یک پیش‌بینی مهم درباره قیمت مسکن در دولت پزشکیان؛ الان خانه بخریم یا نخریم؟

بازار مسکن در رکود انتخاباتی به سر می‌برد. تقاضای مصرفی به لحاظ پایین بودن قدرت خرید، حضور کمرنگی در بازار دارد. تقاضای سرمایه‌ای نیز به دلایلی فعلا از خرید و فروش امتناع می‌کند. به نظر می‌رسد برخی از معامله‌گران در انتظار آغاز فعالیت دولت چهاردهم و تعیین تکلیف قوانینی همچون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات خانه‌های خالی و اعتبارزدایی از اسناد عادی هستند.

خرداد امسال ۳۸۷۲ معامله مسکن در تهران انجام شد که در مقایسه با اردیبهشت امسال ۲۰ درصد کاهش و نسبت به خرداد پارسال ۱۴ درصد افزایش یافت. با این حال رسیدن معاملات به کانال ۳ هزار فقره از رکود سنگین در بازار ملک حکایت دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تناسبی بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن وجود ندارد. عمده واحد‌هایی که برای فروش به بازار عرضه شده بیش از ۸۰ متر مربع مساحت دارد، اما خرداد امسال بیشترین خرید و فروش در واحد‌های ۵۰ تا ۶۰ متر انجام شد و ۵۶ درصد معاملات به واحد‌های کمتر از ۸۰ متر مربوط می‌شد.

درخصوص ارزش واحد‌ها نیز عمده آپارتمان‌های عرضه شده برای فروش بیش از ۵ میلیارد تومان قیمت دارد، اما سهم اول از نظر معاملات قطعی به واحد‌های ۲ تا ۳ میلیارد تومان تعلق دارد.

یکی از اتفاقاتی که در روز‌های اخیر به واسطه قطعی برق کارخانجات ایجاد شده افزایش قیمت سیمان است که گفته می‌شود هر کیسه آن از ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به حدود ۱۷۰ هزار تومان رسیده است، اما این مولفه بر واحد‌های عرضه شده به بازار اثرگذار نخواهد بود.

توزیع فراوانی از نظر قیمت یک متر مربع نیز حاکی از آن است که متوسط قیمت شهر تهران به ۸۶ میلیون تومان می‌رسد، اما سهم اول به واحد‌های با قیمت ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان در هر متر مربع مربوط می‌شود.