هر آنچه باید درباره پروازهای خارجی توقف دار بدانیم

 

اگر به سراغ بلیت هواپیما برای سفر به یک مقصد جدید و جذاب در خارج از کشور خود ‌برویم، احتمالاً یکی از گزینه­های برای ما پروازهای غیر مستقیم است؛ به خصوص اگر فاصله کشور مقصد از کشور ما زیاد باشد. این دسته از پروازها همان‌طور که از نامشان پیداست، شما را در یک فرودگاه دیگر در میانه راه، قبل از آنکه به مقصد برسید، نگه می‌دارند و برای ادامه مسیر لازم است که از هواپیمای دیگری استفاده کنید.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی درباره این دسته از پروازها ارائه کنیم تا زمانی که به آن برخوردید و بلیط آن را خریداری کرده‌اید، بدانید قرار است چه اتفاقی برای شما بیفتد.

آشنایی با پرواز غیرمستقیم یا کانکشن

در پروازهای مستقیم شما در فرودگاه مبدأ سوار هواپیما می‌شوید و در فرودگاه مقصد از هواپیما خارج می‌شوید. گاهی ممکن است پروازهای مستقیم نیز در میانة راه توقف داشته باشند؛ اما تفاوت آن‌ها با پروازهای غیرمستقیم در این است که شما نیازی به پیاده شدن از هواپیما یا عوض کردن ایرلاین خود نخواهید داشت.

اما در پروازهای غیرمستقیم که نام‌های دیگری نظیر پرواز کانِکشِن یا ترانزیت نیز دارد، شما لازم است در میانه راه در یک کشور دیگر از هواپیمای خود خارج شوید و پس از مدتی وارد یک هواپیمای جدید شوید.

همانطور که متوجه شدید، پروازهای غیرمستقیم برای سفرهای خارجی است. همچنین اگر مقصد شما فاصله‌ی زیادی از ایران داشته باشد، تنها می‌توانید بلیط هواپیما پروازهای غیرمستقیم را خریداری کنید.

در پروازهای غیرمستقیم چمدان‌هایشان چگونه انتقال پیدا می‌کند؟

اگر به سراغ بلیط هواپیما خارجی بروید و پرواز شما از نوع غیرمستقیم باشد، تمامی مراحل انتقال چمدان از هواپیمای اول به دوم توسط مأمورین فرودگاه و مسئولین ایرلاین‌ها انجام می‌شود و شما نیازی ندارید تا برای انتقال چمدان­هایتان تلاش مجددی انجام دهید.

New Project (53)

ویزای ترانزیت چیست؟

درصورتی‌که بخواهید از کشور ایران به یک کشور خارجی سفر کنید، اما پرواز مستقیمی برای شما وجود نداشته باشد؛ شما مجبورید که در میانه‌ای راه برای چند ساعت هم که شده، در یک کشور واسطه بمانید. معمولاً برای این مدت برای مسافران ویزای ترانزیت صادر می‌شود. ویزای ترانزیت می‌تواند از نوع کوتاه‌مدت یا بلند­‌مدت باشد.

ویزاهای ترانزیت کوتاه‌مدت نهایتاً به شما این امکان را می‌دهند تا چند ساعت در فرودگاه یا سالن ترانزیت کشور واسطه بمانید.

New Project (54)

اما ویزاهای ترانزیت بلندمدت اعتبار بیشتری دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید حتی تا چند روز را در آن کشور بمانید تا نوبتِ پرواز دیگرتان فرا برسد.

بنابراین اگر ساعت شروع پرواز دوم شما اختلاف زیادی با پرواز اولتان دارد، با استفاده از ویزای ترانزیت بلندمدت می‌توانید از فرودگاه خارج شوید و در کشور میانه به گشت‌وگذار بپردازید.

اگر به سراغ پروازهای غیرمستقیم بروید ویزای ترانزیت از همان ابتدای شروع پرواز برای شما صادر شده است و با خیال راحت می‌توانید در کشور میانه از هواپیما پیاده شوید، صبر کنید تا نوبت پرواز بعدی شما فرا برسد.

مشابه با قوانین صدور ویزای توریستی، برخی از کشورها الزامی برای داشتن ویزای ترانزیت برای ایرانیان در نظر نگرفته­اند؛ اما برای استفاده از فرودگاه برخی از کشورها به‌عنوان فرودگاه میانه در مسیر پروازی، لازم است که ویزای ترانزیت آن را نیز دریافت کنید.

چگونه برای پروازهای غیرمستقیم کارت پرواز مجدد دریافت کنیم؟

یکی از دغدغه‌ها برای مسافرینی که قصد خرید بلیط پروازهای غیرمستقیم را دارند، صدور کارت پرواز برای هواپیمای بعدیشان است. اگر به سراغ این دسته از پروازها بروید، تمامی مدارک لازم برای عوض کردن هواپیما و استفاده از هواپیمای بعدی، در ابتدای مسیر سفرتان برای شما صادر می‌شود؛ این مدارک شامل کارت پرواز نیز می‌گردد.

آیا تمام هواپیماها در پروازهای غیرمستقیم برای یک شرکت هواپیمایی است؟

خیر؛ بسته به تاریخ خرید بلیط هواپیما و مقصد سفرتان ایرلاین اول، دوم و حتی سوم در مسیر پروازی انتخابی شما می‌توانند کاملاً متفاوت با یکدیگر باشند.

آیا پروازهای غیرمستقیم ارزان‌تر از پروازهای مستقیم هستند؟

خیر؛ لزوماً پروازهای غیرمستقیم ارزان‌تر از پروازهای مستقیم نیستند. شاید بتوانید پروازهای غیرمستقیمی را پیدا کنید که هزینه بلیت آن‌ها ارزان‌تر از پروازهای مستقیم است؛ اما این یک قاعده کلی نیست. اگر خودتان بخواهید هزینه‌های سفرتان را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که زمانی که در فرودگاه واسطه از هواپیما پیاده می‌شوید، برای خرید خوراکی یا وعده‌های غذایی­تان پول بیشتری را پرداخت می‌کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید بلیط ارزان‌قیمت هواپیما را پیدا کنید، باید بدانید که معیار مستقیم یا غیرمستقیم بودن پرواز دخالت آن‌چنانی بر روی قیمت بلیط هواپیما نخواهد داشت و در نتیجه باعث ارزان­تر شدن آن نمی‌شود و گاهاً ممکن است برعکس؛ باعث افزایش قیمت بلیت هواپیما نیز شود.

آیا می‌توان پروازهای غیرمستقیم را کنسل کرد؟

اگر منظور از کنسلی، کنسل کردن تمامی پروازهاست؛ بله. با پرداخت جریمه، امکان کنسل کردن این دسته از پروازها نیز وجود دارد. اما اگر منظورتان پرواز دوم یا سوم است، شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید. بنابراین در هنگام خرید بلیط پروازهای غیر مستیم در نظر داشته باشید که به‌هیچ‌وجه امکانِ کنسل کردن پرواز دوم یا سوم وجود ندارد.

چگونه بلیط پروازهای غیرمستقیم را خریداری کنیم؟

نحوه خرید بلیط پروازهای غیرمستقیم همانند پروازهای مستقیم است. با این تفاوت که شما در هنگام خرید به‌صورت آنلاین نام فرودگاه­های بیشتری را در مسیر پروازی آن بلیط مشاهده می­کنید. اگر از وب‌سایتی خرید خود را انجام دهید که رابط کاربری جذاب و راحتی داشته باشد، به‌راحتی می‌توانید در هنگام مشاهده هر بلیط متوجه شوید که آیا آن پرواز از نوع مستقیم است یا غیرمستقیم.

البته به این موضوع نیز توجه کنید که در برخی از مسیرهای پروازی نظیر به پروازهایی که به قاره آمریکا انجام می‌شود، تمامی پروازها از نوع غیرمستقیم است و نباید انتظار پیدا کردن بلیط هواپیما پروازهای مستقیم را در این مسیرها داشته باشید.

یکی از وب‌سایت‌هایی که به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید پروازهای غیرمستقیم را از مستقیم تفکیک کنید؛ وب‌سایت سفرمارکت است. در بخش فیلترهای این وب‌سایت می‌توانید تعداد توقف خود را نیز مشخص کنید. به طور مثال اگر در یک مسیر پروازی هم پروازهای مستقیم و هم غیرمستقیم وجود داشته باشد، می‌توانید با انتخاب گزینه بدون توقف، یک توقف، ۲ توقف و بیشتر پرواز مورد نظرتان را انتخاب کنید.

جمع­بندی

در هنگام خرید بلیط هواپیما خارجی یکی از گزینه‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد پروازهای غیرمستقیم است. این دسته از پروازها قوانین و شرایط خاص خود را دارد. به طور مثال با خرید بلیط هواپیمای آن، هم ویزای ترانزیت و هم کارت پرواز برای ادامه مسیر برای شما صادر می‌شود. همچنین چمدان‌های بدون آنکه شما بخواهید کاری انجام دهید، از هواپیمای اول وارد هواپیمای دوم می‌گردد. ممکن است برخی از کشورها الزامی برای صدور ویزای ترانزیت برای مسافران ایرانی در نظر نگرفته باشد. پروازهای غیر مستقیم لزوماً ارزان‌تر از پروازهای مستقیم نیستند. برای خرید بلیط این دسته از پروازها بهتر است به وب‌سایتی مراجعه کنید که در انتهای مقاله، آن را معرفی کردیم تا به‌راحتی بتوانید پروازهای مستقیم و غیرمستقیم را در یک مسیر پروازی از هم تشخیص دهید و مشخص کنید که آیا می‌خواهید فقط پروازهای مستقیم را در آن مسیر خریداری کنید یا غیرمستقیم.