ضرورت استفاده از انرژی های پاک و پایدار به جای سوخت فسیلی

به نقل از نارخبر، پروفسور جعفر محمودی استاد دانشگاه از کشور سوئد در کارگاه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساوه گفت:با توجه به مشکلات محیط زیستی و اهمیت هزینه های انرژی حرکت به سوی بهینه سازی انرژی از طربق دانش جدید و استفاده از انرژی های پاک و پایدار به جای سوخت فسیلی ضروری است.

 

وی با بیان اینکه طبق آمار رسمی سازمان بهینه سازی انرژی ایران "سابا" در ایران به طور متوسط بین 3.5 تا پنج برابر بیش از مصرف جهانی اتلاف انرژی وجود دارد افزود: ایران از نظر مصرف انرژی مریض است و انرژی های پایدار مانند خورشیدی یکی از درمان های آن است و باید همراه با دنیا دست از مصرف اسوخت فسیلی برای تامین انرژی برداریم در کشوری مانند نروژ که تولید کننده عمده نفت برنت اروپا است بیش از 95 درصد نفت به صورت فرآورده فروخته می شود و 5 درصد در داخل نروژ استفاده می شود.

 

این متخصص حوزه انرژی با اشاره به نام گذاری سال95 در ایران به نام" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" بیان کرد: تحقق شعار اقتصاد مقاومتی از نیازهای اصلی جامعه ایرانی و آینده کشور است و بهینه سازی مصرف انرژی یکی از راهکارهای تحقق آن است.

 

وی افزود: اتلاف‌ انرژی در منابع مختلف وجود دارد که این اتلاف‌ها با راهکارهای مدیریتی تا 15درصد قابل جلوگیری و صرفه‌جویی در سرمایه کشور است.

پروفسور محمودی استاد مدیریت انرژی ازسوئد در ساوه

 

 

 

محمودی با اشاره به جایگاه هشتم ایران در تولید دی‌اکسید کربن جهان اظهار کرد: طبق آمار جهانی  ایران هشتمین کشور جهان در تولید دی‌اکسید کربن است و مصرف انرژی و اتلاف انرژی ما بیشتر از مصرف جهانی بوده و سهم ما در آلودگی  محیط زیست بیشتر از حد انتظار است.

 

وی افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به طور سنتی انرژی ارزان قیمت بوده است پس در مصرف انرژی دقت نمی‌شود پس یکی از بهترین‌ راهکاره، گران کردن حامل‌های انرژی است.

 

این استاد دانشگاه از کشور سوئد گرانی برق را به نفع مملکت دانست و گفت: البته آموزش هم می تواند در اصلاح الگوی مصرف موثر شود و تا اتلاف منابع اعم از برق، آب و غیره کمتر شود که نسبت به گذشته وضع بهتری داریم.

 

وی با بیان اینکه 27 درصد از کل انرژی کشور را صنایع مصرف می‌کنند افزود: مصرف انرژی در صنایعی که به نوعی از پمپ و ...استفاده می‌کنند حدود 27درصد کل انرژی است که در مورد ساختمان این عدد 40درصد است.

 

محمودی تاکید کرد: اگر در مورد انرژی ساختمان و صنعت حساس شویم، در مورد 70 درصد از کل انرژی مملکت حساسیت ایجاد کرده‌ایم و طبیعتا این مهم اثرگذار خواهد بود.  

 

 

وی افزود: وظایف مدیران این است که شرایط مصرف انرژی در واحدهای مختلف را شناسایی کنند و سپس ببینند این سیستم‌ها در کجا قابل بهبود است و بعد این بهبود را تقسیم‌بندی کنند.

 

 

گفتنی است آخر کارگاه به پرسش و پاسخ از پروفسور محمودی با سابقه 15 سال فعالیت در حوزه انرژی و سیوینگ‌های انرژی نو  در کشورهای اروپایی همچون اسکاندیناوی، سوئد، نروژ و آمریکا اختصاص یافت.

 

 

پروفسور محمودی استاد مدیریت انرژی ازسوئد در ساوه

پروفسور محمودی استاد مدیریت انرژی ازسوئد در ساوه

انتهای پیام/