پمپ کف کش مناسب بر حسب ارتفاع پمپاژ مورد نیاز شما

همانطور که می دانید، یک پمپ کف کش علاوه بر عملکرد به عنوان یک پمپ آب و پمپاژ کردن آب در ارتفاع های مختلف، قابلیت رسوب زدایی و لجن زدایی از آب یا سایر سیالات را نیز دارد. در واقع پمپ کف کش دستگاهی چند منظوره، برای پمپاژ آب، پمپاژ سیالات دیگر در صنایع و لجن زدایی می باشد. یکی از مسائل مهم، هنگام خرید یک پمپ کف کش مناسب، دقت به هد، با میزان ظرفیت پمپاژ آن از نظر ارتفاع می باشد. لازم است بدانید، پمپ های کف کش، در هد های متفاوتی تولید و عرضه می شوند. طبق بررسی ها، حداقل ارتفاع هد می تواند 5 متر باشد و حداکثر ارتفاع آن نیز تا 180 متر خواهد رسید.

پمپ های کف کش، در ظرفیت های متفاوتی تهیه می شوند. مهم ترین شاخصه در ظرفیت ارتفاع یک پمپ کف کش، میزان هد آن می باشد. اما، عوامل و شاخص های دیگری بر میزان هد این نوع پمپ تاثیرگذار خواهند بود. این عوامل می تواند شامل نوع پمپ، دبی پمپ، عمق غوطه وری، تعداد پروانه و جنس بدنه آن باشد. در این مقاله قصد داریم تمامی عوامل تاثیرگذار بر ظرفیت ارتفاع پمپاژ پمپ کف کش را به طور همه جانبه بررسی کنیم. پس ما را همراهی کنید.

تاثیر نوع پمپ کف کش بر افزایش یا کاهش ظرفیت ارتفاع پمپاژ

پمپ های کف کش، بر حسب نوع به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند. پمپ کف کش تک فاز در دهانه های 1 تا 3 اینچی طراحی می شوند و توان آنها از 1 تا 5 اسب بخار است. این پمپ ها، ظرفیت ارتفاع پمپاژ خوبی دارند و بیشتر در چاه های خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی، پمپ کف کش سه فاز دهانه خروجی بزرگتری داشته که بین 2 تا 4 اینچ می باشد. قدرت این پمپ ها 10 تا 15 اسب بخار است و بنابراین در صنایع بزرگ مورد استفاده گسترده ای قرار می گیرند.

دبی یک پمپ کف کش، چه تاثیری بر افزایش ظرفیت ارتفاع پمپاژ دارد؟

یکی از نکات مهم که با توجه به آن می توانید ظرفیت ارتفاع پمپاژ را تعیین کنید، دبی پمپ کف کش می باشد. دبی یک پمپ، عبارت است از میزان حجم پمپاژ آب که معمولا در واحد متر مکعب بر ساعت تعریف می شود. قطر دهانه پمپ کف کش با دبی آن رابطه مستقیم و با هد آن نسبت عکس دارد. بنابراین هرچه دهانه خروجی یک پمپ کف کش بزرگتر باشد،میزان دبی آن افزایش خواهد یافت و در مقابل هد پمپ کاهش می یابد.

با توجه به نکات مطرح شده می توان نتیجه گرفت که پمپ هایی با دهانه کوچکتر (حدود 1 تا 3 اینچ) برای ارتفاع های بلندتر مورد استفاده قرار می گیرند. این ارتفاع می تواند از 15 متر شروع شود و تا 180 متر نیز برسد. در مقابل، پمپ هایی با دهانه های بزرگتر (4 تا 6 اینچی) برای مصارف کشاورزی و ارتفاع های کم مورد استفاده قرار می گیرند. محدوده این ارتفاع می تواند تقریبا تا 10 متر باشد.

آیا جنس بدنه پمپ کف کش، روی ظرفیت ارتفاع پمپاژ موثر است؟

به طور قطع می توان گفت، یکی از عوامل موثر بر افزایش یا کاهش ارتفاع پمپاژ، جنس بدنه پمپ می باشد. همانطور که می دانید، یکی از لازمه های کارایی یک پمپ کف کش در چاه هایی با ارتفاع زیاد، مقاومت بدنه آن می باشد. بنابراین برای ارتفاع های بالا، باید پمپ هایی با جنس عالی بدنه انتخاب کرد. پمپ های کف کش چدنی و آلومینیومی، به دلیل سنگینی بیشتر و مقاومت بهتر از دسته پمپ هایی هستند که برای ارتفاع های بالا و حتی تا 180 متر مورد استفاده قرار می گیرند.

پمپ کف کش مناسب بر حسب ارتفاع پمپاژ مورد نیاز شما

تاثیر تعداد پروانه پمپ کف کش بر افزایش ظرفیت ارتفاع پمپاژ

شاید برایتان جالب باشد بدانید که تعداد پروانه یک پمپ کف کش نیز می تواند بر افزایش یا کاهش ظرفیت ارتفاع پمپاژ آن موثر باشد. پمپ هایی با 1 پروانه، کمترین میزان هد را دارند. این پمپ ها نهایتا در ارتفاع های 5 تا 6 متری کاربرد دارند. تعداد پروانه یک پمپ با هد آن رابطه مستقیم دارد یعنی هرچه تعداد پروانه های یک پمپ کف کش افزایش یابد، میزان هد آن نیز افزایش خواهد یافت. پمپ های چند پروانه ای به راحتی می توانند توانایی کار در ارتفاع های بلند مانند 180 متر را داشته باشند.

عمق غوطه وری چه تاثیری بر هد پمپ کف کش دارد؟

عمق غوطه وری یک پمپ کف کش، شاخصی است که روی بدنه پمپ درج می شود. این شاخص توانایی غوطه ور شدن یک پمپ در سیال را نشان خواهد داد. واحد عمق غوطه وری بر حسب متر تعیین می شود. شما با مشاهده عمق غوطه وری درج شده روی بدنه دستگاه و مقایسه آن با کاری که در نظر دارید، می توانید دستگاهی با هد مناسب انتخاب کنید.

معرفی بهترین پمپ های کف کش بر حسب هد و ظرفیت پمپاژ

با در نظر گرفتن نکات مطرح شده و دقت به جزئیات، شما می توانید بهترین پمپ کف کش با هد مناسب را برای مصرف خود انتخاب نمایید. اما قبل از خرید یک پمپ کف کش بهتر است اطلاعاتی از بهترین نمونه های این پمپ در بازار داشته باشید. در ادامه به معرفی 3 پمپ کف کش که از مهم ترین و پرطرفدارترین انواع پمپ آب می باشند، خواهیم پرداخت.

  1. پمپ پنتاکس: بدون شک، بهترین پمپ های موجود در بازار، پمپ های پنتاکس هستند. این پمپ ها ساخت کشور ایتالیا بوده و در سراسر جهان از بالاترین درجه اعتبار برخوردار هستند. میزان هد پمپ پنتاکس بسیار عالی است و می تواند به راحتی ارتفاع 90 متر را پوشش دهد. جنس بدنه و پروانه این پمپ نیز از استنلس استیل طراحی شده که نمونه ای بسیار مقاوم است و در ارتفاع های بالا از مقاومت خوبی برخوردار است. دهانه خروجی این پمپ کمی بیشتر از 1 اینچ می باشد. این نوع پمپ از عمق غوطه وری خوبی نیز برخوردار است. عمق غوطه وری پمپ پنتاکس 20 متر و دبی آن 7 متر مکعب بر ساعت می باشد.
  2. پمپ ابارا: پمپ ابارا نیز از با کیفیت ترین انواع پمپ کف کش به شمار می رود که دارای ظرفیت هد 8 متری می باشد. از این پمپ بیشتر در تخلیه استخرها استفاده می شود. عمق غوطه وری پمپ ابارا 10 متر و دبی آن نیز 10 متر مکعب بر ساعت است. قطر دهانه پمپ ابارا هم اندازه پمپ پنتاکس می باشد.
  3. پمپ داب: از دیگر پمپ های با کیفیت موجود در بازار می توان به پمپ داب اشاره کرد. پمپ داب هد نسبتا خوبی دارد. میزان هد این پمپ به 10 متر می رسد و عمق غوطه وری آن نیز 7 متر می باشد. دهانه خروجی این پمپ کمتر از 2 اینج قطر دارد و جنس بدنه آن از پلیمرهای با کیفیت طراحی شده است. میزان دبی پمپ داب نیز از 10 تا 15 مترمکعب بر ساعت متغیر است.

بنابراین، برای خرید یک پمپ کف کش مناسب، باید ابتدا به مورد مصرف خود توجه کنید و با در نظر گرفتن آن، پمپی با هد و ظرفیت ارتفاع پمپاژ مناسب برای خود انتخاب نمایید. در انتخاب یک پمپ کف کش با هد مناسب می توانید از نکات کلیدی مطرح شده در این محتوا کمک بگیرید. همچنین می توانید با مراجعه به فروشگاه ویدفکتور به عنوان نمایندگی رسمی عرضه انواع برندهای ایرانی و خارجی پمپ های آب صنعتی و خانگی ضمن دریافت راهنمای خرید رایگان و کسب اطلاع از قیمت پمپ کف کش از شرایط خرید ویژه به همراه دریافت ضمانت کالا استفاده کنید.