روابط ایران با همه جریان‌های سیاسی عراق برادرانه است

  ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد گفت: ایران همواره از وحدت ملی عراق ، همکاری و برادری میان احزاب و جریان‌ها و ائتلاف‌ها حمایت می‌کند و از این رو دوستی و روابط محکمی میان ما و همه جریان‌های سیاسی عراق وجود دارد.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران روابط گسترده با همه جریانات و احزاب عراقی دارد و این را از سفرهای مسئولان عراقی به ایران می توانید مشاهده کنید.

وی افزود: اخیرا مراسم تنفید و تحلیف حکم ریاست جمهوری آقای رئیسی برگزار شد و حضور شخصیت‌های عراقی از دولت، احزاب و ائتلاف‌ها را مشاهده کردید که در این مراسم شرکت کرده بودند، این روابط سیاسی میان ایران و شخصیت‌های عراقی مختلف امری بسیار طبیعی است اما اینکه حمایت و پشتیبانی خود را بر شماری از افراد یا احزاب متمرکز کنیم، این سخن نابجایی است.

مسجدی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از وحدت عراق و همه طوائف و مذاهب سنی و شیعی و قومیت‌های مختلف نظیر کُردها، ترکمان‌ها و ادیان مسیحی و ایزدی و همه طیف‌های عراقی حمایت کرده است کما اینکه از دولت عراق به خصوص در موضوع انتخابات آتی حمایت می‌کند، این سخن که ایران از مجموعه مشخصی علیه مجموعه دیگری حمایت می‌کند، تهمت است و به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی ادامه داد: انتخابات به معنای آرای مردم است، طبیعی است که جریان‌های مختلف با تمام توان در چارچوب رقابت داخلی برای کسب اکثریت آرا تلاش کنند از این رو جمهوری اسلامی ایران نه تنها در راستای حمایت از شخص یا حزبی در برابر حزبی دیگر در رقابت‌های انتخاباتی داخلی اقدام نخواهد کرد بلکه برای جلوگیری از هرگونه مداخله در روند انتخاباتی تلاش خواهد کرد.

مسجدی در پایان گفت: خواسته و تلاش جمهوری اسلامی ایران این است که رقابتی سالم از رهگذر انتخاباتی شفاف، موفق و حداکثری برای تضمین پارلمانی قوی و دولتی توانمند برآمده از آن به وجود آید؛ دولتی که برای توسعه مناسبات با ایران و دیگر کشورها تلاش کند بنابراین ایران همواره از وحدت ملی عراق، همکاری و برادری میان احزاب و جریان‌ها و ائتلاف‌ها حمایت می‌کند و از این رو دوستی و روابط محکمی میان ما و همه وجود دارد و اینگونه نیست که روابط ما با یک حزب خاصی صمیمی و با حزبی دیگر خصمانه باشد بلکه موضع جمهوری اسلامی ایران برادرانه و دوستانه است.