این روزها تئاتر در ایران بیش از هر زمانی دچار مشکلات عدیده شده است. عدم نظارت صحیح، نبود سالن استاندارد، بازار سیاه بلیت، حضور بازیگران سینما در تئاتر، عدم بها دادن به جوانان و گیشه محور شدن آثار از جمله مشکلات عمدهای هستند که هنرمندان این رشته با آنها دست و پنجه نرم میکنند.
پیش از این در چهار پرونده ویژه و مجزا به مشکلاتی از قبیل بازار سیاه تئاتر، گیشه محور شدن آثار، ابتذال در تئاتر و همچنین حضور بازیگران سینما در تئاتر پرداخته و در این خصوص با هنرمندان این عرصه به گفتوگو نشسته که در ادامه خواهید دید:
شهرستانی: اوضاع تئاتر ایران تیره و تار شده است/باید پای خیلیها از هنر نمایش بریده شود/راد: عدهای برای فرار از بیکاری به تئاتر روی میآورند!
هجوم دوباره سینماییها به تئاتر/عزیزی: وضعیت فارغالتحصیلان تئاتر وحشتناک است/نادری: با حضور بازیگران سینما در تئاتر موافقم+عکس
بلیت یک میلیون تومانی تئاتر شهاب حسینی/بازار سیاه نمایش اعتراف به راه افتاد+فایل صوتی فروشنده بلیت
معظمی:حق اعتراض به ابتذال موجود در تئاتر را از ما گرفتهاند/اکبری مبارکه:دیگر نمیتوانم در این فضای تئاتری کار کنم
یکی از مهمترین و قابل تاملترین مشکلاتی که این روزها علاقهمندان هنر نمایشی را به خود درگیر کرده هزینه بالای بلیت بسیاری از آثار نمایشی است. به طوری که بلیت تئاتر در تهران بسته به نوع تماشاخانه و سالن تئاتر از 10 هزار تومان آغاز شده و به 100 هزار تومان نیست میرسد.
این در حالی است که اگر یک مخاطب حرفهای و دائم تئاتر بخواهد در طول هفته یک تئاتر را نظاره بنشیند باید ماهانه مبلغی در حدود 200 هزار تومان را تنها برای بلیت در نظر بگیرد که اگر هزینه ایاب و ذهاب و خوراک را به آن اضافه کنیم به حداقل 300 هزار تومان در ماه افزایش مییابد.
دژاکام: تئاتر به یک کالای لوکس برای خانوادههای متمول تبدیل شده است/ تبدیل اثر فرهنگی به کالای فرهنگی ویرانگر است
امیر دژاکام با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری دولتی بر بخش تئاتر گفت: دولت، نهادهای فرهنگی و غیره میتوانند به راحتی در بخش تئاتر فعال بوده و با کمکهای خود در اعتلا فرهنگ و در کنار آن کاهش خطا و جرم تاثیر شایان ذکری بگذارند. تئاتر عنصری فرهنگ ساز در جامعه بوده و از نزدیک با مردم در ارتباط است. باید بستری را فراهم کنیم تا مردم بتوانند به راحتی به دیدن اکثر آثار نمایشی بنشینند.
وی در همین راستا ادامه داد: بلیت فروشی در تئاتر نیازمند یارانه است. اینکه آثار فرهنگی تبدیل به کالایی تجملاتی شوند و تنها در دسترس خانوادههای متمول قرار گیرد به هیچ عنوان عادلانه نیست زیرا تمامی اقشار جامعه باید از یک اثر فرهنگی بهرهمند شوند.
بازیگر فیلم "آزاد به قید شرط" درباره قیمتهای بالای بلیت تئاتر تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا تئاتر خرج خود را در نمیآورد و نهادهای فرهنگی به تئاتر کمک مالی میدهند. شاید بلیتهای هنگفت و گزاف در مقایسه با زحمتی که برای آن کشیده میشود ناچیز باشد اما این را هم فراموش نکنیم که بسیاری از این دست آثار گران قیمت به بهانه حضور بازیگران سینما مبالغ خود را افزایش داده اند و گرانی آنها به دلیل کیفیت آن اثر نیست.
قطبالدین صادقی مدرس و کارگردان تئاتر با نقد و ابراز گلایه نسبت به بهای بالای بلیت تئاتر گفت: بلیت تئاتر باید ارزان و مردمی باشد. مهمترین ویژگی تئاتر در جهان مردمی بودن است منتها در ایران برعکس شده است و قیمت بلیت به حدی بالا رفته که فقط عده خاصی توان تماشای آثار را دارند.
وی با اشاره به حضور برخی افراد سودجو در تئاتر افزود: در حال حاضر برخی در تئاتر وارد شدهاند که میخواهند از طریق آوردن ستاره یا با هر روش نادرست دیگری پول پارو کنند. از نظر من منطق این افراد بسیار متفاوت بوده، یه هیچ وجه در خدمت تئاتر نیست و من آنها را نمیفهمم.
این نویسنده هنرهای نمایشی هنر تجملاتی را نابود کننده خواند و تاکید کرد: این سودجویان دزدانه از عالم تجارت به عالم تئاتر و هنر آمده و تئاتر را با چیزهای تزئینی، زرق و برق و چند ستاره سینمایی تئاتر را به هنر بورژوازی و تجملاتی تبدیل کردهاند. البته مخاطبان این نوع از تئاترها هم عدهای هستند که تئاتر را صرفاً برای تفنن میخواهند.
وی جوانان را اولین قربانیان اینگونه اقدامات دانست و ادامه داد: اینگونه افراد روز به روز امکانات را از جوانان گرفته و به تصاحب خویش در می آورند. این سوداگران تئاتر را از بین برده و جوانان را کاملاً ناامید و مایوس کرده اند.
بازیگر سریال معمای شاه با نقد صریح از دولت و نهادهای فرهنگی تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ تئاتر ما را این روزها پولدارها تعیین میکنند و اهالی تئاتر نمیتوانند به راحتی تئاتر ببیند. دولت هم خودش را کاملاً کنار کشیده و هیچ کمکی به تولید تئاتر نمیکند. همین عاملی شده تا هنر تئاتر به دست بازاریان بیفتد و این فاجعه است. دولت و نهادهای فرهنگی باید به اهالی تئاتر بودجه و یارانه دهند. اقدامی که سالها فراموش شده است.
صادقی با نقد وضعیت سالنهای دولتی خاطرنشان کرد: اسفبارترین وضع این است که دولت نه تنها به تئاتر کمکی نمیکند بلکه خودش هم به دخل تئاتر چشم دوخته است. امروز علاوه بر سالنهای خصوصی، سالنهای دولتی هم به همین تئاتر تجملاتی روی آورده اند تا بلکه جیب دولت کمی پرتر شود.