بارها در احادیث دیده ایم که ائمه اطهار (س) خود را به مادر سادات نسبت میدهند و سودای آن را دارند که همانند حضرت فاطمه (س) زندگی کنند. حضرت زهرا (س) با وجود اینکه جزو امامان نیستند، اما به اندازه امامان به عنوان یک الگوی مناسب برای تکامل معنوی انسانها معرفی میشوند.
بارها شنیده ایم که در ولایت مداری، همسرداری، فرزند آوری و تربیت فرزند، توجه به فقرا، حیا و دیگر موضوعات، صدیقه طاهره (س) به عنوان یک الگو معرفی میشوند. در این خصوص با حجت الاسلام و المسلمین تبریزی کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی گفتوگو کردیم.
وی ابتدا به خبرنگار ما گفت: کلام معصومان (ع) همه به نوعی آموزه دینی است. اگر یکی در میان اهل بیت (ع) باشد که الگوی دیگر معصومان باشد، آن شخص کلامش نفوذی دو چندان دارد. طبق فرمایش حضرت ولی عصر (عج)، وجود مقدس حضرت زهرا (س) الگوی بی نظیر برای ماست.
حجت الاسلام و المسلمین تبریزی، در ادامه بیان کرد: بنا بر سخن حضرت مهدی (ع) کلام و رفتار بانوی دو عالم برای اهل بیت (ع) که خود الگوی بشریت هستند، فصل الخطاب است. دعا و روایتی است که از حضرت فاطمه (س) به یادگار مانده است که میتوان آن را هنگام قنوت خواند و از آن کمک گرفت. ایشان میفرمایند اَللّهُمَّ إنی اَسئلکَ کَلِمَةَ الإخلاصِ وَ خَشیَتَکَ فِی الرِّضا وَالغَضَبِ وَالقَصدَ فِی الغِنی وَالفقرِ.
این کارشناس مذهبی افزود: این دعا سه بخش دارد؛ اول اعتقادی، دوم قلبی و سوم اخلاقی. در ابتدا حضرت زهرا (س) میفرمایند خدا از تو اعتقاد خالص میخواهم؛ به این معنا که به وحدانیت تو در وجودم ایمان داشته باشم. همه ما بخشی از شرک را در وجودمان داریم. انسان مشرک شاخ و دم ندارد. یک بخشی از شرک در وجود همه انسانها هست. شرک هم مانند دزدی است. هر کس به اندازه خود در انجام وظیفه اش دزدی میکند؛ مثلا یک کارمند دولت در رفع مشکلات ارباب رجوع کوتاهی میکند. در ایمان به خدا هم هر کس به اندازه خود کوتاهی میکند.
حجت الاسلام و المسلمین تبریزی در ادامه بیان کرد: در ادامه این روایت حضرت از خداوند متعال میخواهند که در دو مرحله از حضرت حق بترسند؛ یکی در حالت رضا و دیگری حالت خشم است. انسانها دو گونه هستند؛ عدهای هستند که در زمان عصبانیت خدا را فراموش میکنند. این خیلی حالت بدی است. اهل بیت (ع) جز برای احقاق حق خشمگین نمیشدند. دیگر در حالت رضاست. بعضی مواقع حالمان خوب است و در آسایش قرار داریم؛ در این زمان خدا را فراموش میکنیم. نکته سوم حدیث درباره میانه روی است. اینکه در ثروت و تنگ دستی میان رو باشیم.
وی در پایان اضافه کرد: میانه روی در موضوعات مختلف مانند مادیات نمود پیدا میکند. باید انسان به اندازه کافی بخشندگی و قناعت کند. اندازه عمل کردن، ثمرات مثبت دارد و زیاده روی و کوتاهی، باعث بی ثمر ماندن اعمال خواهد شد. اگر بتوانیم موضوعاتی که در این روایت از حضرت فاطمه زهرا (س) به دست ما رسیده است را اجرایی کنیم، بی تردید از مانعهای بزرگی که مدام در زندگی روزمره با آنها مواجه میشویم، عبور خواهیم کرد.