روح الله محمدعلینژاد عمران، عضو عضو هیأت علمی گروه علوم و قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی(ره) گفت: منحوس یا مبارک بودن برخی روزها خرافات نیست بلکه در تمام مذاهب و رسوم دنیا، برخی از روزها نحس و برخی دیگر مبارک شمرده میشوند. بر این اساس مردمی که پایبند به رسوم هستند، سعی می کنند کارهای مهم زندگیشان را در روزهای مبارک و خوش یمن انجام دهند.
وی ادامه داد: اسلام نیز برخی روزها را شوم یا مبارک میداند و ائمه اطهار(ع) به عنوان متولیان دین توصیه می کنند انسان ها کارهای مهمشان را در روزهای مبارک انجام دهند.
محمدعلینژاد با اشاره به آیاتی که بد یمن بودن برخی روزها را تائید میکند، گفت: خداوند در قرآن کریم دو مرتبه به روزهای نحس اشاره کرده است، نخست آیه 16 سوره فصلت است که خداوند در آن میفرمایند «پس بر آنان تندبادى توفنده در روزهایى شوم فرستادیم تا در زندگى دنیا عذاب رسوایى را بدانان بچشانیم و قطعا عذاب آخرت رسواکننده تر است و آنان یارى نخواهند شد.»
وی افزود: دوم آیه 19 سوره قمر است که خداوند در این آیه می فرمایند: «ما بر [سر] آنان در روز شومى به طور مداوم تندبادى توفنده فرستادیم.»
این استاد دانشگاه تأکید کرد: روزهای منحوس، روزهایی هستند که نباید توقع داشت در این روز اتفاق خوبی رخ دهد. به همین دلیل توصیه می شود کارهای مهم مثل ازدواج کردن در این روزها انجام نشود.
کارشناس علوم قرآن و حدیث اظهار کرد: علامه طباطبایی و شهید مطهری معتقدند که هیچ گونه سند محکمی وجود ندارد که بگوییم منحوس یا مبارک بودن روزها ذاتی یا غیر ذاتی است. برای نمونه مشخص نیست که مبارک بودن شب قدر ذاتی بوده یا به اعتبار کارهای خوبی است که انسان ها در این شب انجام میدهند.
محمدعلینژاد در خصوص روزهایی که «ایامالله» نام گذاری شده اند، گفت: ایام الله از جمله روزهای مبارکی هستند که به تعبیر علامه طباطبایی(ره) قدرت و حقانیت خدا در آن روز تجلی پیدا می کند. البته تمامی روز های سال متعلق به خدا هستند، اما چون در این روزها قدرت خدا بیشتر نمود پیدا کرده به این عنوان نام گذاری شدهاند.
وی بیان کرد: روزهایی مانند عید غدیر، عید فطر، عید مبعث و یا اتفاقات معاصر مانند 22 بهمن که به گفته امام خمینی(ره) روز تجلی قدرت خدا بود، از ایام الله هستند.
این کارشناس علوم قرآن و حدیث در خصوص اهمیت توجه به ایام الله گفت: توجه به این روزها باعث میشود که انسان عابد کارهای مهم زندگیش را در آن روز انجام دهد. این توجه، تقوا را برای انسان به همراه دارد و در مقابل بی توجهی، بی تقوایی را.
وی در پایان در خصوص برخی خرافات برای منحوس بودن برخی روزها گفت: ساحران و جادو گران برخی روزها را منحوس مینامند که البته این گفته ها هیچ گونه پشتوانه علمی و مذهبی ندارد. برخی از این صحبتها در برخی جوامع تبدیل به فرهنگ می شود و بنیان آن جامعه را برهم می زند، ائمه اطهار(ع) در طول زندگیشان با این خرافات مبارزه میکردند.