شکست آمریکا در منطقه/ آمریکا چه استراتژی را دنبال می‌کند

  سیدهادی سیدافقهی ، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به تغییر استراتژی حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا بیان کرد: یک قاعده ای وجود دارد و آن این است که هیچ وقت وکیل جای اصیل را نمیگیرد حضور اصیل یعنی حضور آمریکا در منطقه در حال شکست است و رو به افول است. به قول مقام معظم رهبری شاهد افول آمریکا در منطقه غرب آسیا هستیم. دلیلش نیز سیاست‌های آمریکا بوده است آمریکا شناخته و دقیقی از منطقه نداشته و ندارد مشورت های شیطان آمیزی که انگلیسی ها به آمریکایی ها میدهند است.

وی افزود: درست است که آمریکا هنوز لشکرکشی می‌کند، آدم می کشد، زیرساخت‌ها را ویران می کند و ملت‌های منطقه را از طریق جنگ نیابتی به جان یکدیگر می اندازد، داعش و القاعده و گروه‌های تروریستی را ایجاد می‌کند و در این مسائل سابقه دارد. اما عدم حضورش هیچ گاه نمی تواند مانند حضورش در منطقه باشد. آمریکا حتی در ایجاد سازمان های تروریستی در آمریکای لاتین در برخی از مناطق آفریقا و آسیای میانه دست دارد. اما نمی تواند به اهداف خودش برسد. علت آن نیز واضح است، مردم منطقه خواهان آزادی، استقلال، صیانت و کرامت کشور خودشان هستند.

شکست آمریکا در منطقه/ آمریکا چه استراتژی را دنبال می‌کند

سیدافقهی تاکید کرد: حتی ممکن است هنوز هم آمریکا تا مدتی اشغال و تصرف را ادامه دهد اما در نهایت کانون‌های مقاومت و پایداری و نیروهای شریف مقاومت هستند که در مقابل زورگویی های آمریکا می ایستند و این یک اصل است. زمانی که آمریکا نتواند خودش مستقیماً منافع و حضور خودش را در منطقه غرب آسیا تثبیت کند، طبیعتاً در محاسبات امنیتی و نظامی و حتی اقتصادی با خطر مواجه می شود. ما می دانیم که هدف حضور آمریکا در مناطق مختلف جهان تنها به زور و اراده خودش است و آن با هدف مصادره استقلال ملت هاست.  من حتی از صحبت های ترامپ شاهد می آورم او چندین بار اعتراف کرده است که ما در منطقه غرب آسیا شکست خورده ایم و این علیرغم این است که آمریکا ۷۰۰ ترلیون دلار در این منطقه هزینه کرده است و آخرین شکست آمریکا نیز در افغانستان صورت گرفت.

کارشناس مسائل منطقه اظهارکرد:  نه تنها شکست آمریکا در افغانستان در منطقه بازتاب داشته و موجب تقویت جبهه مقاومت خواهد شد، بلکه در داخل آمریکا نیز شاهد ایجاد دو قطبی هستیم. از یک طرف طرفدارهای بایدن از این خروج دفاع می کنند و از طرف دیگر طرفداران ترامپ از خدا می خواهند که آمریکا چنین ضربه‌ای بخورد و این مسئله را به گردن بایدن بیاندازند تا ترامپ  ر انتخابات بعدی ریاست جمهوری آماده باشد. صورت کلی مسئله این است که شکست های پی در پی آمریکا در منطقه مشهود است.

او گفت: آمریکا در عراق و یمن در حال تخلیه پایگاه‌های خود است مردم عراق از حشدالشعبی گرفته تا نیروهای مقاومت تسلیم آمریکا نشدند ازطرفی هم پارلمان این کشور به خروج آمریکا اصرار دارد و هم نیروهای مقاومت به نیروهای نظامی آمریکا ضربه می زنند.

این کارشناس ادامه داد: آمریکا حتی در ایران برای پیشبرد اهدافش از گزینه تحریم استفاده کرد و فکر می کرد این مسئله به ما آسیب جدی می‌زند. اما ضربه عین الاسد واکنش برجسته و نمونه بارزی است که بدانند زمان بزن و دررو تمام شده و ایران آن‌ها را دنبال می‌کند. حال بعد از خروج آمریکا آیا واقعا آمریکا و خروج نظامی شکست خورده است یا شکست حقیقی و نهایی را متحمل شده است؟ شکست اصلی آمریکا توقف نفوذ او در منطقه است. زمانی که آمریکا شکست میخورد وکلای خودش را مامور میکند که راهبرد هایش را برای حفظ و تحقق منافع ش در کشور مقصد فعالیت کند.