حاشیه‌هایی که نام «لیگ برتر» روی آن گذاشتند!

به گزارشافکارنیوز، لیگ برتر هندبال در مهرماه سال ۹۳ و با حضور ۱۱ تیم آغاز شد؛ تیم‌هایی مانند نفت و گاز گچساران، صبای قم، سازمان همیاری آذربایجان غربی، صنعت مس کرمان، گهر زمین، نیروی زمینی، هپکو اراک، فولاد مبارکه سپاهان، سنگ آهن بافق و شهرداری تبریز در لیگ سال ۹۳ حضور داشتند؛ مسابقاتی که از همان ابتدا با برنامه‌ریزی اشتباه برگزار می‌شد.

در حالی که این برنامه‌ریزی با برنامه‌ریزی لیگ‌های کشورهای اروپایی و حتی آسیایی هم تفاوت داشت مسابقات برگزار شد تا اینکه هرچه به اواخر این بازی‌ها نزدیک شدیم حاشیه‌ها و بی‌نظمی‌هایش بیشتر از گذشته شد. در هفته‌های پانزدهم به بعد کار به جایی رسید که تیم‌های صبای قم و سازمان همیاری آذربایجان غربی از لیگ کناره‌گیری کردند.

در حالی که همه، حتی خود بازیکنان هم دعا می‌کنند مسابقات لیگ امسال زودتر تمام شود در هفته هفدهم اهالی هندبال شاهد اتفاق بد دیگری بودند؛ اتفاقی که شاید در هندبال طبیعی باشد، اما در ورزش‌ ایران جایگاهی ندارد. دیدار تیم‌های سنگ آهن بافق یزد و ثامن الحجج سبزوار یکی از پرحاشیه‌ترین مسابقات لیگ هندبال بود. این بازی در حالی که در نیمه اول با نتیجه ۱۷ بر ۱۲ به سود تیم سبزوار به پایان رسیده بود به دلیل پرتاب ترقه داخل زمین از سوی تماشاگران و ترک زمین توسط داوران نیمه تمام ماند و حالا کارش به کمیته انضباطی کشیده شده است.

مهدوی با اشاره به اتفاقات دیدار تیم‌های سنگ آهن بافق یزد و ثامن الحجج سبزوار در هفته هفدهم رقابت‌های لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور عنوان کرد: در اواخر بازی چند ترقه به داخل زمین پرتاب شد که صدای مهیب داشت و ممکن بود بازیکنان را مصدوم کند. در ابتدا ناظر بازی تصمیم داشت بازی را متوقف کرده و تماشاگران را از سالن خارج کند تا بازی ادامه پیدا کند، اما اینگونه نشد. سپس تماس‌هایی با ما برقرار کرد و مقرر شد تا بازی تحت تدابیر شدید امنیتی و انتظامی برگزار شود، اما این امر هم محقق نشد.


وی ادامه داد: ناظر ما گزارش خود را نوشته است و ما زودتر از همیشه یعنی روز دوشنبه جلسه کمیته انضباطی را برای بررسی این اتفاقات برگزار خواهیم کرد. معمولاً جلسات کمیته انضباطی ما روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود.

لیگ امسال شرایطی دارد که شخص رئیس فدراسیون هم از آن راضی نیست و در این مورد می‌گوید: متاسفانه در لیگ برتر فاصله تیم‌ها زیاد است و این موضوع هم از دیگر مشکلات ما محسوب می‌شود. اگر نگاه آماری به لیگ برتر داشته باشیم متوجه می‌شویم که لیگ پویایی نداریم. برنامه‌هایی داریم که بتوانیم برای سال‌های آینده شرایط را تغییر دهیم و لیگ را پویا کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه لیگ هندبال در سال ۹۳ با حضور ۱۰ تیم قرعه‌کشی، با حضور ۱۱ تیم شروع و در هفته چهارم با حضور ۱۳ تیم برگزار شد. حالا هم که دو تیم انصراف داده‌اند و مسابقات با حضور ۱۱ تیم در حال برگزاری است. این مورد یک اتفاق نادر در ورزش جهان است؛ نمی‌خواهم به مدیران گذشته هندبال جسارت کنم، اما شرایط هندبال در گذشته بسیار بی‌نظم بود. چه کنم که وارثکارهای غیرقانونی و بی‌برنامه شده‌ام؟

اتفاقات و حاشیههای لیگ هندبال در حالی رخ داد که در فینال لیگ برتر والیبال هم حاشیههایی از این دست و البته در آخر بازی رقم خورد. توقع میرود در رشتههای توپ و تور از جمله هندبال، والیبال و بسکتبال که جایگاه خاصی در ورزش ایران دارند شاهد چنین رفتارهایی از سوی تماشاگران نباشیم، چراکه این رشتهها به نوعی رشتههای خانوادگی و دانشگاهی هم محسوب میشوند. هنوز اتفاقات بازی فینال لیگ برتر والیبال بین تیمهای شهرداری ارومیه و پیکان و همچنین دیدار تیمهای بسکتبال شهرداری گرگان و مهرام از ذهنمان پاک نشده بود که حاشیهسازی در مسابقات هندبال هم به آن اضافه شد.