جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیهای به شبهات مطرح شده در ارتباط با معصومین (علیهمالسلام) پاسخ داد.
متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:
بسماللهالرحمنالرحیم
این روزها سخنانی از بعضی از مسئولان مبنی بر جواز نقد پیامبر اعظم (صلیالله علیه و آله و سلّم) و ائمه معصومین (صلوات الله علیهم) شنیده شد که بار دیگر یکی از مسلّمات اعتقادی که محل اجماع قاطبه مسلمین و همچنین یکی از اصول ضروری مذهب حقه تشیع اثنا عشری است را منکر شدهاند که بنا بر این ذکر چند مطلب را وظیفه شرعی خود میدانیم:
1- از نظر عقلی، نقد منطقی بدون وجود معیار نقد امکانپذیر نیست و معیار نقد عبارت استاز؛ حقایق مسلّمه خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسولاکرم(صلیالله علیه و آله و سلّم) و معصومین(علیهمالسلام) از این دسته از حقایق مسلمه خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتارها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشن است.
2- خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیه کریمه «لا یَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ» آن را مورد تأکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبه مسلمین است و آیات کریمه «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ» و « وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ» و «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى»، «إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحى» و دهها آیه دیگر قرآن کریم بر عصمت رسول اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) بلکه بر عصمت قاطبه پیامبران الهی به صراحت دلالت دارند. افزون بر صدها روایت صحیح و مسلمالصدور از نبیاکرم و سایر معصومین (علیهمالسلام) که عصمت پیامبران الهی بهویژه رسول اکرم و ائمه دوازدهگانه معصوم (سلامالله علیهم) را به صراحت اثبات میکنند، خطاناپذیری امامان از اهل بیت (سلامالله علیهم) نیز در آیات قرآن کریم از قبیل آیه تطهیر و در روایات صحیح و متواتر فراوانی نظیر حدیث ثقلین «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتابالله فیهالهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنیانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما» که مورد اتفاق قاطبه مسلمین و کلیه مذاهب و فرق اسلامی است و دهها روایت مسلّم الصدور دیگر به اثبات رسیده است.
بنابراین نفی عصمت رسول اکرم(صلیالله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهمالسلام) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیّع است.
3- اکیداً توصیه میکنیم بعضی از مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و به جای آن، تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتارهای اقتصادی مردم معطوف و آنچه مردم از شماها انتظار دارند، گرهگشایی از مسائل و مشکلات زندگی آنان است، نه اظهارنظر در مسائل اعتقادی و تخصصی، که نه تنها گرهی از کار مردم باز نمیکند، که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل مواجه میکند.
و السلام علیکم و رحمهالله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم