آمریکا فروش جنگنده اف-۳۵ به امارات را سرعت می‌بخشد

وزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد دولت ترامپ فروش جنگنده‌های «اف-۳۵ شبح» و نیز پهپاد‌های مسلح پیشرفته را به امارات در زمانی که این کشور در حال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، تسریع کرده است.

اخبار بین الملل- مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر اطلاعات طبقه بندی شده‌ای را در خصوص فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ارتش امارات ارائه داده اند. این اطلاعات درباره فروش اف-۳۵ به امارات، با وجود برخی نگرانی‌ها از سوی شورای امنیت ملی آمریکا در خصوص افشای جزئیات این قرارداد پیش از تکمیل آن است.

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات آمریکایی این مسأله را تکذیب می‌کنند که فروش سلاح‌های پیشرفته به امارات، پاداشی مستقیم به این کشور به خاطر نقشش در برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل است.

این در حالی است که نتانیاهو روز سه شنبه اعلام کرد با وجود توافق عادی سازی روابط با امارات، مخالف فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به این کشور خواهد بود.

دفتر نتانیاهو، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود نخست وزیر رژیم صهیونیستی مخالف فروش اف-۳۵ و دیگر سلاح‌های پیشرفته به هر کشوری در خاورمیانه است؛ از جمله کشور‌های عربی که توافق صلح با اسرائیل را به امضا رسانده اند.

طبق گزارش این نشریه آمریکایی، حفظ برتری نظامی اسرائیل سیاست رژیم صهیونیستی برای دهه‌ها بوده و اسرائیل از روابط نزدیک خود با واشنگتن برای تضمین این مسأله که سلاح‌های پیشرفته به کشور‌های همسایه اش فروخته نخواهد شد، استفاده کرده است. با این وجود، امارات تمایل دارد تا دارای اف-۳۵‌های شبح آمریکایی و پهپاد‌هایی شود که رژیم صهیونیستی نیز آن‌ها را دارد.

گفتنی است روز چهارشنبه نیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد آمریکا در حال بررسی فروش هواپیما‌های پیشرفته اف-۳۵ به امارات است. او در کنفرانسی مطبوعاتی به خبرنگاران گفت امارات علاقه مندی خود را برای خرید تعدادی از جنگنده‌های شبح اعلام کرده است.