برق خانگی دوباره گران می‌شود؟!

حسین میرافضلی، کارشناس انرژی و مدیرعامل اسبق پتروشیمی جم  در واکنش به کمبود برق در کشور و آغاز فصل پاییز اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد از برق کشور بخاطر کولرهای خانگی مصرف می شود. در واقع اگر تولید برق عمومی را ۶۵ هزار مگاوات فرض کنیم، ۴۰ درصد کولرهای آبی و ۲۵ درصد توسط کولرهای گازی مصرف می شوند. با این توضیح که با وجود تعداد کم کولرهای گازی مصرف زیادی دارند که برای رفع این مشکل باید از کولرهای BLDC  به دلیل مصرف کمتر برق استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: سئوال این است که رفع ناترازی باتوجه به چه الزامی محقق می شود؟ در پاسخ باید گفت، برای اینکه سال آینده دچار ناترازی نشویم، اگر به فکر تاسیس نیروگاه های بزرگ باشیم، به ۳ سال زمان نیاز داریم، پس کاربردی ترین راهکار اصلاح قیمت است. یعنی قیمت به گونه ای باشد که مصرف کننده ها را به سمت استفاده از وسایل برقی کم مصرف تر سوق بدهد. چون برق ارزان منجر به این خواهد شد که هم صنایع، هم خدمات، هم مردم و همه از برق ارزان استفاده کنند و برای بهره گیری از وسایل کم مصرف انگیزه ای نداشته باشند. همچنین حتی برای تهیه  FS برای طرح های جدید قیمت برق را با برق کنونی لحاظ می کنند، لازم نیست به سمت تجهیزات گران تر بروند. چون برق ارزان موجب کم اثری محاسبات می شود.

این کارشناس انرژی توضیح داد: در سال گذشته و همچنین سال جاری با ناترازی برق مواجه شدیم،  حتما سال آینده هم کمبود برق افزایش چشمگیری خواهد داشت. اولین قدم برای کنترل ناترازی کنترل مصرف است. یعنی با ابزار قیمتی و سایر ابزار مصرف حتما باید کنترل شود. قدم بعدی که بسیار مهم است، چیزی جز این نیست که باید به سمت راه اندازی نیروگاه های کوچک برویم. مزیت نیروگاه های CHP  این است که برق را در محل تولید می کنند، بنابراین افتی که در شبکه انتقال وجود دارد که عمدتا ۹۰ درصد افت در داخل شهرها است. پس احداث نیروگاه کوچک هم کمبود برق را جبران می کند، هم اتلاف در شبکه نیست و هم فشار به شبکه وارد نمی کند. با شبکه موجود می شود، برق مورد نیاز را تامین کرد.

او افزود: همچنین باید نیروگاه های ترکیبی کوچک با راندمان بالا راه اندازی کرد. یعنی این امکان وجود دارد، در شهرهای بزرگ و کوچک نیروگاه های ۳۰ تا ۵۰ مگاواتی خرید و نصب کرد تا برای رفع ناترازی راه کار پیدا کرد. با این توضیح که اگر جذابیت های لازم ایجاد شود، بخش خصوصی حتما به این موضوع ورود خواهد کرد و نیازی به سرمایه گذاری دولت نیست.

میرافضلی تصریح کرد: یکی از مزیت های راه اندازی نیروگاه های کوچک این است که می شود با  بهره گیری از «بخار» سیستم گرمایشی متمرکز راه اندازی کرد که در مشخصا در مسکو این شرایط وجود دارد. بخار مازاد نیروگاه می تواند تامین کننده حرارت مورد نیاز خانه ها، بخش تجاری، اداری و ... شود. همچنین نیروگاه های کوچک می توانند، چند هزار ساختمان را پوشش بدهند. یعنی علاوه بر تولید برق با راندمان نزدیک ۶۰ درصد، می توانند بخار مازاد را به خانه ها و ... برسانند که این منجر به صرفه جویی در برق و افزایش ۸۵ درصدی راندمان می شود.