به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری نووستی، کاخ کرملین اعلام کرد که "دمیتری میدویدیف" رئیسجمهوری روسیه در مذاکرات تلفنی با مقامات ایران، عربستان سعودی و عراق به آنان توضیح داد که چرا این کشور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سوریه را وتو کرد و یادآور شد که علت آن ممانعت از تلاش برخی کشورهای منطقه و غیرمنطقه ای برای بهانه قرار دادن این قطعنامه به منظور اجرای سناریوی مداخله خارجی در امور داخلی این کشور بود.

بر اساس اطلاعات دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، میدویدیف و " محمود احمدی نژاد " روسای‌جمهوری روسیه و ایران در جریان یک مکالمه تلفنی «اوضاع تاسف بار» پیرامون سوریه را مورد بررسی قرار داده و با هر نوع مداخله خارجی در امور داخلی این کشور مخالفت کردند.

رئیس‌جمهوری روسیه در جریان مذاکرات تلفنی خود با همتای ایرانی خود وضعیت تاسف بار بوجود آمده پیرامون سوریه را مورد بررسی قرار داد. طرفین همچنین خواستار فایق آمدن هرچه سریعتر بر بحران در این کشور با مشارکت همه نیروهای سیاسی در سوریه و صرفا از راه‌های مسالمت آمیز و بدون دخالت از خارج شدند.

میدویدیف و احمدی نژاد همچنین بر ضرورت توقف خشونت‌ها و فراهم سازی شرایط برای گفت‌وگوهای سازنده سیاسی بین دولت و مخالفین بدون هیچ نوع پیش شرطی تاکید کردند.

دفتر مطبوعاتی کرملین همچنین اعلام کرد که رئیس‌جمهوری روسیه در جریان مذاکرات تلفنی با " نوری المالکی " نخست وزیر عراق نیز روند اوضاع در سوریه را بررسی کرد.

بر اساس این اطلاعات در این گفت‌وگو توجه طرفین بر اوضاع کلی خاورمیانه، بویژه وضعیت کنونی در سوریه متمرکز بود که طرفین بر عدم دخالت خارجی در مسائل این کشور، ضرورت توقف سریع خشونت‌ها و یافتن راه حل سیاسی برای حل مشکلات از طریق گفت‌وگوهای همه جانبه بین همه طرفین مناقشه در سوریه تاکید کردند.

علاوه بر این میدویدیف روز چهارشنبه همچنین مذاکرات تلفنی با " عبدالله بن عبدالعزیز السعودی " پادشاه عربستان سعودی داشت که باز هم اوضاع خاورمیانه و بحران در سوریه در مرکز توجه این گفت‌وگوها قرار داشت و رهبران دو کشور خواستار برقراری هر چه سریعتر ثبات سیاسی در این کشور شدند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که رئیسجمهوری روسیه در جریان این مذاکرات توضیح داد که علت اینکه این کشور در زمان رای گیری در مورد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص سوریه آن را وتو کرده و مانع از تصویب این سند شده، آن است که از تلاش برخی کشورهای منطقه و کشورهای فرامنطقه ای برای بهانه قرار دادن این قطعنامه به منظور اجرای سناریوی مداخله خارجی در امور داخلی سوریه جلوگیری کند.