واکنش کاربران به مصوبه مجلس درباره تعطیلات آخر هفته

پس از تصویب تعطیلی روز شنبه و کاهش ساعت کاری در مجلس شورای اسلامی، کاربران شبکه‌های اجتماعی در توییت‌هایی در موافقت یا مخالفت مصوبه مجلس نوشتند. کاربران مخالف مصوبه بر تبعات فرهنگی آن تأکید داشتند و عملاً این مصوبه را موجب تغییری در تعاملات با دنیا نمی‌دانستند. کاربران موافق، اما استدلال کردند که تعطیلی شنبه موجب رشد اقتصادی خواهد شد. برخی دیگر از کاربران نیز اساساً این طرح را طرح مهمی ندانستند و آن را جنجال سر مسائل غیراولویت‌دار خواندند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم.

مخالف مصوبه مجلس:

 آزاده مختاری:
 وقتی بانک‌ها شنبه تعطیل نباشند، یعنی هیچ اتفاقی در روند اقتصاد رخ نمی‌دهد، یعنی شرکت‌های خصوصی و مراکز تجاری و اقتصادی و کسبه تعطیل نیستند و عملاً یک جابه‌جایی تعطیلی مضحک رخ میدهد.

محمدرضا درویش‌نیا:
امیدواریم ‎شورای نگهبان با ‎تعطیلی شنبه مخالفت کنه، هیچ توجیهی نداره! گمرگ و بنادر ایران در تمام ایام هفته فعال هستند. ۱۰۰ درصد تجارت ایران آنلاین و هوشمنده که ربطی به تعطیلی‌ها نداره. مگه عضو اتحادیه اروپا هستیم که شنبه تعطیل باشه به نفع اقتصاده؟

 علی خضریان:
در برنامه تلویزیونی ‎ثریا با اشاره به دروغ بزرگ ضرر ٨میلیارد دلاری به کشور از سوی برخی برای تعطیلی روز شنبه به جای پنج‌شنبه، موضوع لابی سرمایه‌داری که به ١٠٠هزار نفر هم نمی‌رسند، اما اصل و اساس فرهنگی کشور را زیر سؤال می‌برند و حرفشان به ٨٠ میلیون ایرانی تحمیل می‌کنند، تشریح شد.

 علی مصلحی:
این‌که برای تعطیلی روز شنبه، بانک‌ها را استثنا کرده‌اند، باد‌کردن سرنا از سرگشاد است. اصل فلسفه ‎تعطیلی شنبه برای هم‌ترازی فعالیت مؤسسات مالی خصوصاً بانک‌هاست. والا تعطیل نبودن فرمانداری مثلاً کاشان چه ربط و تناقضی با تعطیل‌بودن فرمانداری مثلاً نوفل‌لوشاتو دارد؟

واکنش کاربران به مصوبه مجلس درباره تعطیلات آخر هفته

مجید شاکری:
واضح است اینکه شنبه روز تعطیل ادارات باشد و بانک‌ها باز باشند، هیچ ارتباط عقلانی به گسترش تعاملات خارجى کشور ندارد. باز واضح است که اگر سؤال گسترش تعاملات خارجى است، نیازی به تعطیل کردن کشور در روز شنبه نیست و کافی است شعب ارزى جمعه‌ها باز و یک‌شنبه‌ها تعطیل باشند. از قضا عدم تطابق تعطیلی بین تهران، دوبى و استانبول (به شرط آنکه تعطیلى شعب ارزى مطابق شود) هفت روز کارى پیوسته براى تجار ایرانى ایجاد مى‌کند. 

موافق مصوبه مجلس:

صادق الحسینی:
افرادی که از تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه با این استدلال که این شباهت به یهوده انتقاد میکنند به معنای حرفشان توجه ندارند! روزه، حرمت گوشت خوک، وضو، عبادت روزانه، بلوغ و لزوم اعمال دینی، ختنه مردان و صد‌ها مورد دیگر همه شباهت‌های این دو دین هستند! که اگر دست این افراد بود باید همه حذف می‌شد!

مهرپویا:
تعطیلی شنبه‌ها مفید در اقتصاد کشور، دکتر شاهسوند: «با تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه ما چهار روز اقتصادی و انجام معاملات جهانی را از دست میدادیم، با تعطیلی شنبه ما دو روز اقتصادی را از دست می‌دهیم و به جای سه روز، پنج روز اقتصادی خواهیم داشت.» بنابراین طرح تعطیلی شنبه صددرصد به نفع اقتصاد کشور است.

مهدی بابایی:
جهش اقتصادی بدون رشد تولید ناخالص ملی که در گروی صادرات به ویژه صادرات غیر نفتی مردم پایه است امکانپذیر نیست. ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها عملاً یکی از روز‌های تعامل خود را با اقتصاد جهانی تعطیل کرده. امیدوارم مصوبه جدید مجلس که مغایر شرع هم نیست تأیید شده و مسیر توسعه کشور هموار شود.

فرهاد فتحی:
نظر آیت‌الله جوادی در مورد تعطیلی شنبه‌ها چنین است؛ البته فقاهت شیعه پویاست و نظرات دیگری هم شاید باشد که باید استفتا شود و فقها نظرشان را بفرمایند ولی به هر حال نظر فقهی علامه جوادی مهم است و نمی‌شود به صورت قطعی بگوییم تعطیلی شنبه‌ها خلاف شرع است.