پنجمین روز از برگزاری یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به اجرای هنرمندان شرکت کننده در بخش های آواز و عود نوازی اختصاص داشت. این در حالی است که در نوبت اول هنرمندان شرکت کننده بخش نوازندگی عود با حضور هیات داوران متشکل از نگار بوبان، سعید نایبمحمدی، محمد فیروزی، حسین بهروزینیا و در نوبت دوم شرکت کنندگان بخش آواز در حضور هیات داوران از جمله علیاصغر شاهزیدی، حمیدرضا نوربخش، مظفر شفیعی و نصرالله ناصحپور به اجرای برنامه پرداختند.
رپرتواری که برای مرحله نهایی شرکتکنندگان بخش عود انتخاب شده بود در گروه سنی «الف» منتخبی از دستگاه ماهور، در گروه سنی «ب» آوازهای بیات ترک، دشتی و ابوعطا بود ضمن اینکه هیچ شرکتکنندهای در گروه سنی «ج» به مرحله نهایی راه نیافته بود. در بخش آواز نیز گروه سنی «الف» آوازهای بیات اصفهان و افشاری، گروه «ب» دستگاههای چهارگاه، همایون، شور و آوازهای بیات ترک و دشتی و گروه «ج» دستگاه شور و متعلقات آن و دستگاههای نوا، همایون و چهارگاه را برای مرحله نهایی مقابل هیات داوران اجرا کردند.
هنوز در بیان موسیقی مشکل داریم
نگار بوبان نوازنده و داور بخش عود درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: سطح تکنیکی بچهها بالاتر رفته و پیشرفت زیادی داشتند اما اغلب جوانها هنوز هم در بیان موسیقی دچار مشکل هستند. به نظرم بچهها برای اینکه بتوانند در این زمینه موفقتر باشند باید گوش موسیقایی آنها در مبحث موسیقی ایرانی و دستگاهی بالا برود.
وی افزود: نکته بعدی رعایت کردن در ساز زدن هنرمندان شرکت کننده است، بهصورتی که تعدادی از آنها از موسیقی های ترکی و عربی کپی برداری می کنند به همین جهت این هنرمندان بیشتر از اینکه موفق شوند راه شان را گم میکنند. هنرجویان باید به موسیقی بار بیشتری بدهند تا در تکنیک نوازندگیشان آن را به سرانجام برسانند
موسیقی هنریِ عربی و ترکی گوش کنید
سعید نایب محمدی عضو هیات داوران بخش عود نیز عنوان کرد: امسال شاهد کاهش هنرجوها بودیم به طوری که در رده «ج» شرکتکنندهای نبود و اگر بخواهیم مقایسهای داشته باشیم میان ۲ رده سنی «الف» و «ب»، سطح هنرمندان رده سنی «ب» بالاتر بود.
وی افزود: برای پیشرفت بهتر است هنرجوها به موسیقی هنریِ عربی و ترکی هم گوش بدهند تا بتوانند درک بهتری از ساز خود داشته باشند. نکته مهم دیگر در یادگیریِ ساز، شناخت موزکالیته است که جزو نقشهای کلیدی محسوب میشود. وقتی تسلط روی آموزش و شناخت و گوش موسیقایی بالا باشد نهتنها در عود بلکه جوانها در تمامی سازها نیز موفق خواهند بود
انتقاد از توجه صرف به ردیف
حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایرانی و از اعضای هیأت داوران بخش آواز هم درباره اجراها گفت: پیش از همه باید بگویم که امسال تعداد آثار زیاد بود اما با این وجود کیفیت لازمه در آن بهصورت کافی و رضایتآمیز نبود اما به طور کلی هنرمندان گروه «الف» و «ب» نظرم را نسبت به گروه «ج» بیشتر جلب کردند.
وی افزود: یکی از نقاط ضعفی که بهطور کلی در تمام افراد وجود داشت توجه صرف به ردیف است، افراد باید بدانند که در کنار ردیفها حتماً باید فن اجرایی را نیز رعایت کنند تا بتوانند اجرای موفقی را داشته باشند. توقع من از اجرا رعایت تمامی نکات است، یعنی صرف اینکه ردیف و جملهبندیهای آن را ارائه کنند کافی نیست. اگر حتی کمی مشکل در جملهبندی ردیف باشد این اجرا بیشتر در نظرشان جلوه خواهد کرد زیرا اجرای ردیف خشک و بیرنگ و بیروح جذابیتی ندارد.
گروه «ب» نظرم را جلب نکرد
علیاصغر شاهزیدی استاد پیشکسوت موسیقی و عضو هیات داوران بخش آواز نیز درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: در ردههای سنی «الف» و «ج» اجراهای خوب و متوسطی را شاهد بودیم اما گروه «ب» آنطور که باید نظرم را جلب نکردند. به طور کلی در مقایسه با سالهای اخیر، افت کیفیتی وجود دارد.
وی افزود: هنرجوها نباید از تمرین غافل شوند و در این راه مشورت کردن با اساتید را سرلوحه کارشان قرار بدهند تا بتوانند موفق ظاهر شوند.