آشنایی با ورق یونولیت

1-ورق یونولیت چیست؟

   ورق یونولیت در کشور ما، ایران، به نام های متعدد و گوناگونی شناخته می شود. به عنوان نمونه می توان به نام یونولیت ورقه ای، ورق پلاستوفوم، استایروفوم، یونولیت، ورق فوم ، فوم ورقه ای و آکاسیف اشاره کرد، که در واقع منظور همان ورق یونولیت است. هرچند نام اصلی و علمی آن، پلی استیرن انبساطی  یا EPS می باشد.

   یونولیت در ایران بنام پلاستوفوم، یونولیت و آکاسیف شناخته می‌شود که نام اصلی آن پلی‌استیرن انبساطی  یا EPS  یا Expanded Polystyrene است. در بسیاری از کشورهای آمریکای شمالی این محصول با نام استایروفوم (Styrofoam) شناخته می‌شود.

20

نوعی ورق یونولیت

۲-مشخصات ورق یونولیت

  تعریف ورق یونولیت: ورق یونولیت، ورقه ای است که بعد از این که خود یونولیت طی فرآیندی مشخص تولید می شود، در اندازه های مختلفی برش داده شده است.

   ورق یونولیت یا ورق فوم دارای مشخصاتی می باشد که همین مشخصات و ویژگی های بارز و برجسته ای که دارد، باعث می شود کاربردهایی خاص و گوناگون داشته باشد. اگر قصد ما از معرفی مشخصات ورق یونولیت، صرفاً مشخصات و ویژگی های فیزیکی و ظاهری آن باشند، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ورق یونولیت ماده ای با وزن پایین و در مقایسه با متریال های جایگزین، یک مادۀ سبک وزن به حساب می آید.
  • رنگ این ماده در اکثر مواقع، سفید می باشد.
  • مهم ترین کاربرد ورق یونولیت، این مادۀ سبک وزن و سفید رنگ، در عایق کاری و بسته بندی می باشد. ولی در حقیقت ورق یونولیت یک نوع پلیمر می باشد. این نوع پلیمر دارای رنگی سفید و در مقابل درجۀ حرارت بالا، صداهای بلند و نیز رطوبت عایق می باشد. این نوع پلیمر سفید رنگ و عایق در برابر درجۀ حرارت، صدا و رطوبت، بر اساس فرآیند های پتروشیمی و از نفت تولید می شود.

21

  • یونولیت ورقه ای در عین سبک وزن بودن، دارای تخلخل نیز می باشد و یکی از دلایل استفاده از این نوع پلیمر خاص در در عایق کاری و بسته بندی های گوناگون، همان تخلخل آن می باشد.

·دانسیته یونولیت:

دانسیتۀ یونولیت یکی از مهم ترین عوامل مورد توجه در تولید ورق یونولیت می باشد. دانسیتۀ یونولیت در واقع به عنوان یکی از ویژگی ها و مشخصه های پایه، اساسی و مهم یونولیت می باشد که در تولید ورق یونولیت تأثیر گذار است و حتماً باید لحاظ شود. چرا که در دسته بندی ورقه یونولیت یک عامل تعیین کننده می باشد.

*منظور از دانسیتۀ یونولیت چیست؟

دانسیتۀ یونولیت، وزن یک بلوک یونولیت با انداه های یک متر در دو متر در پنجاه سانتی متر می باشد: 100*200*50 Cm))

به عنوان یک نمونه یک ورق یونولیت دارای دانسیتۀ 20 یعنی یک ورق یونولیت دو سانتی متری با ابعاد دو متر در یک تر ؛  منظور این است که تعداد 25 ورقه یونولیت دو سانتی متری از همین جنس دارای وزن 20 کیلوگرم می باشد.

22

  ورق یونولیت، همان طور که اشاره کردیم دارای ویژگی های مختلف جهت کاربردهای مختلف می باشد. اکنون قصد داریم به خصوصیات خود یونولیت، به ویژه یونولیت ساختمانی، اشاره کنیم:

  1. از بلوک یونولیتی می توان به عنوان یک جایگزین مناسب استفاده کرد؛ به جای این که از مثلاً ده عدد بلوک سفالی که در سقف به کار می رود، می توان تنها از یک بلوک یونولیتی استفاده کرد.
  2. استفاده از بلوک یونولیتی موجب می شود در مصرف تیرچه ها و مهم تر از آن در مصرف بتن صرفه جویی شود.
  3. بلوک یونولیتی نیازی به عملیات رابیتس کاری ندارد و در این صورت است که بلوک یونولیتی با بالاترین کیفیت ممکن و قابلیت اجرای مناسب به خاک و به گچ می چسبد، به خاطر این که بخش انتهایی این بلوک دارای شیار است.
  4. در استفاده از این محصول هیچ گونه ای از ضایعات و پرتی محصول وجود ندارد، چه در حین تولید آن و چه طی عملیات نصب و حمل و نقل، که ضایعات در حد صفر است.
  5. اجرای عملیات نصب بلوک یونولیتی، پروسۀ راحت تری خواهد شد و بدین وسیله سرعت نصب سقف افزایش پیدا می کند.
  6. در استفاده از بلوک یونولیتی، باعث می شود مصرف آب کاهش پیدا کند و در مصرف آب، صرفه جویی می شود.
  7. حمل آن ها راحت تر می باشد، بنابراین می توان گفت در هزینۀ حمل و نقل نیز صرفه جویی می شود.
  8. نصب بلوک یونولیتی بر سقف، موجب سبک وزن شدن سقف می شود. بنابراین در هنگام لرزش یا زلزله، خطر ریزش مصالح به کار رفته در سقف و خطراتی که به واسطۀ پرتاب مصالح سقف ممکن است ایجاد شود، به حداقل میزان ممکن می رسد.
  9. از آن جایی که یونولیت عایق است، نصب بلوک یونولیتی باعث می شود از نفوذ گرما، سرما، صدا و نم و رطوبت جلوگیری می شود.
  10. ورق یونولیت، البته از نوع EPS آن، به مدت زمان بیست دقیقه می تواند در مقابل آتش و حرارت ناشی از آن مقاومت کند.
  11. ورق یونولیت، با این که تا بیست دقیقه در مقابل آتش مقاومت می کند، ولی هنگامی دچار آتش سوزی شود دود نمی کند.
  12. استفاده از ورق یونولیت، موجب می شود مصرف فولاد کاهش پیدا کند.
  13. ورق یونولیت در قالب بندی نیز صرفه جویی می کند.

۳-کاربردهای ورق یونولیت

ورق یونولیت، با توجه به مشخصات فنی و خواص فیزیکی و مکانیکی که دارد، دارای کاربردهای متنوع و گوناگونی می باشد. از بارزترین مشخصه های فنی و ویژگی های فیزیکی و مکانیکی ورق یونولیت به موارد مهمی مانند وزن کم و سبک بودن، سفید رنگ بودن آن، عایق بودن در مقابل صدا، درجه حرارت و رطوبت و ضدآب بودن آن اشاده کردیم. داشتن چنین خصوصیاتی باید به کارهای متنوعی منتهی شود که همین طور هم می باشد. وگرنه سبکی، عایق بودن و رنگ سفید و تخلخل و ... یک ورق یونولیت دیگر مزیت به حساب نمی آید.

23

بنابراین با در نظر گرفتن این خصوصیات، که برخی از آن ها در متریال های دیگر دیده نمی شود، به مهم ترین موارد کاربردی ورق یونولیت اشاره خواهیم کرد.

  • عایق کاری ساختمان های گوناگون با اندازه و مشخصات ظاهری، فیزیکی و مکانیکی مربوط به آن ساختمان؛ و همچنین
  • عایق کاری در صنایع دیگر، در سقف و کف ساختمان، برپا کردن و ساختن سردخانه ها، بسته بندی کالاهای مختلف و متفاوت  و ...
  • برش یونولیت توسط سیم های داغ
  • برش ورق یولولیت
  • استفاده از آن سی ان سی  های مختلف جهت برش ورق یونولیت

برای برش دادن یونولیت به طور معمول از سیم داغ استفاده می‌شود اما استفاده از سی ان سی  (CNC) نیز برای برش یونولیت رایج است.

کارخانجات تولیدی رکسانا فوم فعالیت های اقتصادی خود را از سال 1374 شروع و بعد از سالها تلاش در سال 1385 با عنایت خداوند و پشتکار راسخ و عشق به توسعه و پیشرفت موفق به راه اندازی خط تولید یونولیت و اخذ رسمی مجوز تولید به شماره ثبت 1528 از وزارت صنعت معدن تجارت با نام های تجاری رکسانا فوم گردید.این واحد تولیدی با پرسنل کار ازموده و دلسوز با خرید دستگاه های پیشرفته و تمام اتوماتیک موفق به یکی از کارخانجات برتر در صنعت تولید یونولیت و فوم در کنار دیگر همکاران در این رشته قرار گرفته است.

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان این کارخانه می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:

بخش فروش: 02156864466  و 02156864477  و 02156864488 

آدرس کارخانه: تهران جاده ساوه سه راه آدران انتهای خ یخ سازی خ رکسانا فوم نبش خ عسگری پ 121

وبسایت: WWW.Yonolit.Com