«روباه پیر» وارد رقابت اسکار شد

«روباه پیر» ساخته «شیائو- یا-چوان» است که سال گذشته برنده چند جایزه از جمله بهترین کارگردانی در جوایز فیلم اسب طلایی تایوان شد و در نهایت از میان ۱۴ گزینه مورد نظر به عنوان نماینده سینمایی تایوان در اسکار ۲۰۲۵ انتخاب شد.

این فیلم داستان پسری ۱۱ ساله را دنبال می کند که با پدر فقیر خود زندگی می کند و در کشمکش بین دنیاگرایی و انسانیت است، پسر به زودی با صاحبخانه‌اش، ملقب به روباه پیر، دوست می‌شود.

«روباه پیر» در جوایز فیلم اسب طلایی تایوان همچنین توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای آکیو چن، بهترین چهره‌پردازی و طراحی صحنه و لباس و بهترین موسیقی متن را دریافت کرند.

به گزارش ددلاین، پیش از این ایرلند، اتریش و لتونی به عنوان نخستین کشورها، نمایندگان خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرده بودند و سینمای اتریش فیلم ترسناک «حمام شیطان» ساخته مشترک ورونیکا فرانتس و سورین فیالا را به عنوان نماینده رسمی خود برگزید و سینمای ایرلند نیز با فیلم «نی‌کپ» به کارگردانی «ریچ پپیات» در جوایز اسکار پیش رو حضور خواهد داشت.

سینمای لتونی نیز انیمیشن «جریان» را به عنوان نماینده رسمی خود در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ برگزیده است.

آخرین مهلت ارسال آثار برای رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار بین‌المللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان) است. فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بین المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم  ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می شوند.

سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را کسب کند.

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار می‌شود.