ضرورت تقویت تولید و عرضه گوشت قرمز/ معیشت مردم سخت است و دولت باید تورم را کنترل کند

علی اکبر علیزاده ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به واردات گوشت قرمز و وضعیت فعلی این کالای مصرفی بیان کرد: مدت هاست که کشور ما به واسطه دلایل متعدد ازجمله کاهش ارزش پول ملی و افزایش ارزش دلار با مشکلاتی در حوزه گوشت قرمز مواجه شده است.

وی افزود: اخیرا گزارشاتی مبنی براینکه کاهش التهابات بازار گوشت قرمز به گوش رسیده و بسیاری از دست اندرکاران حوزه گوشت براین باورند که افزایش حجم واردات گوشت قرمز در هفته های اخیر، ضمن کاهش التهابات تا حدودی بازار را به تعادل رسانده است.

* میزان عرضه گوشت در شهریور امسال نسبت به مردادماه 4 درصد کاهش داشته است

علیزاده ادامه داد: براساس اعلام مرکز آمار از کشتار دام در کشتارگاه های رسمی کشور، میزان عرضه گوشت در شهریور امسال نسبت به مردادماه 4 درصد کاهش داشته است. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور امسال نسبت با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده کاهش 23 درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد که ازطرف دیگر نیز شاهد بودیم که طی ماه های اخیر قیمت گوشت قرمز به دلایل متعدد همچون کشتار بی رویه دام های مولد، قاچاق دام و ... روال افزایشی داشت. درهمین راستا شاهد نظارت مسئولان وزارت جهاد برای تنظیم بازار بودیم و واردات گوشت گرم گوسفندی، گوساله، دام زنده و کشتار در کشتارگاه های مرزی رقم خورد.

ضرورت تقویت تولید و عرضه گوشت قرمز/ معیشت مردم سخت است و دولت باید تورم را کنترل کند

او تاکید کرد: هرجند هدف و شعار تمام مسئولان همواره حمایت از تولید داخلی بوده است اما طبق آمارها در شرایط کنونی واردات گوشت گوسفندی از کشور‌های استرالیا، رومانی، روسیه، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان و کنیا و گوساله از برزیل، اروپای شرقی و روسیه در حال انجام است

علیزاده با بیان اینکه معاونت بازرگانی وزارت جهاد در کنار حمایت از تولید داخل به دنبال واردات تا رسیدن قیمت به محدوده های ۳۱۰ تا ۳۶۰ هزارتومان است، اظهارداشت: اکنون شرایط معیشت مردم بسیار سخت و گرانی ها بیداد می کند. لذا دراین شرایط برای مدیریت بحران و تورم هر کاری که لازم است باید انجام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: پس از سفر رئیس جمهور کشورمان به آفریقا، شاهد عقد قرارداد با کنیا بودیم که براین اساس در اواخر شهریور اولین محموله گوشت گوسفندی از کنیا وارد ایران شد.

وی درانتها عنوان کرد: درحالی که پیش از سفر رئیس جمهوری کشورمان به آفریقا، ایران هیچ همکاری تجاری در زمینه مواد غذایی با این منطقه نداشته است. بنابراین با این اوصاف و باوجود برآورد فعالان بازار و دست اندرکاران حوزه گوشت انتظار می رود در آبان ماه بازار گوشت با حجم واردات گوشت قرمز و عرضه در کنار گوشت داخل به ثبات برسد.