صحبت از پدر سالاری اصلاح طلبان عقلانی و مفید نیست
گروه سیاسی

، حجت الاسلام محمد مقدم عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت و گو باافکار خبرسوالات ما را در مورد وضعیت انتخاباتی اصلاح طلبان و اختلافاتی که وجود دارد پاسخ داد. وی در این گفت و گو به نقش کلیدی موسوی خوئینی ها در فعالیت های انتخاباتی اصلاح طلبان در مجلس خبرگان گفت.

افکارخبر:آقای مقدم مجمع روحانیون مبارز چه برنامه ای برای انتخابات دارد؟ با توجه به اینکه شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان برای انتخابات تشکیل شده آیا مجمع روحانیون مبارز در این شورا حضور دارد؟

مجموعه مجمع روحانیون مبارز با مجموعه اصلاح طلبان با هم کار می کنند و برنامه جدایی ندارد.

افکار خبر:برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری چطور؟ آیا محوریت کار اصلاح طلبان برای خبرگان با مجمع روحانیون مبارز است؟

مشی مجمع روحانیون مبارز در جهت همراهی و همفکری با مجموعه هایی که همگام و همگون با مجمع روحانیون هستند همراه هستند کار می کند. طبیعی است بخشهایی را مجمع مدرسین حوزه علمیه قم کار خواهند کرد، بخشهایی را در انتخابات دیگر احزاب اصلاح طلب فعال هستند و مجمع روحانیون مبارز نیز در کنار آنها حضور داشته و رایزنی می کند و برنامه ریزی دارد و در سطح کلان امیدواریم به موفقیت برسند. مجمع روحانیون مبارز به صورت مستقیم طبیعتا کاری نمی کند بلکه در کنار اصلاح طلبان و با آنها همگام خواهد بود.

افکار خبر:در این چند وقت یکسری اختلافات میان برخی اصلاح طلبان به وجود آمده است. اختلاف میان حزب کارگزاران با ندای ایرانیان و یا اختلافاتی که میان کارگزارانی ها و آقای عارف وجود دارد آیا برای رفع این اختلافات کارهایی انجام داده اید؟

اینها را ما اختلافات نمی دانیم بلکه اختلاف سلیقه ها است و در هر جمع و مجموعه ای طبیعتا باید عادت کنیم و سلیقه های مختلف را تحمل کنیم. تا آنجایی که می دانم مساله حادی نبوده تا به جایی برسد نیاز به پا در میانی باشد. برخی ها مواضعی گرفته و نظرات شخصی خود را می گویند و انچه به عنوان نظرات جبهه اصلاحات مطرح می شود باید از شورای هماهنگی اصلاحات بیرون بیاید تا هم پوشانی داشته باشد با اغلب گروههای اصلاح طلب و در تمام جریان های سیاسی اختلاف نظر وجود دارد.

افکارخبر:اخیرا آقای عطریان فر گفته که حزب کارگزاران پدرسالار اصلاح طلبان است و اصلاحات از دل کارگزاران تشکیل شده، آیا واقعا به نظر شما چنین است؟ آیا مجمع روحانیون مبارز حکم پدری برای گروههای اصلاح طلب را دارد یا کارگزاران؟

من اصولا این نوع مباحثرا نه مفید می دانم و نه توام با عقلانیت می دانم. مسائلی که بخواهد برخی جریانات اصلاح طلب را مقابل هم قرار دهد مفید نمی دانم. اصلاحات فرآیند اش مجموعه شخصیت ها و جریاناتی است که در این جبهه تاثیر گذار هستند و هیچ گاه نباید هیچ گروهی را برتر از دیگر گروهها و احزاب دانست.
هر که در این عرصه تاثیر اش بیشتر است مسئولیت اش بیشتر است و خدمتگذاری و تعهداش هم بیشتر است. من نسبت به این مواضع همواره اعتراض دارم و امیدوارم دوستانی که در این وادی قرار می گیرند باید بدانند این نوع مواضع پیامدهایی دارد و نفع ان را برای اصلاحات نخواهد بود.

اینکه می گویند چه کسی سهم بیشتری و یا کمتری دارد را مفید نمی دانم و به اعتقاد من کلیت را یک جبهه و فرهنگ می دانم و همه باید در تقویت اصلاحات کوشش کنیم بدون اینکه در تلاش باشیم سهم کمتر و یا بیشتر در نظر بگیریم.

افکارخبر:آیا با توجه به اینکه خیلی از مسائل مجمع روحانیون مبارز مطرح و رسانه ای نمی شود آیا هنوز آقای موسوی خوئینی ها مشغول کار سیاسی هستند؟

ایشان دبیر کل مجمع روحانیون هستن و به عنوان رکن اصیل مجمع روحانیون هستند و به هر حال در تمام جلسات به صورت منضبط حضور دارند و جاگاه آقای موسوی خوئینی ها برای همه اعضای مجمع جایگاه رفیعی است و چنین جایگاهی مطمئنا تاثیر گذار خواهد بود.
شخصیت آقای موسوی خوئینی ها برای اصلاح طلبان شخصیتی پذیرفته شده است و نیازی به گفتن من ندارد.

افکارخبر:گفته می شود با محوریت آقای موسوی خوئینی ها موضوع انتخابات مجلس خبرگان پیش می رود؟

به هر حال باید از خود ایشان درباره چنین مسائلی باید بپرسید . نگاه و نظر آقای موسوی خوئینی ها توام با تعادل و عقلانیت و دوراندیشی است و برای این است که کسانی که با ایشان کار می کنند مطمئنا نگاه ایشان تاثیر عمیق بر همه اصلاح طلبان دارد و یک شخصیت کاریزمای معقول و منطقی برخوردار است و در هر عرصه ای باشند تاثیر خود را خواهند گذاشت.