برخی تغییر دولت در سوریه را مقابله با نفوذ تهران می‌دانند

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه استرالیایی به سوالات آن درباره موضوعات مختلفی از قبیل برنامه موشکی ایران و بحران سوریه پاسخ داد.

وزیر خارجه ایران در ادامه سفر دوره‌ای خود به کشورهای آسیا- اقیانوسیه، به استرالیا سفر و با مقامات مختلف این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

محمدجواد ظریف در این کشور با شبکه «اسکای نیوز استرالیا» مصاحبه‌ای کرده و به سوالات این رسانه در موضوعات مختلف پاسخ داد.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره بحران سوریه تاکید کرد که این کشور در حال جنگیدن در یک درگیری تروریستی الهام گرفته از خارج از این کشور است.

خبرنگار استرالیایی سوال کرد «آیا شما می‌پذیرید که (بشار) اسد، جنایتکار جنگی است؟» که آقای ظریف جواب داد: «این موضوعی است که مردم سوریه باید درباره آن تصمیم بگیرند».

وزیر خارجه ایران با تاکید بر نقش آفرینی کشورهای خارجی در بحران سوریه گفت: «چه کسی این تروریست‌ها را مسلح می‌کند،‌ چه کسانی اجازه بسیج نیروها (برای تروریست‌ها) را می‌دهند. پول این کارها از کجا می‌آید؟».

دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره آزمایش‌های اخیر موشکی ایران تاکید کرد که این اقدامات «علیه متن یا روح توافق (هسته‌ای و همچنین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل) نیست».

محمدجواد ظریف افزود :‌«موشک‌ها برای دفاع ما، ضروت دارند. بودجه دفاعی ما در مقایسه با هزینه‌ای که کشورهای منطقه برای تجهیزات نظامی می‌کنند، بسیار ناچیز است».

او با انتقاد از مواضع برخی کشورها در قبال برنامه موشکی ایران تاکید کرد که «یک تعصب و غرض‌ورزی در این باره وجود دارد که ایران نباید قادر به دفاع از خود باشد. از ما نباید سوال و خواسته شود که از کشور خود دفاع نکنیم».

وزیر خارجه ایران در ادامه با رد مواضع صهیونیست‌ها در قبال مواضع خارجی و منطقه‌ای ایران تاکید کرد که «ما اسرائیل را به چالش می‌کشیم که همین بیانیه و مواضعی که ما داریم را اعلام کند. ما از گزینه نظامی استفاده نخواهیم کرد».

ظریف با اشاره به مواضع جنگ‌طلبانه صهیونیست‌ها افزود: «ما به دیگران اجازه نخواهیم داد که مردم ما را تهدید کنند. جامعه بین‌المللی باید اسرائیل را محکوم کند».