۷ پرسش دریانوردان از کاندیداهای ریاست‌جمهوری

 متن نامه کانون دریانوردان خطاب به کاندیداهای ریاست‌جمهوری به شرح زیر است؛

صنعت کشتیرانی و دریانوردی، به عنوان یکی از ارکان حیاتی اقتصاد و توسعه کشور، نیازمند توجه ویژه و برنامه‌ریزی دقیق از سوی مسئولان و مدیران ارشد کشور است. همان‌طور که مستحضرید، توسعه اقتصاد دریامحور، که در برنامه‌های راهبردی توسعه پنجم و ششم بر آن تأکید شده، نقش اساسی در تحقق اهداف بلندمدت اقتصادی و ژئوپلیتیکی ایران دارد. با توجه به چالش‌ها و مشکلاتی که در سال‌های اخیر به‌دلیل انتصابات غیرتخصصی و سیاست‌گذاری‌های نادرست به وجود آمده است، ضرورت دارد که کاندیداهای محترم ریاست جمهوری برنامه‌های خود را برای بهبود و توسعه این صنعت به صورت شفاف و دقیق بیان کنند.

کانون دریانوردان، با توجه به نگرانی‌های موجود و نیاز به پاسخگویی و شفافیت در مدیریت صنعت کشتیرانی و دریانوردی، هفت سئوال کلیدی را مطرح کرده است. این سوالات با هدف روشن‌سازی برنامه‌ها و تعهدات کاندیداها در جهت رفع مشکلات و چالش‌های پیش‌روی این صنعت تهیه شده‌اند. از کاندیداها تقاضا می‌شود تا با پاسخ‌های خود به این سئوالات، شفافیت و دقت در برنامه‌های خود را به جامعه دریانوردان و عموم مردم ایران نشان دهند؛

1- با توجه به توسعه و افزایش کریدورهای ترانزیتی منطقه و فرامنطقه‌ای بدون نقش‌آفرینی ایران که نقش ژئوپلیتیک ایران را به شدت تهدید می‌کند، چه طرحی برای کاهش این تهدیدات و بازگرداندن نقش‌آفرینی ایران در کریدورهای ترانزیت منطقه و فرامنطقه‌ای دارید؟

2- با توجه به نقش حیاتی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی صنعت کشتیرانی و دریانوردی کشور و مشکلات ناشی از به‌کارگیری مدیران غیرمتخصص در این سازمان، برنامه شما برای اصلاح فرآیندهای انتصاب و تضمین به‌کارگیری مدیران با تخصص و تجربه مرتبط چیست؟ لطفاً به تفصیل درباره سیاست‌ها و سازوکارهای ارزیابی و انتخاب مدیران برای ارتقای کیفیت مدیریت در این سازمان توضیح دهید.

3- با توجه به اینکه انتصابات غیرتخصصی باعث فرسایش دارایی‌های فنی، مالی و انسانی شرکت‌های کشتیرانی شده‌اند، چه اقداماتی برای تضمین شایستگی مدیران و جلوگیری از انتصاب مدیران سیاسی و غیرمتخصص در صنعت کشتیرانی و دریانوردی در نظر دارید؟ با تأکید بر اصل پاسخگویی و شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها، عملکرد مدیران را چگونه پایش و ارزیابی خواهید کرد؟

۷ پرسش دریانوردان از کاندیداهای ریاست‌جمهوری

4- با توجه به نارضایتی‌های موجود ناشی از انتصابات سیاسی و تأثیرات منفی آن بر انگیزه و حفظ نیروهای متخصص در صنعت کشتیرانی، چه برنامه‌ها و راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی، حفظ و ارتقای انگیزه نیروهای متخصص و جلوگیری از خروج این نیروها از صنعت دارید؟

5- با توجه به نوسانات اقتصادی جهانی و تحریم‌های بین‌المللی، چگونه از شرکت‌های کشتیرانی در برابر فشارهای مالی حمایت خواهید کرد؟

6- با تأکید بر ضرورت رعایت الزامات و قوانین محیط زیستی بین‌المللی، چگونه می‌خواهید تعادلی بین منافع اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی برقرار کنید تا پایداری بلندمدت صنعت تضمین شود؟

7- چه برنامه‌ای برای توسعه زیرساخت‌ها از جمله اینترنت و توسعه همکاری با سازمان‌های تخصصی دانش‌محور بین‌المللی برای بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین، افزایش نوآوری و بهبود رقابت‌پذیری در صنعت کشتیرانی دارید؟

در پایان، به استحضار کاندیداها می‌رسد که سوالات مطرح شده بر اساس چهارچوب‌های نظری- کاربردی و تحقیقات برجسته و معتبر علمی تنظیم شده‌اند. انتظار می‌رود در پاسخگویی به این سوالات، صراحت و دقت کافی را لحاظ کنید.