قوانین در کشور تجمیع می شود؟

به گزارش افکارنیوز، مجلس در تازه ترین اقدام خود اتفاق خوبی را در حال رقم زدن است. سامانه قانون یار که بر مبنای هوش مصنوعی است طراحی شده و فاز یک آن اجرایی می شود.در واقع سامانه قانون‌یار یک سامانه هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی است که مرجع کامل و جامع همه قوانین و مقررات قانونی کشور در طول قرن اخیر است. در این سامانه دسترسی‌ها و ابزار‌های کاربردی برای عموم مردم و به خصوص پژوهشگران و نخبگان طراحی شده است که امکان بسیار خوبی برای دسترسی به قوانین و مقررات و بررسی آن ایجاد کرده است.این سامانه که مبتنی بر هوش مصنوعی طراح شده، فاز یک ابر پروژه تنقیح قوانین است که با مدیریت جمعی از نخبگان ایرانی در مجلس درحال انجام است و هدف آن تجمیع بیش از ۱۲ هزار قانون در حدود ۵۰ قانون جامع است. با به نتیجه رسیدن این ابر پروژه جلوی پراکندگی قوانین که باعث آسیب‌هایی از جمله تناقض و تضاد قوانین می‌شود، گرفته خواهد شد. همچنین در داشبورد چشم انداز اقتصادی نیز آخرین آمار و اطلاعات مربوط به اقتصاد کشور شامل اطلاعات عمومی و سایر اطلاعات و پیش بینی شرایط کشور در این عرصه در قالب یک داشبورد کاربردی در دسترس نمایندگان قرار گرفته است.

محسن زنگنه از نمایندگان مجلس با اشاره به «مزایای سامانه قانون یار و چشم انداز اقتصادی» بیان کرد: سامانه قانونیار انصافاً یکی از نیازهای اصلی حوزه قانونگذاری کشور قلمداد می‌شود.نماینده مردم «تربت حیدریه» در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون ما یک دسترسی سهل و ساده و همچنین یک جا و جامع به قوانین موضوع یک مبحث نداشتیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سامانه ای که دوستان زحمت تهیه آن را کشیدند، در حقیقت یک بانک جامعی درباره بیش از ۱۲ هزار عنوان قانونی است که در کشور به تصویب رسیده است که می‌تواند اطلاعات لازم را درباره قوانین ارائه دهد.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این سامانه به ما این فرصت را می‌دهد که بتوانیم بر اساس نیازمان در این سامانه جستجوی لازم را داشته و قوانین مشابه را در این بخش مشاهده کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راستای ایجاد این سامانه از هوش مصنوعی تا حدودی استفاده شده است ادامه داد: در مجموع این سامانه، سامانه خوبی است و می‌تواند به نمایندگان در راستای عدم تصویب قوانین تکراری کمک کند.این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین این سامانه می‌تواند عقبه و پیشینه یک قانون و یک مبحث را به نمایندگان ارائه دهد. همچنین این سامانه دست نمایندگان را برای تصویب قوانین باز می‌گذارد و از جمله مهم‌ترین ابزار کار نمایندگان قلمداد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این سامانه داشبورد، اطلاعات اقتصادی کشور مجهز شده است ادامه داد: در این بخش اطلاعات مختلف در زمینه تورم ،رشد اقتصادی، میزان نقدینگی و همچنین موضوعات ارزی در اختیار نمایندگان گذاشته شده است تا نمایندگان آمار و اطلاعات موضوعات مورد ذکر را در سال‌های گذشته ببیند و بر مبنای توابع و مدل‌های مفهومی، پیش‌بینی از آینده اقتصادی داشته باشند.

بهروز محبی نجم آبادی دیگر نماینده مجلس نیز درباره این سامانه معتقد است که در قالب این سامانه بیش از ۱۲ هزار عنوان قانون تجمیع شده است و می تواند ابزار مهمی برای تصویب قوانین قلمداد شود.

نماینده مردم «سبزوار، جوین و جغتای» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احکام فراوانی در کشور وجود دارد اظهار کرد: سامانه قانون یار و چشم انداز اقتصادی شیوه مناسبی در جستجوی این احکام را مدنظر قرار داده است که می تواند این فرایند را آسان کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین از هوش مصنوعی در فعالیت سامانه قانون یار و چشم انداز استفاده شده است. بر مبنای این سامانه ما می‌توانیم داده‌های اولیه قوانین را به خوبی احصا کنیم.این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین این سامانه می‌تواند از تصویب قوانین تکراری در مجلس جلوگیری کند،ضمن اینکه در قالب این سامانه، موضوع چشم انداز اقتصادی با در نظر گرفتن ارائه آمار و اطلاعات اقتصادی مدنظر قرار گرفته که می تواند اطلاعات مناسبی را در اختیار نمایندگان قرار دهد.