ملاک جواز یا عدم جواز در اینگونه ورزشها، میزان ضرر وارده به فرد است. پس اگر ضرر اساسی و قابل توجهی برای فرد نداشته باشد، اشکال ندارد و گر نه جایز نیست. البته برخی مراجع، خوف ضرر اساسی در برخی ورزشها را مسلم گرفته؛ لذا در مجاز دانستن آن، تردید میکنند. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
در صورتی که ضرر قابل توجهی نداشته باشد، اشکال ندارد.
حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اگر خوف ضرر اساسی به خود یا حریف مقابل باشد یا مسابقه مشروط به پرداخت جائزهای از طرف بازنده باشد جایز نیست.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر موجب اضرار به خود و یا دیگران باشد جایز نبوده و موجب دیه است.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
با توجّه به خطراتى که ورزش بوکس دارد مشروعیّت آن مشکل است، مگر در موارد ضرورت مثل کسانى که براى آمادگى رزمى این کار را مىکنند.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
مانعی ندارد، مگر آنکه ضرر معتنابه (قابل توجه) شود.
جواب: برد و باخت در شطرنج و فوتبال هر دو حرام است یعنی اگر در بازی با غیر آلات قمار مثل فوتبال شرط کنیم که هر تیمی باخت مبلغی یا چیزی به تیم برنده بدهد این هم حکم قمار پیدا می کند و حرام می شود. ولی دادن جایزه و هدیه به شخص یا گروه برنده که از جانب دو طرف مسابقه تأمین نشده باشد بلکه از طرف شخص ثالثی باشد اشکال ندارد. همچنین بازی بدون شرط پول و امثال آن اشکال ندارد. اما شطرنج چون آلت قمار محسوب می شود به نظر بسیاری از مراجع بازی با آن حتی بدون برد و باخت هم حرام است ولی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری می فرمایند اگر شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده باشد و دیگر به آن وسیله قمار نگویند بازی بدون برد و باخت با آن اشکال ندارد. (کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع, ج2, ص181؛ استتفتائات امام (ره)ج2, ص9 ؛ استفتائات مقام معظم رهبری, چاپ وزیری, س 1116 و 1122)
جواب: بازی با پاسور و سایر آلات قمار حرام است اما کارتهای دیگری که برای سرگرمی درست شده نه برای قمار, بازی بدون برد و باخت با آنها اشکال ندارد. (استفتائات جدید امام (ره),ج2, ص10, س22؛ ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س1122)
جواب: مسابقه اسب دوانی با شرائط شرعیه مانع ندارد. (استفتائات امام (ره),ج3, ص617)
چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:
جواب: ملاک در اینگونه امور قانون و مقررات مربوطه مىباشد و باید طبق آن عمل شود.
جواب: اگر موسیقى مطرب لهوى نباشد مانعى ندارد و تشخیص آن به عهده خود مکلّف است.
جواب: اگر با برد و باخت و یا موجب ترتب مفاسد اخلاقى یا اجتماعى و یا مستلزم همراه بودن با محرّمى از محرّمات الهى باشد، جایز نیست.
جواب: عمل مزبور جایز نیست و نمىتوان در جایزه تصرف نمود.