شرکت های اقتصادی چین در فهرست سیاه دولت آمریکا

«جینا ریموندو» وزیر بازرگانی دولت آمریکا از انجام تحقیقات گسترده دولت «جو بایدن» درخصوص شرکت های چینی و تلاش های احتمالی آنها برای دور زدن تحریم های آمریکا جهت صادرات کالاها خبر داد. وی در ادامه افزود دولت به شکل فعال به انجام تحقیقات و افزودن نام این شرکت ها در فهرست سیاه اقتصادی ادامه می دهد. 

فهرست سازمان بازرگانی دسترسی به صادرات آمریکا را محدود می کند. 

جینا ریموندو در مصاحبه با خبرنگاران خاطرنشان کرد:« دولت در حال کار بر روی بدست آوردن اطلاعات درباره شرکت های چینی و افزودن نام آنها به فهرست سیاه است و ما در نیمه راه تحقیقاتمان هستیم. به نظر نمی رسد تحریم های ما در زمانی کوتاه برداشته شود زیرا چین همواره در حال یافتن راه هایی برای دور زدن تحریم هاست.»

وزیر بازرگانی آمریکا همچنین اعلام کرد این کشور به زودی با متحدانش درباره محدودیت های تجاری با در نظر گرفتن کنترل های صادراتی آمریکا همگام می شود.

در سال ۲۰۱۹ دولت «دونالد ترامپ» از فهرست سیاه به شدت استفاده کرد و ده ها شرکت چینی از جمله «هوآوی» را به این فهرست افزود و در سال ۲۰۲۰ نیز شرکت چینی «اس ام آی سی» سازنده چیپ و شرکت پهپاد سازی چین «دی جی آی» را در این لیست قرار داد. 

در راستای سیاست های دولت پیشین، جو بایدن نیز در نوامبر سال گذشته ده ها شرکت چینی را به دلایل نگرانی های امنیتی و ملی و سیاست های خارجی به این فهرست اضافه کرد. در ماه دسامبر سال گذشته وزارت بازرگانی آمریکا آکادمی علوم پزشکی ارتش چین و ۱۱ موسسه تحقیقاتی چینی دیگر را در این فهرست قرار داد.

شرکت های اقتصادی چین در فهرست سیاه دولت آمریکا

وزارت بازرگانی در ماه فوریه سال جاری ۳۲ نهاد چینی را به "فهرست تائید نشده" خود افزود.بدین ترتیب صادرکنندگان آمریکایی باید مراحل بیشتری را پیش از نقل و انتقال کالاها به این نهادها انجام دهند. 

سفارت چین در واشنگتن سال گذشته گفته بود آمریکا از تمامی امکانات و فهرست های خود سوءاستفاده می کند  تا شرکت های چینی را تا جایی که می تواند محدود و محدودتر کند.