برای مدیریت معنوی سفر اربعین بخوانید

کتاب «مدیریت معنوی سفر اربعین ؛ آداب سفر اربعین» به قلم حمید احمدی حاجیکلایی به نگارش درآمده و در سال جاری راهی بازار نشر شده است.

در این کتاب مقدمات داشتن سفری معنوی و اصولی که برای بهره‌برداری معنوی بیشتر از سفر پیاده‌روی اربعین باید انجام شود مطرح شده است.

نیت خالص، وصیت، حلال بودن هزینه سفر، برنامه‌ریزی برای سفر، سفر گروهی و جمعی، اطلاع دادن سفر به بستگان، روزه گرفتن قبل از سفر، انجام غسل قبل از سفر، پرداخت صدقه، دعا و ذکر، خواندن نماز قبل از عزیمت و هنگام ورود و خروج از منزل و همراه داشتن تربیت امام حسین(ع) از جمله توصیه‌هایی است که در این کتاب مطرح و دلایل طرح این توصیه‌ها ذکر شده است.

آغاز سفر با امیدواری و دوری از افکار منفی، پیمودن راه اصلی، مراقبت بر نماز، دوری از جدال و دشمنی، صلوات فرستادن بر پیامبر(ص) و خاندانش، کم‌گویی در سفر، بلند نکردن صدا، قدرشناسی از پذیرایی و کمک دیگران، غسل هنگام تشرف به حرم‌ها، هدیه به خانواده و تکبیر گفتن هنگام ورود به حرم‌ها از دیگر مباحثی است که در این کتاب مطرح شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «زیارت اربعین حضور و تشرف در محضر امام معصوم(ع) و ولی خداست که اگر با معرفت به این حضور و توفیق، به آن چه هدف از این تشرف است که قرب الهی و قرابت بیشتر با اولیای الهی است دست باید، باعث رستگاری و رهایی می‌تواند باشد.

برای یک تشرف و حضور شایسته لازم است که با آداب و رفتار مناسب این حضور توجه و به آن اهتمام شود. به همین جهت از ائمه و اولیای الهی توصیه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد و متنوعی در خصوص چگونگی و آداب این تشرف قبل از حرکت، در حین سفر و در هنگام بازیابی به آستان‌های بلند و نورانی معصومان وارد شده است که در منابع معتبر روایی، تفسیری و اخلاقی در دسترس است».