علت اصلی خشکی دریاچه ارومیه

علی‌اکبر علیزاده ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد خشک شدن دریاچه ارومیه بیان کرد:  برای دریاچه ارومیه یکسری طراحی‌هایی اتفاق افتاد که در دولت رئیسی به سرعت به سمت عملیاتی شدن پیش رفت. طرح سد کانی سیب در منطقه پیرانشهر بود که کامل شد و تونل آن نیز به طول ۲۵ کیلومتر زده شد و آب را به دریاچه ارومیه منتقل کرد.

وی افزود: همچنین سد شهید کاظمی احداث شد و تونل آن نیز تکمیل شد و آب به سمت دریاچه ارومیه روان گردید. پساب ارومیه و تبریز نیز کارهایش انجام شده و فاز ۱ و ۲ بهره برداری و به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

علت اصلی خشکی دریاچه ارومیه

*بارندگی و گرمای بی‌سابقه دلیل اصلی وخیم شدن وضعیت دریاچه ارومیه است

علیزاده ادامه داد: اشکالی که در شرایط فعلی وجود دارد به بارندگی و گرمای بسیار زیاد مربوط است. تقریبا سالی هشتصد و هفتاد هزار متر مکعب، درواقع نزدیک به یک میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین تاکید می‌کند دو مسئله گرمای بی‌سابقه و بارندگی کم بر مشکل دریاچه ارومیه افزوده است. اکنون حتی در نقاط دیگری از کشورمان نیز شاهد وضعیت خشکسالی هستیم و همین امر موجب شده است تا مردم به اجبار از آب‌های زیرزمینی استفاده کنند. به همین واسطه فرونشست‌های وحشتناکی را در بسیاری از شهرها شاهد هستیم.

او گفت: در ظاهر می‌گوییم دریاچه ارومیه درحال خشک شدن است درحالی که سایر نقاط نیز شاهد فرونشست زمین هستیم. تمام این موارد نشان از خشکسالی است و اصلی‌ترین راهکار نیز پیگیری امور فنی است چراکه تغییر اقلیم را نمی‌توان کاری کرد.

علیزاده با اشاره به انجام اقدامات لازم علمی و فنی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه بیان می‌کند که اگر مشکل بارش حل نشود، نمی‌توانیم کاری کنیم. اکنون وضعیت آب هیرمند بسیار وحشتناک‌تر از دریاچه ارومیه است و دلیلش هم این است که آب نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درانتها افزود: رییس فراکسیون محیط زیست مجلس و در شورای محیط زیست و او عضو شورای تحقیق و تفحص مجلس از دریاچه ارومیه است که پیگیر مسئله دریاچه است. بنابراین مجلس ازطریق این فراکسیون و نمایندگان حوزه آذربایجان شرقی پیگیر مشکل این دریاچه است.