ادامه دیپلماسی برای ثبات با حضور عراقچی در مسقط

سومین دور رایزنی‌های منطقه‌ای سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه درباره اوضاع جاری در غزه و لبنان و تلاش برای متوقف کردن ماشین کشتار و نسل‌کشی این رژیم، روز دوشنبه ۲۳ مهرماه در مسقط پایتخت سلطنت عمان و در ایستگاه دوم این سفر ادامه یافت.او که یکشنبه شب ۲۲ مهرماه بعد از سفر نیمه روزه به بغداد (مقصد نخست دور سوم رایزنی‌هایش در منطقه) و رایزنی با مقامات ارشد این کشور از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه در رأس هیأت همراهش راهی مسقط شد، در پیامی اعلام کرد که «دیپلماسی با هدف بسیج ظرفیت همه‌ کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی برای مقابله با تهدیدات خطرناک رژیم ‌صهیونیستی فعالانه در میدان است.»رئیس دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم در همین راستا، صبح دوشنبه با حضور در محل وزارت امور خارجه عمان با سید بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان به گفت‌وگو نشست.

وضعیت هشدارآمیز منطقه محور رایزنی‌های دو وزیر

اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه هم که عراقچی را در این سفر همراهی می‌کرد، درباره دیدار دو وزیر امور خارجه گفت که دو طرف خواستار توقف فوری نسل‌کشی و تجاوزات رژیم اسرائیل در غزه و لبنان شده و بر ضرورت تلاش بیشتر برای بسیج کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به آوارگان تأکید کردند.تبادل نظر درباره وضعیت هشدارآمیز منطقه و رایزنی درباره موضوعات مورد علاقه و نگرانی مشترک از دیگر مواردی بود که به گفته بقایی دو طرف درباره آن به گفت‌وگو پرداختند.بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ایران، دو وزیر بر ضرورت اقدام عاجل بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی و تجاوز نظامی اسرائیل تأکید کرده و نسبت به تداوم تماس‌ها با دیگر طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور حفاظت از ثبات و امنیت منطقه و جلوگیری از گسترش ناامنی و جنگ توافق کردند.ابراز خرسندی از استحکام و پایداری روابط دیرینه و دوستانه دو ملت و تأکید بر عزم دو کشور برای تقویت و توسعه مناسبات در همه حوزه‌ها از دیگر مواردی بود که در این دیدار درباره آن گفت‌وگو شد.

منطقه در وضعیت هشدار، ولی جا برای دیپلماسی هست

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران در تشریح رایزنی‌های انجام شده با بدر البوسعیدی با بیان اینکه سفرش به مسقط در رابطه با مسائل منطقه است، گفت: منطقه ما الان در وضعیت هشدار به سر می‌برد و می‌تواند در آستانه درگیری‌های گسترده باشد. البته هنوز برای دیپلماسی جا هست و هنوز برای ابتکارات مسالمت‌آمیز و کاربرد دیپلماسی فرصت‌هایی وجود دارد.وی بار دیگر همان گونه که در سفرهای قبلی‌ نیز به‌کرات بیان کرده بود، به آمادگی کامل ایران برای هر وضعیت و سناریویی اشاره و در عین حال تأکید کرد که «ایران خواهان افزایش تنش و جنگ و به دنبال آن نیست، ولی برای هر سناریویی کاملاً آماده است.» عراقچی همچنین ابراز امیدواری کرد که مباحثی که با همتای عمانی درباره آن به گفت‌وگو پرداخته به تفاهمی منجر شود که بتواند مانع از جنایات و تهاجمات رژیم صهیونیستی در منطقه شود.

روند مسقط متوقف است

وی همچنین در پاسخ به سؤالی با اعلام اینکه «روند مسقط» و برقراری تماس غیرمستقیم بین ایران و آمریکا از طریق عمان، الان متوقف است و دلیل آن را هم «شرایط خاص منطقه» برشمرد و در عین حال گفت: «الان ما زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم، تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم. آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که چگونه وارد کار مجدد آیا بشویم یا نشویم و چگونه بشویم.» رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این پرسش که آیا در گفت‌وگوها با همتای عمانی پیامی برای آمریکا ارسال شده؟ خاطرنشان کرد: در این سفر نه. در این رابطه تماسی نبوده است. این‌که پیامی به کشورهای دیگر داده شود، بله، من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم که به اطلاع همه طرف‌ها برسد، هم آمریکا باید بداند که موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه. موضع ما کاملاً روشن است و بارها تکرار شده است.وی گفت: ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم، اگرچه برای آن کاملاً آمادگی داریم. معتقدیم دیپلماسی باید کار کند و جلوی یک بحران بسیار بزرگ را در منطقه بگیرد.

دیدار محمد عبدالسلام و رایزنی با محمد النعمانی

وزیر امور خارجه همچنین بعد از این دیدار در محل سفارت ایران در مسقط پذیرای محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیأت مذاکره‌ کننده دولت نجات ملی یمن بود و آن‌گونه که خودش در این باره گفت در خصوص آخرین وضعیت این کشور به گفت‌وگو نشستیم.عراقچی همچنین در این سفر با ارتشبد سلطان بن محمد النعمانی وزیر مکتب سلطانی عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. بررسی آخرین تحولات در غزه و لبنان،‌ اینکه شرایط حاکم بر منطقه «خطرناک» است و ضرورت افزایش تلاش‌ها برای جلوگیری از تحمیل جنگ و بی‌ثباتی به منطقه از جمله مواردی بود که در این نشست مطرح شد. دو طرف استمرار نسل‌کشی و تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان را عامل اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه دانسته و خواستار اقدام عملی و فوری جامعه جهانی برای توقف جنایت و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی شدند. در این گفت‌وگو همچنین ضرورت افزایش رایزنی‌ها بین کشورهای منطقه به منظور پیشگیری از تشدید ناامنی و حفظ صلح در غرب آسیا و نیز ارسال کمک‌های ضروری به آوارگان مورد تأکید قرار گرفت.

تماس تلفنی وزیر خارجه چین با عراقچی

از دیگر تحولات در حاشیه این سفر، تماس تلفنی وانگ یی وزیر خارجه چین با عراقچی بود، آن هم قبل از بازگشت وزیر امور خارجه ایران به تهران. آخرین تحولات منطقه غرب آسیا محور این گفت‌وگو بود و وانگ یی با اشاره به روابط مهم و راهبردی چین با ایران، بر ضرورت افزایش تلاش‌ها و ابتکارهای دیپلماتیک با طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی برای جلوگیری از تشدید تنش و ناامنی در منطقه غرب آسیا تأکید کرد.سیدعباس عراقچی هم با استقبال از تلاش‌های دولت چین برای توقف آتش افروزی و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، بی عملی شورای امنیت سازمان ملل به دلیل کارشکنی آمریکا را فاجعه‌بار توصیف و از نقش آفرینی چین برای کمک به حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای قدردانی کرد.دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه شانزدهمین اجلاس سران بریکس در قازان روسیه که قرار است از اول تا سوم آبان ماه برگزار شود، از دیگر موارد مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود.
 
عراقچی که پیش از این از سفرش به برخی از پایتخت‌های منطقه خبر داده و گفته بود: «تلاش ما برای اینکه یک حرکت دسته‌جمعی از سوی کشورهای منطقه و اسلامی و جامعه بین‌الملل برای توقف حملات وحشیانه به لبنان صورت بگیرد، ادامه خواهد داشت. رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد در راستای توقف جنایات و محکوم کردن رژیم صهیونیستی و جلوگیری از تلاش این رژیم برای گسترش جنگ به منطقه است.» دوشنبه شب پس از پایان سفرش به مسقط با بیان اینکه «در حال برنامه‌ریزی برای ادامه رایزنی‌ها در دیگر پایتخت‌های کشورهای منطقه هستیم، » گفت: «این سفرها و تحرکات مستمر و فشرده دیپلماتیک تا حصول نتایج مثبت به نفع صلح، ثبات و آرامش در سراسر منطقه ادامه خواهد یافت.»در همین خصوص برخی رسانه‌ها از سفر عراقچی به مصر در روزهای آینده خبر داده‌اند و احتمالاً یک کشور دیگر در منطقه نیز در ادامه در مقاصد سفر وزیر امور خارجه ایران قرار دارد.سیدعباس عراقچی در دو هفته گذشته (۱۳و ۱۴ مهرماه) دور نخست سفرهایش به منطقه را با سفر به بیروت و سپس دمشق آغاز کرد. وی ۱۸ و ۱۹ مهرماه نیز به ریاض و دوحه سفر کرد.