تسهیلات پرداختی به خانوارها/ خبری از وام فرزندآوری نیست + نمودار

تسهیلات بانکی انواع مختلفی دارد و به کسب‌وکارها یا خانوارها اعطا می‌شود. در چهار ماه ابتدایی سال جاری، 10 نوع تسهیلات به خانوارها پرداخت شد که از میان آن‌ها «تسهیلات خرید کالای شخصی» و «قرض‌الحسنه ضروری» بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از آن نیز خانوارها بیشتر متقاضی دریافت وام ازدواج بوده‌اند. به بیان دقیق‌تر، تقریبا 12 درصد از تسهیلات پرداخت‌شده به خانوارها در چهار ماه اول امسال، مربوط به ازدواج بود. خرید مسکن نوساز و خرید خودروی شخصی نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است. در مقابل، تسهیلات مربوط به فرزندآوری و ودیعه مسکن کمترین سهم را از کل تسهیلات پرداختی به خانوارها به خود اختصاص داده است.

سیدعباس حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت وام 800 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن آغاز شده است، اظهار کرد: هنوز بخشنامه بانک مرکزی به ما ابلاغ نشده است.

تسهیلات پرداختی به خانوارها/ خبری از وام فرزندآوری نیست + نمودار

چندوچون وام پرداخت‌شده به خانوارها

در چهار ماهه نخست امسال، مجموعا یک هزار و 695 هزار میلیارد تومان وام به بنگاه‌ها و خانوارها پرداخت شده است. از این مبلغ، 367 هزار و 215 میلیارد تومان به خانوارها در قالب تسهیلات مختلف پرداخت شده است. به عبارت دیگر، 21 درصد از کل تسهیلاتی که در 2 ماه نخست امسال پرداخت شده به دست خانوارها رسیده است و 78 درصد آن مربوط به بنگاه‌ها و کسب‌وکارها بود.

تسهیلات پرداختی به خانوارها با اهداف متفاوتی اعطا می‌شود. داده‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که در چهار ماه اول امسال، تسهیلات «خرید کالای شخصی» بیشترین سهم را از کل تسهیلات اعطایی به خانوارها به خود اختصاص داده است. در این بازه زمانی، بیش از 142 هزار میلیارد تومان وام به این منظور پرداخت شده که 38.9 درصد از کل وام‌های پرداخت شده به خانوارها را تشکیل می‌دهد. همچنین، تقریبا 117 هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری اعطا شده که 32 درصد از کل تسهیلات پرداختی را تشکیل می‌دهد.

قرض‌الحسنه ازدواج نیز یکی از وام‌های پرمتقاضی است و بانک‌ها مکلف شده‌اند که به تمام متقاضیان این تسهیلات را پرداخت کنند. داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در چهار ماه نخست امسال، 43 هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده است که در مجموع 11.9 درصد از کل وام‌های داده شده به خانوارها را تشکیل می‌دهد.

همچنین این آمارها نشان می‌دهد که قرض‌الحسنه فرزندآوری تنها 2.5 درصد از کل تسهیلات پرداختی به خانوارها را تشکیل داده که ارزش آن 9 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.