حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در همایش اخلاق و سلوک که در مدرسه نواب صفوی برگزار شد اظهارکرد: موضوع اخلاق چه عمومی و یا حرفهای مورد بحث بسیاری از صاحبان اندیشه در طول تاریخ بوده است.
وی افزود: رعایت اصول اخلاقی مورد تاکید است، اما باید ببینیم مبنای اصول اخلاقی تعیین شده کجاست، در مجموعه دستورات الهی وقتی موضوع اخلاق مطرح میسود جدای از احکام و عقاید نیست.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اخلاقی که در فقه بحث میشود هم در حوزه عقاید، حوزه احکام و در اخلاق فاضله است، ما به مجموع این سه بخش فقه میگوییم اگرچه در اصطلاح حوزوی فقه فقط احکام الهی است.
عضو شورای عالی حوزه خراسان اذعان کرد: اخلاق در فرهنگ دینی امری جدای از مسائل فقهی نیست، اساس دین و فقه تربیت و کرامت انسان است به همین جهت تمام فقه ما برای تربیت انسانی برخوردار از کرامت اخلاقی است که این اصول مبتنی بر عقاید حقه، اخلاق کریمه و احکام الهی است.
رئیسی ابراز کرد: روح و جان انسان بزرگوار فقط خدامحور است و تمام جلوههای رفتار او خدا خواهی، خدامحوری است که نتیجه موضوع این است که فرد خود بین و خود محور نخواهد شد که جایگاه کرامت نفس است.
وی به بخشهای مختلف کرامت اشاره و عنوان کرد: کرامت ذاتی و اکتسابی است، ذاتی آن است هر چه در هیئت انسان بود دارای کرامت است و به موجب این که انسان است بر همه موجودات برتری دارد که این هنر نیست، ولی کرامتی که موجب این میشود انسان در جایگاه روح بزرگ قرار گیرد کرامت اکتسابی است که نیازمند زحمت است و این موضوع بسیار مهم است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اخلاق الهی ریشه در نیتی الهی دارد اذعان کرد: ریشه اخلاق انتفاعی جلب توجه دیگران، جذب منافع و تحکیم موقعیت است که در ظاهر هر دو اخلاق هستند، اما اخلاق الهی ریشه در الهی بودن دارد در مقام تضاد منافع منافع شخصی الهی انتخاب میشود.
وی افزود: در قلب اروپا جنایاتی اتفاق افتاد واینهایی که دم از حقوق حیوانات میزنند در مقابل این جنایات سکوت کردند به همین دلیل از اخلاق برای منافع خود استفاده میکنند.
تولیت آستان قدس هدف از تشکیل حکومت و نظام را رفاه اجتماعی در پرتو هدایت انسان دانست و اظهار کرد: جامعه برای تشکیل نظام مبتنی بر اصول اخلاقی نیاز دارد تا هدایت شود تا خودش عدالت را رقم بزند، فعالیتهای دولت و اساس نظام باید هدایت باشد یعنی در تمام شئون اجتماعی هدایت را اصل قرار دهد تا جامعه به سوی عدالت برود.
رئیسی یادآورشد: در متن اندیشه انقلابی تفکر و آینده نگری وجود دارد، اندیشه انقلابی در آن نظم و اخلاق قرار داده شده است و این تفکر علاوه بر معنویت نگاه ژرف به ظرفیت و امکانات پیش رو قرار دارد.
وی اظهار کرد: اگر دچار پدیده این که انقلاب و اداره جامعه به ما ربطی ندارد بشویم خطرناک است، آن چه حوزه ما را تهدید نمیکند سکولاریزم الحادی است سکولاریزم به معنی معنویتهای بودایی و عرفانهای کاذب حوزه را تهدید نمیکند، اما سکولاریزم اجتماعی حوزهها را تهدید میکند و این یعنی بگوییم آن چه در جامعه رخ میدهد به ما مربوط نیست.
تولیت آستان قدس رمز موفقیت امام راحل را همراهی با جامعه دانست و تصریح کرد: ما بیش از هر زمانی نیازمند به تهذیب نفس و خودسازی هستیم، امروز گرایش به معنویت بسیار زیاد است به ویژه معنویت به فرهنگ شیعه و مکتب اهل بیت (ع) که از آن داعش و طالبان در نمیآید، امروز جهان منتظر شنیدن حرف نو برای هدایت است.