پنج هدف حملات ویرانگر ایران علیه تل‌آویو چه بود؟

«احمد عبد الساده» نویسنده و تحلیلگر عراقی مسائل منطقه در مطلبی به تشریح ۵ پیام واکنش ایران به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی و حملات موشکی دیشب به عمق سرزمین‌های اشغالی با عنوان عملیات وعده صادق ۲ نوشت که حملات ویرانگر ایرانی‌ها چندین هدف را در پی داشت که این اهداف شامل موارد زیر است:

اول: تثبیت مجدد معادله بازدارندگی؛ بعد از اینکه رژیم صهیونیستی اقدام به نقض قواعد درگیری‌ها و تجاوز به خطوط قرمز ایران کرده و تلاش کرد از طریق جنایت حمله به شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در معادلات بازدارندگی اختلال ایجاد کند، ایران با این حمله بار دیگر معادله بازدارندگی را به نفع خود تثبیت کرد.

دوم: ارسال برخی پیام‌ها برای طرف صهیونیستی؛ ایران با این عملیات این پیام را به رژیم صهیونیستی مخابره کرد که موشک‌های مافوق صوت ایران قادر به حمله به تمام اهداف مد نظر فرماندهان نظامی ایران در عمق سرزمین‌های اشغالی هستند و سامانه‌های ضد موشکی رژیم صهیونیستی نمی‌تواند آنها را رصد کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد ایران در دفعات بعدی به حمله به پایگاه‌های نظامی صهیونیست‌ها بسنده نخواهد کرد و مراکز کابینه و تأسیسات و زیرساخت‌های حساس رژیم صهیونیستی و یا شاید مراکز مسکونی را نیز هدف قرار دهد، البته این در شرایطی است که صهیونیست‌ها جسارت حمله به ایران و زیرساخت‌های آن و هدف قرار دادن مردم بی‌گناه را به خود راه بدهند.

سوم: مهار و تادیب نتانیاهو؛ مهار کردن نتانیاهو و پایان دادن به توهمات وی و از بین بردن غرور و خودشیفتگی او و همچنین پایان دادن به پروژه وی در تغییر چهره خاورمیانه از دیگر اهداف این حمله بود. به این ترتیب این حمله نه تنها ایده حمله زمینی به جنوب لبنان را به صورت محدود نگه می‌دارد، بلکه باعث توقف جنگ علیه لبنان و چه بسا غزه خواهد شد.

چهارم: نشان دادن شکست اطلاعاتی دشمن صهیونیستی؛ سرویس‌های امنیتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی آمادگی لازم برای حمله ایران را نداشتند و حتی دیدیم که آمریکا در خصوص احتمال حمله ایران آن هم کمتر از یک ساعت مانده به زمان حمله به تل آویو هشدار داد.

پنجم: حمله غافلگیر کننده ایران؛ این حمله درست بودن تحلیل ما را نشان داد که تنها ۳ ساعت قبل از آغاز حمله نوشته بودیم. من در این تحلیل ذکر کردم که جنگ فراگیر علیه نتانیاهو می‌تواند باعث بازدارندگی نتانیاهو و توقف تجاوزها و جنایت‌های وی شود، نه اینکه او را نسبت به ارتکاب جنایت‌های بیشتر تشویق کند.