چرا زخم کاری 3 می‌تواند اثر موفقی باشد؟

فصل سوم سریال زخم کاری قرار است از روز جمعه 25 خرداد از فیلیمو پخش شود. محمدحسین مهدویان با ساخت دو فصل از این سریال نقطه عطفی را در تاریخ سریال‌های نمایش خانگی رقم زد. او هم توانست فضای سریال سازی در نمایش خانگی را به سمت موضوعات جدی سوق دهد و هم اینکه از لحاظ جذب مخاطب به موفقیت بزرگی دست پیدا کند. موفقیتی که حتی رقبای آن هم هنوز به نزدیکی‌هایش نرسیده‌اند. به گواهی آمار و ارقام حالا که در آستانه پخش فصل سوم زخم کاری هستیم مخاطب بیش از گذشته منتظر سرنوشت شخصیت‌های سریال است. به خصوص آنکه با روی کار آمدن مجدد مالک با بازی جواد عزتی فرصت‌های بیشتری برای ارتباط مخاطب با سریال به وجود می‌آید. اما به راستی پرسش اصلی اینجاست چه عواملی می‌تواند موفقیت زخم کاری 3 را تضمین کند؟

موضوع اصلی اینجاست که مخاطب در یک چارچوب شکل‌گرفته‌ای به اسم زخم کاری 3 از یک طرف یک عقبه طولانی را در ذهن دارد از طرف دیگر یک سری چارچوب‌های شکل گرفته ای که قبلا با مخاطب قرارداد شده است. مخاطب می‌داند که بن مایه‌های شکسپیری در اثر وجود دارد و همچنین می‌داند که در فصل اول قصه مکبث دستمایه نوشتن فیلمنامه سریال بود و حالا در فصل‌های دوم و سوم و چهارم مایه‌هایی از هملت و اتللو و دستمایه‌هایی از خیانت و انتقام وجود دارد. این‌ها چیزهایی است که برای هر مجموعه‌ای مثل گنج شایگان می‌ماند. یعنی مخاطب با داشتن یک تم درونی قوی مثل انتقام یا شخصیت‌هایی که هویت و انگیزه‌هایشان برای مخاطب روشن است یک قدم از خودش جلوتر است و امکان ابتکار عمل را به فیلمساز می‌دهد.

در این کهکشان شکل گرفته که اسمش هست سیاره زخم کاری و ساکنانش آدم‌ها و شخصیت‌های این قصه هستند اتمسفری شکل گرفته که کاراکترهایش می‌توانند تا ابد جلو بروند و ماجرا داشته باشند و اتفاق‌هایی برایشان بیفتد که همگی در هرمی که تعریف شده وجود دارد. در واقع  قاعده اصلی سر جایش است و کاملا با مخاطب قرارداد شده که آدم‌ها در این جهان اینطور فکر می‌کنند. موضوع اصلی خو و خصلتی است که آدم را مجبور به تصمیم گیری می‌کند تا بتواند روی بروز احساسات بایستد و روی برخی ارزش‌های انسانی پا بگذارد.

روی این قاعده و زمین بازی که شخصیت‌هایش با تمامی انگیزه‌ها و کارکردهایشان مشخص هستند باید یک بنای جدید ساخته شود. در واقع باید همسان سازی شود با آنچه تا الان بنیاد گذاشته شده است. مثل یک ساختمانی که  دو طبقه اش ساخته شده و قرار است در طبقه سوم نوآوری هم داشته باشیم. حالا نیاز است به اینکه کمی فضا را باز کنیم و با سخت‌تر شدن فضا و آزمودن مسیرهایی پرمایه‌تر جلو برویم. به نظر می‌رسد در فصل سوم به این جسارت و شجاعت نیاز هست تا مخاطب با اثر همراه باشد.