهادت مظلومانه یک دانشمند جوان ایرانی را در اخبار رسانه ها مشاهده کردند و همگان نیز بر اهمیت و نقش دانشمندان برای توسعه و پیشرفت کشورهای در حال توسعه واقفند. این اولین بار نیست که یک دانشمند ایرانی هدف حمله تروریست ها قرار گرفته است. بلکه تا کنون پنج نفر دیگر از دانشمندان و اساتید دانشگاه که هریک در رشته ی خود جزو اساتید مبرز و صاحب نظر بوده اند هدف ترور قرار گرفته اند.

همچنین در این سخنان اعلام شد که " روش حذف و ترور دانشمندان روش قبیحی است که در صورت عدم اقدام قاطع و به موقع جامعه جهانی، می‌تواند به یک سنت نامیمون در عرصه بین‌الملل تبدیل شود.

نماینده ایران افزود: یونسکو خانه فرهنگ، علم و دانش جهانی است. از این رو باید نسبت به اینگونه اقدامات غیرانسانی ابراز نگرانی نموده و همانگونه که کشته شدن یک خبرنگار را محکوم می نماید، باید نسبت به محکوم نمودن ترور دانشمندان نیز به قویترین شکل ممکن اقدام کند. لذا برای گروه " هفتاد و هفت بعلاوه چین " به عنوان بزرگترین گروه در سازمان ملل، ایجاد تمهیدات و تببین چارچوب هایی برای جلوگیری از وقوع مجدد اینگونه اقدامات جنایتکارانه جزو اولویت های اساسی به شمار می‌آید. "

مجیدی افزود: در پی اظهارات نماینده کشورمان، سفیر و نماینده دائم گابن نزد یونسکو و رئیس دوره‌ای گروه، ضمن تایید سخنان وی و ابراز تاسف شدید از وقوع چنین جنایاتی از کشورهای عضو خواست درصورتیکه در این خصوص نظری دارند اعلام نمایند که سفرا و نمایندگان بیش از پانزده کشور پس از ابراز همدردی و محکوم نمودن این اقدام وحشیانه بر لزوم تهیه یک بیانیه مشترک توسط گروه، خطاب به مدیرکل یونسکو و درخواست محکومیت این اقدام توسط وی تاکید نمودند که موضوع با اجماع به تصویب گروه رسید و با حمایت قاطع کشورهای عضو، مقرر گردید پیش نویس بیانیه توسط رئیس تهیه و برای تایید به صورت الکترونیکی میان اعضا توزیع شود تا پس از تایید و نهایی شدن بیانیه، مراتب خطاب به مدیرکل یونسکو ارسال گردد.

گروه "هفتاد و هفت بعلاوه چین" با عضویت یکصد و سی و چهار کشور، بزرگترین گروه کشورهای عضو در سازمان ملل متحد و نیز یونسکو محسوب میشود.