کالاهای مصرفی و اساسی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است/ هزینه تولید مسکن یکی از دلایل گرانی است

اسماعیل حسین زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به وضعیت بازار مسکن بیان کرد: در سال 1401 شاهد نوسانات شدید ارزی و به موازات آن، افزایش قیمت کالاها و خدمات در بازارهای مختلف ازجمله طلا، خودرو، مسکن و حتی کالاهای اساسی بودیم.

وی افزود: متاسفانه سقوط ارزش ریال در برابر دلار و شرایط تحریمی باعث شده است کالاهایی که نیازهای ابتدایی یک زندگی معمولی است تبدیل به سرمایه شود. اکننون شاهد هستیم که زمین، مسکن، مصالح، خودرو، قطعات خودرو، طلا و سکه و ... تبدیل به یک سرمایه شده اند.

حسین زهی ادامه داد: همین اتفاق موجب شد تا سال گذشته بازار مسکن با افزایش قیمت شدید روبرو شود. هرچند رشد و افزایش قیمتی نرخ مسکن و زمین به نسبت سایر بازارها واقعا کمتر بود و به همین دلیل هم درسالی که گذشت مسکن را رکود نسبی مواجه شد و به مرور و کم کم قیمت ها افزایش یافت.

کالاهای مصرفی و اساسی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است/ هزینه تولید مسکن یکی از دلایل گرانی است

این عضو کمیسیون عمران بیان کرد: وضعیت بازار مسکن درحوزه خرید و فرروش یا اجاره نمود واقعی وضعیت اقتصاد است. زمانی که کالاها و نیازهای اساسی تبدیل به سرمایه می شوند، دلالی پررنگ و پرسود خواهد شد.

او با بیان اینکه مجلس یازدهم برای جلوگیری از چنین وضعیتی قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد، اظهارداشت: ما در همان ابتدای کار برای جلوگیری از چنین وضعیتی قانون جهش تولید مسکن را تصویب کردیم.

حسین زهی درانتها گفت: ازطرفی رشد هزینه تولید مسکن نیز ازجمله دلایل گرانی مسکن است و این در حالی اتفاق افتاده که عموما تورم با کمی وقفه منجر به تورم مصرف‌کننده می‌شود اما در مورد مسکن موضوع متفاوت به نظر می‌رسد؛ چراکه ناهماهنگی بین هزینه‌های تولید و ناترازی عرضه و تقاضا قیمت محصولات را بالا برده است.