دولت باید از کوچک تر شدن سفره مردم جلوگیری کند

علیرضا شهبازی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز ضمن اشاره به وضعیت قیمت دلار در بازار بیان کرد: نباید وضعیت بازار دلار دچار آشفتگی شود.  بانک مرکزی موظف است برای واردات مواد اولیه به تولیدکنندگان تضمین موجود بودن دلار را بدهد.

وی افزود:  کاملا مبرهن است که چندی پیش افزایش نرخ دلار به دلیل مسائل سیاسی بوده است.و متاسفانه هر ازچند گاهی با تحولات سیاسی و بین المللی شاهد افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی هستیم.

شهبازی با بیان اینکه به طور کلی در کشور ما ابتدا موضوعات سیاسی رخ می دهد و پس از آن شاهد تاثیر منفی بر اقتصاد کشور هستیم، اظهارکرد: نخستین بخش نیز که به سرعت تاثیر می پذیرد، ارز و دلار است و تاثیر تحولات سیاسی به سرعت در ارزش پول ملی و نرخ ارز نمایان می شود.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس ادامه داد: برای اثبات این تاثیرگذاری و تاثیرپذیری لازم به یادآوری است که شاهد بودیم در این مدت درحوزه اقتصادی اتفاقی رخ نداد و فقط مباحث و تحولات سیاسی بود که بر ارز اثر گذاشت.

وی تصریح کرد: به طور کلی هم شاید مبادلاتی که باعث افزایش نرخ ارز بازار آزاد شد چیزی حدود چند میلیون دلار باشد که البته همین هم موجب کاهش ارزش پول ملی کشور شد. در این مواقع باید درابتدا بانک مرکزی و سپس تیم اقتصادی دولت نرخ ارز رسمی را تغییر ندهد و تخصیص ارز را بر مبنای 43 هزار تومان به وارد کنندگان و کارخانه داران ارائه دهد تا بدانیم این تخصیص ارز استمرار منظمی دارد.

دولت باید از کوچک تر شدن سفره مردم جلوگیری کند

شهبازی گفت:  بعد از آن باید سازمان های نظارتی وارد عمل شوند تا مشخص شود ارز کافی تخصیص داده شده است یاخیر. درصورت تخصیص صحیح ارز به هر بازاری باید قیمت های آن بازار درمواقع بحرانی و افزایشی نرخ ارز، ثابت بماند. چرا که واردکنندگان و تولیدکنندگان ارز لازم خود را به همان نرخ قبل از دولت دریافت کرده اند، اما متاسفانه به دلیل عدم وجود نظارت کامل شاهد آن هستیم که این اتفاق در بازار رخ نمی دهد.

عضو کمیسیون بودجه مجلس درانتها خاطرنشان کرد: به طور کلی تیم اقتصادی دولت در مواقعی که شاهد افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی به دلیل تحولات سیاسی هستیم، باید به بازار اطمینان دهد که مانند گذشته ارز لازم تخصیص داده می شود و نباید اجازه دهند این موضوعات سیاسی منجر به کوچک تر شدن سفره مردم شود.