اختصاص پنجمین شبکه تلویزیون به شبکه نسیم به چه معناست؟

برای پاسخ باید ذات تلویزیون به عنوان رسانه‌ای برای سرگرمی را مورد اشاره قرار داد.

به گزارش ...، انتشار خبر کوتاه اما پراهمیت بازنشینی شبکه‌های تلویزیونی در فرمت جدید، نکته‌ای قابل توجه در دل خود دارد؛ اینکه مدیران صداوسیما اهمیت سرگرمی را به‌خوبی مورد تاکید قرار داده‌اند.

خبر این است: با توجه به تغییر چینش شبکه‌های تهران، امید و نسیم در لیست شبکه‌های تلویزیونی، لازم است برای به‌روزرسانی از روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه، در تنظیمات گیرنده، یک بار جستجوی مجدد صورت پذیرد.

مخاطبان تلویزیون در نظر داشته باشند که در راستای تسهیل دسترسی علاقمندان به شبکه نسیم ، از روز چهارشنبه مورخ ۱۵ آذرماه شبکه نسیم (SD) در ردیف پنجم لیست شبکه‌های تلویزیونی و در قالب بسته اول دیجیتال دریافت می‌شود و آخرین شبکه در لیست کانال‌های تلویزیونی، تا ردیف پنجم صعود کرده است که نشان از اهمیت این شبکه در بحث مخاطب‌پذیری تلویزیون دارد زیرا این شبکه پیش از این در قالب بسته دوم دیجیتال قابل دریافت بود.

اما این تغییر چینش و جایگاه چه پیام و مفهومی دارد؟

برای پاسخ باید ذات تلویزیون به عنوان رسانه‌ای برای سرگرمی را مورد اشاره قرار داد.

به‌زعم اندیشمندان حوزه ارتباطات، انسان در جامعه پرتلاطم امروزی علاوه بر استراحت فیزیکی، نیازمند آرامش ذهنی و پرت شدن از افکار تحمیلی جامعه دارد که تلویزیون به عنوان ابزار در دسترس و رایگان می‌تواند بار این نیاز را به دوش بگیرد.

یافته‌های علم ارتباطات مؤید این است که تلویزیون اوقات فراغت را بدون هیچ‌گونه هزینه و زحمتی پر می‌کند اما این شرایط زمانی ارزشمند است که به بطالت و ناکارآمدی منتهی نشود.

در حقیقت اگر جنبه‌های اقناع روح انسانی و ارضای نیازهای روانی مخاطب، مد نظر تلویزیون نباشد، این رسانه فراگیر در انجام مأموریت خود ناکام خواهد ماند.

تلویزیون ارائه‌کننده دائمی و مستمر است و به مانند ماشینی می‌ماند که به تولید صدا و تصویر می‌پردازد و اگر مدل برنامه‌های آن همچنان بر بستر سرگرم کردن بدون هدف و استراتژی باشد، امکان تأمل و تفکر را از مخاطب خواهد گرفت.

شبکه نسیم از زمان تأسیس و به‌ویژه در یک‌و‌نیم سال اخیر این مهم را مورد توجه قرار داده است و ضمن پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده که برای دقایقی و یا ساعاتی ذهن مخاطب را از آلودگی‌ها پالایش می‌کند، اقدام به تولید و پخش برنامه‌هایی می‌کند که در آن ضمن خنداندن و سرگرم کردن، قدرت تفکر را به مخاطب القا کند. 

به‌ویژه اینکه هم در دوران تولید برنامه‌ها با حضور سلبریتی‌ها توانست از این آزمون سربلند بیرون بیاید و هم در دوره کنونی و اتخاذ رویکرد مردمی‌سازی و استفاده از ایده‌های بکر از سوی برنامه‌سازان و مشارکت‌کنندگان کمتر شناخته‌شده، در امر جذب مخاطب و نگاهداری از آن عملکردی موفق داشته است‌.

این رویه برخلاف ماهیت ماتریالیستی رسانه‌های غربی و بر اساس متعالی کردن شخصیت انسانی است که رئیس صدا و سیما به خوبی آن را دریافته است و از این رو حکم به این‌ داده تا شبکه نسیم در پنجمین ردیف از برنامه‌های در دسترس تلویزیون در اختیار مخاطب قرار بگیرد.

این نکته هم مورد تأکید قرار می‌گیرد که با شناخت درست از تلویزیون می‌توان اهداف معنوی حاکم بر تلویزیون ایران، شبکه نسیم را محقق ساخت. برای توضیح این مبحث اشاره می‌شود؛ مک‌لوهان، نظریه‌پرداز علم ارتباطات و پژوهشگر رسانه معتقد است که تلویزیون افراد را به مطالعه و دانستن بیشتر تشویق می‌کند، اما باید توجه کرد که این حالت زمانی است که حتی برنامه سرگرم‌کننده بر اساس اهدافی متعالی تولید شوند و تنوع اطلاعات ارائه شده، سمت‌و‌سوی آموزشی مخاطب را تحریف نکند و فرد بیننده برنامه تلویزیونی علی‌رغم پر کردن اوقات فراغت خود باز هم بتواند اطلاعات مفید و کاربردی بیشتر، رغبت برای مطالعه و کنکاش و نیز علاقمندی به تفکر، کسب کند.

به هر حال، دیدگاه اخیر در رأس مدیریت تلویزیون و تصمیم انجام شده از سوی پیمان جبلی، رئیس صداوسیما را به فال نیک می‌گیریم و پیش‌بینی می‌کنیم که جابجایی شبکه نسیم به جایگاه پنجمین کانال تلویزیونی در دسترس مخاطبان، فصل نوینی از برنامه‌سازی سرگرم‌کننده در ایران خواهد بود و به‌زودی شاهد اتفاقات بی‌بدیل و قابل توجهی در این خصوص خواهیم بود.