غرب راهی جز اجرای تعهدات برجامی برای احیای این توافق ندارد

حسینعلی حاجی دلیگانی ، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد مواضع منفی آمریکا درمورد برجام و پیام‌های پثبت غیرمستقیم آن‌ها بیان می‌کند: معتقد هستیم آمریکایی‌ها همانطور که در گذشته عملاً از برجام خارج شدند اکنون نیز به عمان شکل از آن عبور کرده‌اند.

وی افزود: آن‌ها دنبال سوژه‌هایی هستند که صرفاً منافع خودشان را تامین کند. منافع آن‌ها این است که بتوانند بر مردم ایران فشار بیاورند و به اهدافشان برسند. به نظر می‌رسد چون آمریکا می‌داند که از طریق برجام نمی‌تواند فشاری به ملت ایران بیاورد از این توافق دست کشیده است.

حاجی دلیگانی تاکید کرد که آمریکا به این نتیجه رسیده است که دیگر تیغ و شمشیر تحریم‌هایشان علیه ایران کند شده و دیگر برشی ندارد به همین دلیل هم دیگر تمرکزی بر این مکانیزم ندارند و از آن عبور کرده‌اند و قصد دارند بازی‌های جدیدی را راه بیندازند.

این نماینده مجلس اظهارداشت: از طرف دیگر چون دیدند فعالیت غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفته‌ایم و درصد آن را افزایش داده‌ایم و از طرف دیگر با پذیرش برجام در سال‌های گذشته اکنون به سال‌هایی رسیده‌ایم که دیگر بدهی به غرب نداریم، نمی‌دانند باید چه کنند.

غرب راهی جز اجرای تعهدات برجامی برای احیای این توافق ندارد

او ادامه داد: اکنون تمام وقایع و واقعیت‌ها و اقدامات صورت گرفته تاکید می‌کند که زمان آن رسیده است که اگر طرف‌های مقابل می‌خواهند برجام احیا شود تکالیف و تعهدات برجامی خود را را انجام دهند.

حاجی‌ دلیگانی گفت: لذا به نظر من ما باید در این خصوص از سیاست‌های اصلی نظام دور نشویم و از همان قانون اقدام راهبردی که مجلس دو سال پیش تصویب شد تبعیت کنیم و بر اساس آن عمل کنیم‌.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: دولتمردان و تیم مسئول و تیم مذاکره‌کننده باید بدانند هر بار و هر کجا که ما در مواضعمان محکم و قوی ایستادگی کردیم نتیجه گرفتیم و باید بر خواسته‌ها و خطوط قرمز خود اصرار ورزیم.

حاجی دلیگانی درانتها ابراز می‌کند: هنگامی که فکر کنیم با کوتاه آمدن و سازگاری با طرف مقابل و چشم پوشی از برخی از مواضعمان می‌توانیم به هدف برسیم اشتباه است. طرف مقابل با چنین کاری از رفتار و خواست‌های فراقانونی و نا به حق خویش دست نمی‌کشد بلکه بیشتر فشار وارد می‌کند. بنابراین ما باید خیلی مقتدرانه با مذاکرات برجامی رو در رو شویم.

حمیدرضا پیرهادی