در فروشگاه‌ها، مراکز اداری، تجاری و برخی مغازه‌ها برچسبی نصب شده است با عنوان: این مکان مجهز به دوربین مداربسته است! دو حالت وجود دارد، یا واقعاً آلات حفاظت و کنترل تصویری وجود دارد یا نصب این برچسب عاملی است بازدارنده! به بیان ساده‌تر مدیر فروشگاه و مغازه می‌کوشد تا با این پیام مشتری خود را متوجه سازد که رفتار و سکنات وی تحت‌نظر بوده و او باید مراقب عملکرد خویش باشد.

*شرم از خدا یا مردم؟!

خدا نکند ما هم مصداقی از آیه‌ای باشیم که می‌فرماید: «یَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا یَسْتَخْفُونَ مِنَ اللهِ»، (آن‌ها زشت‌کاری خود را) از مردم پنهان می‌دارند، اما از خدا پنهان نمی‌دارند، بعضی از این شرم دارند که باطن اعمالشان برای مردم روشن شود ولی از خدا شرم ندارند!

وقتی که زلیخا قصد یوسف(ع) کرد، برخاست و پارچه‌ای بر روی بت خویش افکند و گفت: من از این بت شرم دارم و نمی‌خواهم او ما را در این حال ببیند، در این وقت یوسف(ع) گفت: تو از بتی که نمی‌بیند و نمی‌شنود حیا می‌کنی، چگونه من از پروردگارم شرم نکنم؟ پس برخاست تا درها را بگشاید و از آنجا بگریزد.

*خواب و فراموشی در دستگاه خدا نیست!

نقص فنی می‌تواند مانع از عملکرد شایسته و به هنگام دوربین‌های مداربسته باشد؛ برای مثال قطعی برق می‌تواند از جنبه ضبط تصاویر خلل وارد کرده و ویروسی شدن رایانه عامل پاکسازی و حذف اطلاعات ذخیره‌شده باشد، اما هیچ‌کدام از این دو در دستگاه حق تعالی راهی ندارد؛ چراکه خدا را نه خواب است و نه فراموشی؛ این خواب می‌تواند همان قطعی برق و فراموشی، پاک شدن اطلاعات باشد.

*شاهدان قیامت

جالب‌تر آنکه دوربین‌های دنیایی فقط ظاهر را می‌بیند؛ مثلاً اگر شما کت و شلوار قهوه‌ای به تن کرده‌اید، همان نمای بیرونی شماست که مشخص است. این دوربین توانایی مشاهده و ثبت رنگ آستر کت شما و یا لباس‌های زیرین شما را نخواهد داشت؛ این درحالی است که در آیات متعددی از قرآن مجید آمده است: «إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»، خدا به راز دل‌ها آگاه است. (یعنی از نیات درونی افراد هم با خبر است)

*گواهی خدا؛ شهادت الله و اولیاءالله

به عبارت دیگر دوربین خدایی هم ظاهر را می‌بیند و هم باطن را، در آیه 61 از سوره مبارکه یونس می‌خوانیم: «وَمَا تَکُونُ فِی شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْ‌آنٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا کُنَّا عَلَیْکُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِیضُونَ فِیهِ ۚ وَمَا یَعْزُبُ عَنْ رَ‌بِّکَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّ‌ةٍ فِی الْأَرْ‌ضِ وَلَا فِی السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ‌ مِنْ ذَٰلِکَ وَلَا أَکْبَرَ‌ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ»، در هیچ حال (و اندیشه‌ای) نیستی و هیچ قسمتی از قرآن را از جانب خداوند تلاوت نمی‌کنی و هیچ عملی را انجام نمی‌دهید، مگر اینکه در آن هنگام که وارد آن می‌شوید ما گواه بر شما هستیم و هیچ چیز که در زمین و آسمان از پروردگار تو مخفی نمی‌ماند؛ حتی به اندازه سنگینی ذره‌ای؛ و نه کوچک‌تر و نه بزرگ‌تر از آن نیست، مگر اینکه (همه آنها) در کتاب آشکار (و لوح محفوظ علم خداوند) ثبت است.

امام صادق(ع) می‌فرماید: «پیامبر اسلام(ص) هر زمان این آیه را تلاوت می‌کرد، شدیداً گریه می‌کرد»، جایی که پیامبر(ص) با آن همه اخلاص و بندگی و آن همه خدمت به خلق و عبادت خالق‌، از کار خود در برابر علم خدا ترسان باشد، حال ما و دیگران معلوم است.

و در جای دیگر آمده است: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»، بگو: «عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را می‌بیند! و به زودی، به سوی دانای نهان و آشکار، بازگردانده می‌شوید؛ و شما را به آنچه عمل می‌کردید، خبر می‌دهد»!

*نظارت مهدی صاحب‌الزمان(عج)

«فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِن کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَى هَؤُلَاءِ شَهِیدًا»، حال آنها چگونه است هنگامی که از هر امتی، شاهد و گواهی (بر اعمالشان) می‌آوریم و تو را نیز بر آنان گواه خواهیم آورد؟! دوربین دیگر خداوند، نظارت بر اعمال توسط قطب عالم امکان حضرت بقیه‌الله‌الاعظم مهدی صاحب‌الزمان(عج) است که در هفته دو بار نامه اعمال بندگان به ایشان عرضه می‌شود که در آیه 105 از سوره مبارکه توبه بدان اشاره شد.

*شهادت اعضاء و جوارح

دوربین دیگر اعضاء و جوارح ماست که شاهد و ناظر اعمال ماست و در یوم المحشر زبان به سخن گشوده و در محکمه الهی علیه‌مان شهادت خواهند داد... در سوره مبارکه یاسین می‌خوانیم: «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ»، امروز بر دهان‌شان مهر می‌نهیم و دست‌های‌شان با ما سخن می‌گویند و پاهایشان به کارهایی که انجام می‌دادند گواهی می‌دهند.

*پوست بدن شاهد روز محشر

و عجیب‌تر آنکه می‌فرماید: «وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَهُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»، آنها به پوست‌های خود می‌گویند: «چرا بر ضد ما گواهی دادید؟!» جواب می‌دهند: «همان خدایی که هر موجودی را به سخن درآورده ما را گویا ساخته (تا حقایق را بازگو کنیم)؛ و او شما را نخستین بار آفرید و به سوی او بازگردانده می‌شوید».

*شهادت زمین

اما دوربین دیگر خدا همین زمینی است که بر روی آن قدم گذارده و طی طریق می‌کنیم: «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا»، در آن روز زمین تمام خبرهایش را بازگو می‌کند. پیامبر اکرم(ص) در این باره می‌فرماید: «منظور از خبر دادن زمین این است که اعمال هر مرد و زنی را که بر روی زمین انجام داده‌اند خبر می‌دهد، می‌گوید: فلان شخص در فلان روز فلان کار را انجام داد، این است خبر دادن زمین».

*شهادت زمان

دیگر شاهد اعمال که در روایات ما آمده است بحث زمان است؛ در روایتی امام علی(ع) چنین می‌فرماید: هیچ روزی بر فرزند آدم نمی‌گذرد مگر اینکه به او می‌گوید: ای فرزند آدم! من روز تازه‌ای هستم و بر تو گواهم، در من سخن خوب بگو و عمل نیک انجام ده تا در قیامت به نفع تو گواهی دهم.

*ثبت صغیره و کبیره

انسان معتقد به دین مانند همان شخصی که در فروشگاه مقابل دوربین قرار گرفته و جوانب احتیاط را رعایت می‌کند، رفتاری حساب‌شده خواهد داشت؛ چراکه اگر یک هفته بعد به او خبر دادند که اعمال یک هفته گذشته شما ضبط‌شده و از تلویزیون پخش خواهد شد، هیچ هراسی نخواهد داشت؛ اما گناهکار با خود چنین زمزمه می‌کند: «مَالِ هَذَا الْکِتَابِ لَا یُغَادِرُ صَغِیرَةً وَلَا کَبِیرَةً إِلَّا أَحْصَاَها» این چه نامه‌ای است که هیچ عمل کوچک و بزرگی را فروگذار نمی‌کند، مگر اینکه آن را احصاء کرده است!