۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما

به گزارش افکارنیوز، بی‌بی‌سی در حالی اقدام به انتشار ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما کرده است، که به عقیده «تاد مک‌کارتی»، منتقد نشریه سینمایی «هالیوود ریپورتر»، بیشتر گزینه‌های انتخاب شده، قابل پیش‌بینی بوده است.

۱۵ فیلم برتر این جدول شامل فیلم‌هایی از «اورسن ولز»، «آلفرد هیچکاک» و «فرانسیس فورد کاپولا» و همچنین ۵ فیلم برنده اسکار مربوط به عصر سینمای کلاسیک می‌شود و هیچکدام از این فیلم‌ها متعلق به حداقل ۴۰ سال گذشته نیست.

به گفته «تاد مک کارتی»، دور از انتظار نیست که فیلم‌های دهه ۷۰ با اختصاص ۲۱ جایگاه از جدول برترین‌های تاریخ سینما، برترین دهه سینمایی شناخته شده در حالی‌که از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد تنها ۶ فیلم در این جدول قرار گرفته‌اند.

همچنین «هیچکاک»، «استنلی کوبریک»، «استیون اسپیلبرگ» و «بیل وایلدر» هر کدام با اختصاص ۵ جایگاه از این جدول به خود، پیشتاز دیگر کارگردانان هستند. پس از این ۴ فیلمساز، «کاپولا» و «هاوارد هاکس» هر کدام با چهار فیلم و «ولز»، «جان فورد»، «چارلی چاپلین» و «مارتین اسکورسیزی» هر کدام با سه فیلم صدرنشین این جدولند.

سایت انگلیسی «سایت اند ساند» که هر ۱۰ سال یک بار فهرست برترین فیلم‌های تاریخ سینما را منتشر می‌کند، در آخرین فهرست خود «سرگیجه»(آلفرد هیچکاک) را به عنوان برترین فیلم تاریخ سینما، جایگزین فیلم «همشهری کین» ساخته «اورسن ولز» کرده بود، در حالی‌که در فهرست منتشر شده توسط بی‌بی‌سی، فیلم «همشهری کین»، بار دیگر به صدر جدول بازگشته و فیلم «پدرخوانده»(کاپولا) در جایگاه دوم جدول قرار گرفته است. فیلم «مارنی»، دیگر اثر برجسته «هیچکاک» نیز جایگاه ۴۷ این فهرست را به خود اختصاص داده است.

نکته جالب توجه اینکه فیلم درام «تولد یک ملت» ساخته «دی. دبلیو. گریفیث» در سال ۱۹۱۵ میلادی که به علت جهت‌گیری‌های نژاد پرستانه‌ای که در آن وجود دارد، تاکنون به ندرت اکران عمومی شده، در نظرسنجی بی‌بی‌سی توانسته رتبه ۳۹ جدول را به خود اختصاص دهد، در حالی‌که «بر باد رفته»، فیلم کلاسیک دیگری با موضوع جنگ داخلی آمریکا و همچنین بحثجنجال‌برانگیز تصویر نژاد پرستی در آن که بارها اکران عمومی شده است، در جایگاه ۹۷ این نظرسنجی قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش، در میان کارگردان معاصر، از کاپولا و اسپیلبرگ، که بگذریم، تعجبی ندارد که اسکورسیزی توانسته سه جایگاه از جدول را به خود اختصاص دهد و وودی آلن، دیوید لینچ و ترنس مالیک هر کدام تنها دو فیلم دارند.