پول غرامت هواپیمای ایرباس «گم» شد؟!

به گزارش افکارنیوز، پرواز ۶۵۵ سقوط کرد. آن هم با ۵۷ کودک ۲تا ۱۲ ساله! ۴۲ مسافر خارجی و ۱۱۰ زن و مرد ایرانی. بعد از دعواهایی که مطرح شد و تلاش هایی که صورت گرفت، امریکا حاضر شد غرامتی را به ایران بابت پول هوایپما و به تعبیری، دیه آنهایی که کشت و غرقشان کرده است پرداخت کند، غرامتی که معلوم نیست کجاست!

آمریکا با حمایت حامیان بین المللی خود موفق شد که زیر بار مسئولیت نرود و در این مورد، همواره اصرار داشت که این حادثه به طور کاملا اتفاقی رخ داده است! اما حاضر شد غرامتی را به دولت ایران پرداخت کند! عددی که برخی می گویند پرداخت شده است، اما هیچ مقام رسمی عدد آن را اعلام نکرد و تا جایی که مصاحبه ها یاری کرد، احدی از خانواده های قربانیان از پول غرامت ریالی دریافت نکرده اند.

در یکی از رسانه های کشور اعلام شد: در جایی نوشته شده است: «دولت آمریکا مبلغ ۵۵ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و مبلغ ۴۰ میلیون دلار برای غرامت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرده است. این مبالغ به طور بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد!»

آمریکا هرگز عذرخواهی نکرد و هیچ‌کدام از خدمه ناو «وینسنس» تحت پیگرد قرار نگرفتند! حتی «ویل راجرز» فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت!

اما دکتر «محسن محبی» که بعد از «گودرز افتخار جهرمی» کفش آهنی به پا کرد تا غرامت را از آمریکا بگیرد، از عدد دیگری خبر می دهد. به گفته وی، معادل ۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزاردلار از امریکا غرامت دریافت کرده ایم!

وی که مشاور ارشد و یکی از اعضای فعال و موثر گروهی بود که سرانجام با پیگیری های فراوانشان توانستند غرامت ایران را وصول کنند، از سه اقدام ایران در این زمینه می گوید: اقدام اول، شکایت به شورای امنیت و دریافت اعلام نظر این شورا در مقصر دانستن امریکاست. البته این شورا نیز اعلام کرد که امریکا سهوا مرتکب چنین خطایی شده است.

اقدام دوم، شکایت مردان سیاسی و حقوقی کشور و سازمان هواپیمایی کشوری به شورای «ایکائو» به عنوان بالاترین مرجع سازمان‌های هواپیمایی دنیا بود و در نهایت هم دیوان داوری لاهه.

اولین عکس العمل آمریکا نسبت به دادخواست ایران، این بود که این دادگاه، صلاحیت رسیدگی ندارد، چرا که این سقوط درجریان درگیری نظامی رخ داده و چون قایق های تند روی ایرانی، به ناوهای آمریکا حمله کرده بودند، ما در مقام دفاع، به اشتباه هواپیمای مسافربری را ساقط نموده و هدف قرار دادیم! به دلیل پیچیدگی های پرونده در این مورد سال ها به طول انجامید تا اینکه سرانجام آمریکایی ها اعلام کردند که حاضرند در مقابل ادعای ایران، تسلیم و غرامت بپردازند.

انگار پول را داده اند!

دکتر «محمد مهدی زمانی»، استاد حقوق بین‌الملل که دل پری از این غرامت گیری دارد، در این باره می گوید: وقتی بحثدعوای ایران در لاهه مطرح شد، آمریکایی ها به بهانه اینکه این حادثه در زمان جنگ رخ داده است و این دادگاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد، رسیدگی به غرامت خواهی را سال های سال به تاخیر انداختند!

وی ادامه می دهد: در نهایت هم بعد پذیرش پرداخت غرامت به ایران، فرمول های جالبی را برای خود در می آورند. و می خواستند برای هر فرد کشته شده ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزر دلار غرامت بدهد. همچنین می خواستند، برای افراد شاغل پول بیشتر و برای بیکارها پول کمتری بدهند! اما در نهایت نیز ۸ سال طول کشید تا قبول کنند که برای هر ایرانی به طور مساوی بین همه ورثه و براساس قوانین ایران تقسیم شود.

وی مدعی شد که در آن زمان، دولت ایران یک حساب بانکی افتتاح و دولت امریکا غرامت را به همان حساب واریز کرد و گویا قرار بر این بوده که این پول به عنوان غرامت بین وراثقربانیان این حادثه تقسیم شود، غرامتی که هنوز عدد دقیق آن مشخص نیست! اما برای دلجویی از بازمانده ها و جبران تاخیر، قرار شد که از این پول دولت مالیات کسر نکند. این در حالی است که آنگونه که خانواده قربانیان می گویند، این پول را دریافت نکرده اند.

دست اندرکاران دریافت غرامت

به این لیست توجه کنید: دكتر افتخار جهرمي، دكتر پوسنچي ، پروفسوركندرللي، پروفسور كرافورد، محمدكريم اشراق ، دكتر ممتاز ، كورش عاملي، محمد حسين زاهدين ، پروفسور برانلي مشاور اين هيات ازدانشگاه كمبريج ، دكتر ولايتي و ده ها نفر دیگر دست به دست هم دادند تا این پول وارد آن حساب شود. البته نسرين نيكتاش وكيل دادگستري و مشاور حقوقي دفتر خدمات بين المللي رياست جمهوري هم مسئول پرداخت آنی غرامت به خانواده های قربانیان شد اما در این میان کلی دلار و صفرهای جلوی آن گم شده اند که باید از یابنده تقاضا کنیم آن را به دولت تحویل دهد. ضمن آنکه در ادامه تعدادی از خانواه ها عنوان می کنند که این غرامت را دریافت نکرده اند و اصلا از سرنوشت پرونده ایران اطلاعی ندارند.