محمد متوسلانی بازیگر سینما با اشاره به روند شکل گیری فضای بازیگری دهه های اخیر کشورمان اظهار کرد: سطح بازیگری ما ارتقا پیدا کرده اما متاسفانه فیلم هایی که ساخته می شوند امکان کمتری به بازیگر می دهند و قالب هایی که فضا و جایی را برای بازی بهتر بازیگر دارند ،کمتر وجود دارد زیرا با مروری بر روند بازیگری متوجه می شویم که جوانان بازیگری را به اندازه ای جدی گرفته اند که کلاس های بازیگری تشکیل می شوند و رقابت زیاد هست در نتیجه از نظر کیفیت افراد مستعد و توانایی هستند که بازی های خوبی ارائه می دهند اما تعداد این بازی های خوب تک و توک است و زیاد نشده است.هر چقدر که سینما از نظر کیفی رشد کند می تواند فضای مناسب را برای رشد کیفی هر چه بیشتر کار بازیگر فراهم کند.
وی افزود:امروز حرمت بازیگران پیشکسوت سینمای ایران نگه داشته نمی شود البته حرکات نمایشی صورت می گیرد و بزرگداشتی برای بازیگرانی که سن آنها بالا است و مریض احوال هستند،برگزار می شود ولی در کل انسان حس می کند که توجه لازم نمی شود و زمینه لازم برای نگه داشتن حرمت بازیگران پیشکسوت فراهم نمی شود.بازیگری که عاشقانه وارد عرصه بازیگری شده هر روزی که کار نمی کند را یک روز بر باد رفته می داند و امروز می بینیم که بازیگران زیادی هستند که به دلیل مسائل ممنوعیتی یا هر چیز دیگری کار نمی کنند.
متوسلانی ادامه داد:از دلایل دیگر بازی نکردن برخی از بازیگران می توان به اینکه حساس هستند کار را درست انجام دهند و حاضر نیستند هر کاری را انجام دهند، اشاره کرد ،این افراد صدمه می بینند زیرا درست است که انتخاب خود بازیگر است که هر کاری را نکند ولی آرزو دارد که کار خوبی باشد و بتواند در آن ایفای نقش کند و اینکه در حالی که حس می کند انرژی دارد اما روزهایش بدون کار یکی پس از دیگری می گذرند،دچار افسردگی می شوند و این خیلی سخت است.
متوسلانی گفت:به نظر من رسالت بازیگر این است که با خودش و مخاطبش صادق باشد و بداند چه کاری را می خواهد انجام بدهد.برخی از افراد به خاطر شهرت و پول بازیگری وارد عرصه بازیگری می شوند اما وقتی وارد این عرصه می شوند افکارش عوض می شود و حالا بازیگری برای وی یک کار مقدس است و کاری است که فکر می کند با آن می تواند به جامعه اش کمک کند ضمنا می تواند برای خودش جایگاه مناسبی پیدا کند زیرا بازیگری که واقعا به مرحله ای می رسد که خودش انتخاب می کند در چه فیلمی بازی کند توجه کمتری به مسائل شهرت و پول دارد و رضایت درونی خودش را در نظر می گیرد که آیا کاری که من می کنم،کار مثبتی است و با مخاطبش صادق است یا اهداف دیگری را دنبال می کند؟این بازیگر با کارهای نامناسب همکاری نمی کند.
وی ادامه داد:کشورهایی چون آمریکا از اول سازمان مناسبی را برای پرداختن به فیلمنامه ها درست کرده اند و استودیوها اصولا افراد فیلمنامه نویس را استخدام می کردند و به آنها حقوق می دادند و اجازه می دادند افرادی که می توانند با هم به صورت گروهی کار بکنند با مشارکت یکدیگر یک فیلمنامه کیفی را ارائه بدهند دراصل فیلمنامه نویس می دانست که می تواند از راه نگارش فیلمنامه زندگی اش را تامین کند و افکارش راحت است و می داند که اگر فیلمنامه ای را ارائه دهد که تبدیل به فیلم شود ،پاداش اضافه ای را دریافت می کند.
متوسلانی گفت:استودیوهای آمریکایی کارهای تخصصی کردند و دیالوگ نویس استخدام می کنند زیرا کار فیلمنامه نویس و دیالوگ نویس متفاوت است و چون هزینه زیادی پرداخت می کردند،نویسندگان بزرگ تصورشان این است که آثارشان را با نگاه تصویری بنویسند تا بتوان آن را تبدیل به فیلم کرد.در آمریکا همه دانشجویان می توانند ایده های خود را برای تولید فیلم ارائه بدهند و ایده هایشان دزدیده نمی شود و در ازای ارائه ایده دستمزد می گیرند پس این امر باعث گسترش زمینه نگارش فیلمنامه های کیفی می شود اما در کشور ما کمترین اهمیت به فیلمنامه داده می شود و باید توجه بیشتری به این امر شود زیرا اصولا کاری که قبل از تولید فیلم می شود ،اهمیت بیشتری دارد زیرا در پیش تولید همه چیز پیش بینی می شود و همه چیز در مراحل مختلف تولید آماده می شود.در اصل سینمای ما علی رغم تولیدات متعدد هنوز به اندازه کافی حرفه ای نشده است.
متوسلانی:نباید برای پر کردن گیشه در عرصه سینما فعالیت کنیم
این بازیگر تصریح کرد:ما نباید صرفا برای پر کردن گیشه در عرصه سینما فعالیت کنیم زیرا در یک سینمای درست تقریبا تکلیف ها مشخص است یعنی مشخص است که افراد تاجر مسلک باید استانداردها را رعایت کنند زیرا اگر این استانداردها را رعایت نکنند فیلمشان دیده نمی شود یعنی کارشان باید دارای ارزش های فکری و فرهنگی و هنری باشد.
متوسلانی خاطرنشان کرد:هم اکنون به فکر کارگردانی هستم اما در شرایط فعلی در این عرصه کار نمی کنم زیرا کار سنگینی است و من هم اعصاب چندانی ندارم و فکر می کنم اگر وارد چنین کاری شوم نمی توانم تحمل کنم.