۷ مقصد برای سفرهای خانوادگی در تعطیلات

اگر از شما هم این سؤال پرسیده شده است یا خودتان کسی بوده‌اید که این سؤال را مطرح کرده‌اید، این مقاله مناسب شماست. ما در این مقاله قصد داریم که ۷ ایده برای سفرهای خانوادگی در تعطیلات را در اختیارتان قرار دهیم تا در تعطیلات بعدی با مراجعه به این مقاله، مقصد خود را بدون دردسر و به راحتی انتخاب کنید. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

111

۱. کاشان

کاشان یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته شده ایران محسوب می‌شود. قدم‌زدن در اطراف بازار کاشان که یک شاهکار باشکوه معماری ایران به شمار می‌آید، به شما بینش و دیدی جدید به زندگی می‌دهد. کاشان همچنین به‌خاطر خانه‌های بزرگ دوران قاجار و باغ‌های ایرانی، مانند باغ فین که نمونه‌ای خیره‌کننده از طراحی باغ‌های سنتی ایرانی است، شهری متمایز شناخته می‌شود.

اگر بخواهیم به دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهر کاشان اشاره کنیم، می‌توانیم از مسجد آقابزرگ، ‌ خانه‌های تبریزی و بروجردی و بازار سنتی آن که فضایی سرشار از نوستالژی را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد، ‌ نام ببریم. علاوه بر این، کاشان به شهر‌هایی مثل اصفهان و یزد نیز نزدیک است که هرکدام از این شهرها مقصدی ایده‌آل برای سفرهای خانوادگی محسوب می‌شوند.

۲. یزد

یکی دیگر از مقاصدی که برای سفر خانوادگی ایده‌آل است، شهر یزد است. شما می‌توانید با خرید بلیط قطار از هر جایی که قصد سفر دارید، از دیدنی‌های یزد بازدید کرده و لذت ببرید.

یزد را شاید بتوان پایتخت زرتشتیان دانست. زرتشتیان از مدت‌ها قبل در این شهر ساکن شدند و به‌خوبی می‌توان نقش آن‌ها را در معماری و فرهنگ این شهر تشخیص داد. در این شهر چندین آتشکده زرتشتی و مکان‌های مذهبی دیگر وجود دارد که آن را به یک مقصد مهم زیارتی برای زرتشتیان تبدیل کرده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز یزد، مهندسی خاص و منحصربه‌فرد آن است که سعی کرده است ساختمان‌ها را منطبق با محیط گرم و خشک شهر یزد طراحی کند. سازه‌های گلی که با نام «بادگیر» شناخته می‌شوند، یکی از مشخصه‌های شهر یزد محسوب می‌شوند. بادگیر نقش یک تهویه و خنک‌کننده را در ساختمان‌ها ایفا می‌کنند.

۳. مشهد

می‌توانید پس از بازدید از شهر یزد با بلیط قطار یزد مشهد، به شهر مشهد رفته و از دیدنی‌های این شهر بازدید کنید. مشهد، دومین شهر بزرگ ایران است که هیچ نیازی به معرفی ندارد. این شهر که در درجه اول به‌عنوان خانه حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود، یکی از بهترین مقاصد برای سفرهای خانوادگی محسوب می‌شود.

البته لازم به ذکر است که شهر مشهد تنها در حرم امام رضا (ع) خلاصه نمی‌شود و دیدنی‌های بسیاری در مشهد و حتی اطراف آن وجود دارد که می‌تواند خاطره‌ای به‌یادماندنی از سفر به این شهر در ذهن شما ثبت کند.

مکان‌هایی تاریخی همچون آرامگاه فردوسی و آرامگاه نادرشاه افشار این شهر را به مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ تبدیل کرده است. البته مزار استاد محمدرضا شجریان و شاعر نامدار ایران، مهدی اخوان ثالث نیز در کنار مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی، از دیگر جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شوند. اگر بخواهیم برخی دیگر از دیدنی‌های این شهر را نام ببریم، می‌توانیم به مسجد گوهرشاد، پارک کوه سنگی، شهرستان طرقبه شاندیز و پارک وکیل‌آباد اشاره کرد.

۴. شیراز

به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان مقاله‌ای در رابطه با ۷ مقصد برای سفرهای خانوادگی در تعطیلات نوشت و اشاره‌ای به شهر شیراز نکرد. شهری که مظهر روح شاعرانه و شکوه معماری ایران باستان است. شیراز به عنوان شهر شاعران، ادبیات و گل‌ها شناخته می‌شود.

222

شیراز به عنوان زادگاه شاعران افسانه‌ای مانند حافظ و سعدی، یکی از بهترین مقاصد برای علاقه‌مندان به شعر و ادبیات است. همچنین، معماری شهر ترکیبی هماهنگ از تأثیرات اسلامی و ایرانی است. علاوه بر معماری‌های منحصربه‌فرد در شیراز، بازارهای پر جنب‌وجوش آن نیز، بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

بازار وکیل یکی از گنجینه‌های صنایع‌دستی و هنر ایرانی است. در این بازار می‌توانید فرش‌های دست‌بافت نفیس، آثار هنری منبت‌کاری شده و انبوهی از صنایع‌دستی رنگارنگ را بیابید که هرکدام داستان خاص خود را از فرهنگ ایرانی بازگو می‌کند.

۵. لرستان

لرستان یکی دیگر از مقصدهایی است که برای سفر خانوادگی خود در تعطیلات می‌توانید انتخاب کنید. از لرستان به عنوان قلب زیبایی‌های طبیعی دست‌نخورده ایران یاد می‌کنند. با سفر به استان لرستان و شهرهای متنوع آن، آب‌وهوای متنوعی را تجربه می‌کنید: از آب‌وهوای سرد و کوهستانی در الیگودرز گرفته تا آب‌وهوای گرم و جنوبی در پلدختر.

بهترین زمان برای سفر به لرستان، مانند اکثر مناطق معتدل، فصل بهار به‌ویژه در اردیبهشت است. این استان، همیشه میزبان انبوهی از جاذبه‌های گردشگری خیره‌کننده است. لرستان که به دلیل طبیعت بکر و کوهستانی‌اش شناخته می‌شود، مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌آید.

لرستان از جنگل‌های سرسبز و روستاهای دیدنی گرفته تا مکان‌های باستانی و آبشارهای زیبا، دارای تنوع منحصربه‌فردی است که آن را در بین مسافران بسیار محبوب کرده است.

۶. کرمانشاه

کرمانشاه، مملو از بناهای تاریخی، طبیعت مسحورکننده و فرهنگی جذاب، به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری برتر ایران شناخته می‌شود. جاذبه‌های تاریخی کرمانشاه از جمله بیستون و طاق‌بستان، این شهر را به مقصدی منحصربه‌فرد برای علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی تبدیل کرده است. البته اگر علاقه‌مند به جاذبه‌های طبیعی نیز هستید، منظره‌های سراب نیلوفر و تالاب هاشیلان نیز بدون شک برای شما جذاب خواهند بود.

علاوه بر این، فرهنگ محلی، آداب‌ورسوم و میهمان‌نوازی دلچسب ساکنان مهربان کرمانشاه، تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای شما و همراهانتان رقم خواهد زد.

۷. چابهار

آخرین مقصدی که قصد داریم در این مقاله به شما معرفی کنیم، چابهار است. چابهار منطقه‌ای در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان است.

شاید بتوان بندر چابهار را گوهری دانست که هر گردشگر و مسافری باید از آن دیدن کند. با قدم‌گذاشتن به سواحل آفتاب‌زده چابهار، بلافاصله مجذوب زیبایی‌های طبیعی بی‌نظیری می‌شوید که شما را احاطه کرده است. این سواحل بکر با آب‌های شفاف و شن‌های سفید، از نظر بصری هرکسی را به وجد می‌آورد. این مناظر خیره‌کننده، رؤیای هر عکاسی است و خاطره آن هم هیچ‌وقت از ذهن شما پاک نمی‌شود.

از دیگر ویژگی‌های مسحورکننده چابهار، می‌توان به کوه‌های مریخی اشاره کرد که یک شگفتی زمین‌شناسی محسوب می‌شود. صخره‌هایی ماورایی که با دیدن آن‌ها انگار میان یک فیلم علمی تخیلی قرار گرفته‌اید. البته چابهار تنها به مناظر خیره‌کننده محدود نمی‌شود. بندر چابهار از میراث‌فرهنگی غنی نیز برخوردار است که سنت‌ها و آداب‌ورسوم محلی آن می‌تواند برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب و به‌یادماندنی باشد.

333

کلام آخر

پیداکردن مقصد مناسب برای سفر خانوادگی در تعطیلات برای هر خانواده‌ای یک چالش محسوب می‌شود. ما در این مقاله سعی کردیم تا با ارائه و معرفی ۷ مقصد برای سفر خانوادگی در تعطیلات، مشکل پیداکردن مقصد را برای شما برطرف کنیم.

بدیهی است که به‌غیراز این ۷ مقصد، ممکن است ایده‌های بهتر و مناسب‌تری برای شما وجود داشته باشد که سفر به آن مقاصد بتوانید خاطره‌ای ماندگار را برای خانواده خود رقم بزنید.