آشنایی با موزه‌ها و جاذبه‌های تاریخی تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران، شهری است که در هر فصل از سال گردشگران زیادی دارد. اما هر یک از این گردشگران با هدف متفاوتی تهران را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. برخی با هدف تفریح، برخی با هدف طبیعت گردی، برخی با هدف رفتن به مراکز خرید و برخی هم با بازدید از جاذبه‌های تاریخی و موزه‌ها. در شهر تهران موزه‌های زیادی برای بازدید وجود دارند که می‌توانید با برنامه‌ریزی برای سفرتان، هر یک از آن‌ها را برای بازدید انتخاب کنید. یادتان باشد برخی از موزه‌ها مانند موزه جواهرات زمان خاصی برای بازدید دارند. پس حین چیدن برنامه برای سفر به این نکات دقت کنید. حتی می‌توانید با انتخاب چند موزه در فاصله کم از یکدیگر، رزرو هتل مورد نظرتان را در حوالی این موزه‌ها انجام دهید. در این صورت رفت‌وآمد به این جاذبه‌های تاریخی هم برایتان آسان‌تر می‌شود. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با موزه‌ها و جاذبه‌های تاریخی تهران بیش‌تر آشنا کنیم.

بهترین موزه‌های تهران

اگر شما هم نقشه تماشای جاذبه‌های تاریخی تهران را کشیدید، موزه‌ها بهترین گزینه برای بازدید هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های معتبری مانند مِستربلیط، راهنمای گردشگری و بازدید از موزه‌های مختلف تهران را بخوانید. بعد از تعیین تاریخ سفرتان برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما به مقصد تهران در همان سایت مِستربلیط اقدام کنید و برنامه سفرتان را بچینید. به طور کلی موزه‌های تاریخی زیادی از جمله موزه آبگینه، موزه فرش، موزه هنرهای معاصر، موزه ملی و... در پایتخت ایران وجود دارند که در ادامه بخشی از آن‌ها را با جزئیات بیش‌تر معرفی می‌کنیم.

11

کاخ موزه گلستان

اگر به مرکز شهر تهران، محله پامنار و خیابان 15 خرداد بروید، کاخی بزرگ و سلطنتی را در قسمت شمالی میدان ارگ می‌بینید. ساخت این کاخ متعلق به دوران شاه عباس صفوی و 988 هجری قمری است. اما وجود تعداد زیادی باغ، تالار، گذرگاه، حیاط و عمارت با معماری‌های منحصربه‌فرد و اصیل ایرانی نشان می‌دهد طی دوره‌های مختلف مانند دوران زندیه و قاجار، بخش‌های زیادی به این کاخ موزه اضافه شده است. در کاخ موزه گلستان پادشاهان مختلفی حضور داشتند و وقوع رویدادهای تاریخی باعث شده جایگاه ویژه‌ای میان جاهای دیدنی تهران داشته باشد.

وقتی وارد کاخ گلستان می‌شوید، آینه کاری‌ها، کاشی‌های رنگی، پنجره‌های ارسی، سقف زیبا و مجلل، نورپردازی‌های منحصربه‌فرد و وسیله‌های خاصی را می‌بینید که در کنار هم فرهنگ و تاریخ ایران در دوره‌های مختلف را به تصویر می‌کشند. حیاط کاخ و بخش‌هایی مانند شمس العماره، ایوان تخت مرمر، خلوت کریم خانی، تالار سلام، تالار آینه، تالار عاج، تالار ظروف، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ ابیض، تالار الماس و کتابخانه جزو بخش‌هایی از کاخ موزه گلستان هستند که بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر آن‌ها را ببینند. بعد از جستجو درباره موزه‌های پایتخت ایران و تعیین مواردی که قصد دارید ببینید، رزرو هتل تهران را در محله‌هایی نزدیک به این موزه‌ها انجام دهید.

کاخ موزه سعدآباد

در قسمت شمالی تهران و محله شمیرانات کاخ بزرگ و مجللی به نام سعدآباد قرار گرفته است. این کاخ موزه درب‌های اصلی زیادی دارد که مسافران می‌توانند از درب‌های اصلی آن در زعفرانیه و دربند وارد شوند. پس هنگام رزرو هتل برای وقت گذراندن در این کاخ و جاهای دیدنی حوالی آن، این نکته را هم در نظر بگیرید. کاخ سعدآباد با مساحت 300 هکتاری خود در یکی از منطقه‌های خوش آب‌وهوای پایتخت ایران قرار گرفته که کاخ‌ها، باغ‌ها، قنات‌ها و گل‌های رنگارنگ و زیبایی به چشم می‌خورند. این مجموعه هم پیوندی میان دوره‌های مختلف پادشاهان ایران از جمله قاجار و دوره‌های پهلوی اول و دوم برقرار کرده است. به‌گونه‌ای که در دوره‌های اول و دوم پهلوی بخش‌های جدیدی به آن اضافه کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این بنا به عنوان موزه در اختیار دولت قرار گرفت.

12

با ورود به کاخ سعدآباد می‌توانید از محوطه آن با درختان کهنسالی بگذرید که قدمتی 100 ساله دارند. کاخ شهوند، کاخ سفید، کاخ شمس، کاخ فرح پهلوی، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه نگارستان، موزه استاد حسین بهزاد، موزه چهره‌های ماندگار، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، کاخ سیاه یا موزه هنرهای زیبا و موزه آب بخشی از قسمت‌های مختلف این کاخ هستند. بازدیدکنندگان می‌توانند در شش ماهه اول سال همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر و در شش ماهه دوم همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر بخش‌های مختلف این مجموعه را ببینند. فروش بلیط‌ها در شش ماهه اول و دوم به ترتیب تا ساعت 5 و 3 بعدازظهر صورت می‌گیرد.

موزه جواهرات

اگر می‌خواهید گنجینه‌های نفیسی از پادشاهان ایران را ببینید، باید به موزه جواهرات تهران بروید. این موزه در نزدیکی چهارراه‌ استانبول، روبه‌روی سفارت ترکیه و طبقه پایینی ساختمان بانک مرکزی قرار دارد. گنجینه‌های ارزشمند موجود در این موزه شامل آثار به جامانده از دوران صفویه، افشاریه، قاجار و پهلوی هستند. مسافران عزیز می‌توانند در روزهای شنبه تا سه شنبه از ساعت 14 تا 16 و 30 از این مجموعه ارزشمند بازدید کنند.

موزه زمان

پدید آمدن هر وسیله در دنیایی که امروز زندگی می‌کنیم، تاریخچه‌ای دارد. به خصوص ساعت‌ها که از قدیم به جای مدل‌های امروزی از اختراعات خلاقانه‌ای برای تعیین زمان استفاده می‌کردند. در منطقه زعفرانیه تهران، موزه‌ای با نام موزه زمان یا تماشاگه زمان بنا شده است که با بخش‌های مختلف خود تاریخچه‌ای از ساعت‌های قدیمی را نشان می‌دهد. ساعت آبی، ساعت آفتابی، ساعت آبی مکانیکی، ساعت روغنی و ساعت طنابی بخشی از وسایلی هستند که در این موزه می‌توان دید. بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر مهمان این موزه باشند.

موزه آبگینه

با رفتن به خیابان سی تیر در منطقه دوازدهم تهران می‌توانید موزه‌ای از آثار سفالی و شیشه‌ای قدیمی را در دل باغی 7 هزار مترمربعی ببینید که متعلق به دوران قاجار است. در واقع این موزه همان خانه شخص معروفی به نام قوام السلطنه است که در دوران قاجار و پهلوی چند باری به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. بنای این موزه از سه طبقه همکف، طبقه اول و بخشی به نام سرسرا تشکیل شده است که در هر طبقه آن 3 تالار برای بازدید قرار دارد. تالارهای مینا، زرین فام، لاجورد، بلور و صدف بخشی از جاهای دیدنی این موزه هستند. شما می‌توانید در 6 ماهه اول سال از 9 صبح تا 7 بعدازظهر و در 6 ماهه دوم سال از 8 صبح تا 17 بعدازظهر از این موزه بازدید کنید.

در تهران کجا اقامت کنیم؟

در شهر تهران و پایتخت ایران، فضاهای زیادی برای اقامت وجود دارند که شامل هتل، سوئیت، هتل آپارتمان و... هستند. بهترین پیشنهاد برای اقامت در تهران، هتل است؛ زیرا نسبت به سایر گزینه‌ها امنیت و امکانات بیش‌تری دارند. با توجه به محله‌های مختلف تهران و قرارگیری موزه‌ها در هر محله، رزرو هتل را در نزدیکی جاذبه‌های دلخواهتان و بر اساس بودجه‌ای که دارید، انجام دهید تا هزینه کم‌تری بابت رفت‌وآمد بپردازید. برای انتخاب بهترین محل اقامت در تهران، نکات زیر را در نظر بگیرید:

13

  • مقدار هزینه‌ای که برای سفرتان در نظر گرفتید، تاثیر زیادی در انتخاب محل اقامتتان خواهد داشت. با هزینه‌های بیش‌تر، هتل‌های لوکس و با هزینه‌های کم‌تر، هتل آپارتمان‌ها را رزرو کنید.
  • موزه یا موزه‌ها و جاهای دیدنی را که قرار است ببینید، انتخاب کنید. سپس به رزرو هتل بپردازید.
  • هنگام رزرو هتل با مقایسه هتل‌های مختلف به بررسی امکانات و کیفیت خدمات آن‌ها بپردازید. برای این کار نظرات مسافران قبلی را هم بخوانید.
  • بعد از کلی گشت‌وگذار در موزه‌ها نیاز به غذایی دلچسب و خوش طعم هم دارید. پس کیفیت غذاهای هتل را هم در نظر بگیرید.
  • سال ساخت هتل هم اهمیت زیادی در انتخاب دارد. اما یادتان باشد برای اقامت در هتل‌های نوساز باید هزینه بیش‌تری هم بپردازید.

بنابراین اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به سفرهای تاریخی هستید، تهران یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. این شهر به عنوان پایتخت ایران، جاذبه‌های زیادی دارد که تاریخ ایران را در دل خود جای دادند. در این مطلب برخی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین موزه‌ها را به عنوان اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی تهران معرفی کردیم. شما می‌توانید با جستجو درباره موزه‌های تهران با جاهای بیش‌تری هم آشنا شوید. اما بعد از کلی گشت‌وگذار در دل تهران و ساعت‌ها بازدید از جاهای تاریخی مانند موزه‌ها، باید محلی هم برای اقامت داشته باشید. به همین دلیل مهم‌ترین نکات برای رزرو محل اقامت در تهران را توضیح دادیم. در آخر با انتخاب بهترین موزه‌ها و در نظر گرفتن نکات رزرو محل اقامت، هتل مورد نظرتان را از سایت‌های معتبری مانند مِستربلیط رزرو کنید. خرید بلیط برای سفر به تهران و آشنایی با موزه‌های بیش‌تر در مجله گردشگری این سایت هم امکان‌پذیر است.