آمریکا به‌دنبال سوءاستفاده از مذاکرات احیای برجام است

ابراهیم عزیزی ، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز وضعیت مذاکرات هسته‌ای وین بین ایران و ۴+۱ را بررسی کرد: بر اساس آنچه تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به مجلس و کمیسیون امنیت ملی گزارش کردند دلایل توقف مذاکرات به علت زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها است.

 

وی افزود: در واقع آمریکایی‌ها در همین ابتدای کار بازهم نقض عهد کردند و باج خواهی می‌کنند و این رفتارشان در این فصل از مذاکرات به خوبی مشهود است. اما موضوع آمریکا و روسیه بحث جدایی است که طبیعتا دو کشور برای هم خط و نشان می‌کشند و یک مبحث مجزا از مذاکرات ما است.

 

عزیزی بیان کرد: اما در رابطه با مذاکرات وزیر امور خارجه و آقای باقری سر تیم مذاکره کننده به ما گفتند این آمریکایی ها هستند که زیاده خواهی کرده‌اند و حاضر نیستند یک تصمیم قطعی و درستی برای احیای برجام بگیرند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح می‌کند: به نظر می‌آید علت اصلی این است که یک ناهماهنگی بین آمریکا و هم پیمانانشان رخ داده است و هنوز نتوانستند به یک جمع بندی نهایی دست پیدا کنند.

او معتقد است: برای ما چارچوب مذاکرات از ابتدا کاملا روشن بوده است و شفاف اعلام کردیم که خواسته های ما لغو تحریم ها و تضامین معتبر و راستی آزمایی بوده است.

عزیزی گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌خواهند که برای توافق تضمینی ندهند و همه تحریم‌ها را لغو نکنند. آن‌ها حتی می‌خواهند از این فرصت مذاکره استفاده کنند تا به خواسته‌های دیگری که دنبال می‌کردند برسند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام معادلات اقتصادی خود را بر اساس مذاکرات تنظیم نکرده است و مجلس اعتقادی به مذاکرات تعجیلی ندارد.

آمریکا به‌دنبال سوءاستفاده از مذاکرات احیای برجام است

وی درانتها گفت: مذاکره خوب برای ما مذاکره‌ای است که منافع ملت ایران را تامین کند که اگر بخواهد رویکرد غربی‌ها به همین منوال گذشته ادامه پیدا کند طبیعی است که مذاکره خوبی برای ما نخواهد بود.